print
Maatschappij

Print is not dead: waarom print relevant blijft

20.04.2023
door Fokus Online

Je hoort vaak dat print dood is en dat alles tegenwoordig digitaal gaat. Maar is dat echt zo? Kort antwoord? Nee! Print is alles behalve dood en nog steeds een heel succesvolle marketingtool. Laten we eens kijken waarom.

Tastbaar

Om te beginnen is er iets aan print dat digitaal niet kan nabootsen: tactiliteit en tastbaarheid. Wanneer je een boek vasthoudt of een tijdschrift opent, voel je de textuur van het papier en ruik je de inkt. Heerlijk! Dit maakt print persoonlijker en tastbaarder dan digitale media. Er gaat veel meer gevoel mee gepaard. Bovendien kun je print op elk moment pakken en lezen, zonder dat je een apparaat of internetverbinding nodig hebt. Het is ‘echter’, als je wil. Een flyer kan je even neerleggen en nadien weer oppakken. Op je ijskast of prikbord hangen. Meenemen en aan iemand anders geven. De mogelijkheden zijn eindeloos. 

Meer impact

Print wordt minder snel genegeerd dan digitale advertenties. Mensen worden tegenwoordig overspoeld met online advertenties en veel van die advertenties worden genegeerd. Met print is dat minder. Uiteraard zijn we allemaal deels getraind in het negeren van reclameboodschappen, maar printadvertenties onthouden we toch iets langer. Een opvallend spandoek laten maken en op de juiste plaats hangen kan vaak veel meer effect hebben dan een banner op een website. Ook kan je een tijdschrift een paar maanden later oppakken en nog steeds een advertentie tegenkomen die je aandacht trekt, online zijn die advertenties na twee maanden al lang verdwenen. 

Geloofwaardig

Daarnaast is er nog een hele, vaak koopkrachtige doelgroep die nog steeds de voorkeur geeft aan print. Dit geldt bijvoorbeeld voor de oudere generaties. Zij zijn gewend aan het lezen van kranten en tijdschriften. Ook jonge mensen willen steeds vaker weg van hun scherm en iets tastbaars in handen hebben. Print biedt geloofwaardigheid en dat is digitaal moeilijk te evenaren. Wanneer je een artikel leest in een degelijk tijdschrift, dan maak je onbewust de link met de reclameboodschap. Vaak wordt er meer aandacht besteed aan de inhoud en redactionele controle bij print dan bij digitale media omdat het minder vluchtig is. 

Grafische kwaliteiten en duurzaamheid

Sommige magazines zijn prachtig vormgegeven met veel aandacht voor detail. Bovendien kan je een tijdschrift of boek op je salontafel laten liggen als decoratie. Print blijft bestaan. Boeken en magazines kunnen decennialang meegaan en kan je doorgegeven aan toekomstige generaties. Je hoort het. Print is zeker niet dood, absoluut niet! 

Vorig artikel
Volgend artikel