vrachtwagenchauffeurs
Carrière

Op zoek naar een job met vrijheid en verantwoordelijkheid?

Het is geen groot geheim: transport en logistiek vormen een levensbelangrijke slagader in het Belgische economische weefsel. Het enorme tekort aan vrachtwagenchauffeurs is dus absoluut geen goed nieuws voor ons land. Het Sociaal Fonds Transport en Logistiek haalt dan ook alles uit de kast om de instroom van nieuwe chauffeurs zo snel mogelijk op te krikken.

Er zijn momenteel ongeveer 5000 openstaande vacatures voor vrachtwagenchauffeurs. Hoe komt dat het tekort zo hoog is? 

Geert Heylen, directeur SFTL: “Daar zijn verschillende redenen voor. Een belangrijke is ongetwijfeld de weinig gunstige leeftijdspiramide in de sector. De vraag naar chauffeurs wordt almaar groter omdat er nog altijd meer mensen op pensioen gaan dan dat er instromen. Dat is een probleem dat al lang meegaat en dat losstaat van een al dan niet gunstige conjunctuur. Een tweede groot probleem is het imago van het beroep vrachtwagenchauffeur. Er zijn nog heel veel – onterechte – vooroordelen waarmee we kampen en die maken dat mensen niet geneigd zijn om voor onze branche te kiezen.” 

Welke bijvoorbeeld? 

“Dat je als chauffeur de facto een slechte work-lifebalance zou hebben, bijvoorbeeld. Dat klopt niet. Er zijn heel veel chauffeurs die niét in het holst van de nacht moeten opstaan om te gaan rijden of die ’s ochtends nog voldoende tijd hebben om hun kinderen op school te af te zetten. Je bent als chauffeur ook geen rijdende robot die van tankstation naar tankstation onderweg is. Het is een avontuurlijke job, met zowel veel vrijheid als verantwoordelijkheid. Als laatste vooroordeel heeft de sector ook de wind van voren als het over ecologie en CO2-uitstoot gaat. Vrachtwagens op stroom en waterstof komen er absoluut aan, maar ondertussen moeten we roeien met de riemen die we hebben. En mensen moeten ook beseffen: ongeveer alles wat je in huis hebt staan, heeft ooit in de oplegger van een vrachtwagen gezeten.”

Het is een job vol adrenaline, die veel zelfstandigheid vraagt en waarbinnen je zelf problemen moet kunnen oplossen.

Jullie hebben een opvallende mediacampagne opgezet om het tekort aan chauffeurs te milderen. Kunt u daar wat meer over vertellen?

“De campagne ‘Avontuurlijke Jobs’ speelt zich vooral online af en focust op de vrijheid en onvoorspelbaarheid waarmee het beroep van chauffeur gepaard gaat. Het is een job vol adrenaline, die veel zelfstandigheid vraagt en waarbinnen je zelf problemen moet kunnen oplossen. Maar dat maakt het net zo leuk. We noemen die site ook expliciet ‘Avontuurlijke Jobs’, zonder al te veel initiële verwijzingen naar het beroep van vrachtwagenchauffeur om te voorkomen dat mensen afhaken zonder zelfs de site bezoeken. Geïnteresseerden kunnen er bijvoorbeeld een test doen om te achterhalen welke categorie van vrachtwagenchauffeur het best bij hen past. Het is ook mogelijk om via verschillende kanalen (chat, mail of whatsapp) vragen te stellen aan de consulenten van het SFTL. De data van de mensen die de site actief gebruiken, worden ook stelselmatig verzameld. Via mail wordt deze groep op de hoogte gehouden van de jobmogelijkheden in de sector. Dit wil ook zeggen dat naarmate de site meer mensen aantrekt er een beter overzicht van het doelpubliek wordt samengesteld.”

Het tekort aan chauffeurs is een oud zeer. Hoe maakt deze campagne een verschil?

“Vroeger waren de campagnes meestal vrij letterlijk, met slogans als ‘Kom werken als vrachtwagenchauffeur’. Dat is niet alleen weinig origineel en begeesterend, maar we merkten ook dat dit niet zo goed werkte. Nu proberen we vooral de nadruk te leggen op de voordelen van de job. Naast ‘Avontuurlijke Jobs’ hebben we ook nog altijd onze site ‘Vrachtwagenchauffeur.be’ waarin we wat praktischer op de zaken ingaan, zoals: hoe word je nu eigenlijk vrachtwagenchauffeur? Welk parcours moet je daarvoor doorlopen?”

Kunt u al concrete cijfers kleven op wat de campagne heeft gedaan om meer chauffeurs aan te trekken? 

“Wel, dat is een beetje een nadeel van een imagocampagne zoals we die nu voeren. Het succes ervan is lastig te meten, ook omdat we mensen niet bij het handje nemen en zeggen: klik nu hier en hier en je kunt solliciteren. We willen hen met ‘Avontuurlijke Jobs’ vooral triggeren om een mogelijke beroepskeuze als chauffeur in het achterhoofd te houden. Maar goed, we zien toch ongeveer 3000 nieuwe, unieke bezoekers op de site en we hebben elke week ongeveer 100 een-op-een-contacten.”

Op welke manier proberen jullie het beroep nog aantrekkelijk te maken?

“Wel, nog een ander belangrijk project is dat we financieel tussenkomen wanneer mensen hun rijbewijs voor de vrachtwagen willen behalen. Dat kan een kostelijke zaak zijn en soms zien dat we dat gemotiveerde kandidaten niet over het budget beschikken om hun droom waar te maken. Met ons ‘Future Drivers’-project kunnen we tot 70 procent van die kost op ons nemen. Met sommige pilootprojecten gaan we zelfs tot 100 procent. Dat is vooral een hefboom om zij-instromers te lokken, mensen die al een job hebben maar graag zouden switchen naar het chauffeursberoep. Daarnaast blijven natuurlijk ook jongeren een belangrijke doelgroep voor ons. We werken nauw samen met de elf beroepsscholen in België waar je een opleiding tot chauffeur kunt volgen. En we stellen ook nog altijd liefst 140 vrachtwagens ter beschikking van onze opleidingspartners (zoals VDAB, Forem, scholen,….) om hen te helpen de opleiding in te kunnen richten.”

20.02.2023
door Fokus Online

In samenwerking met

Het Sociaal Fonds Transport en Logistiek (SFTL) is het fonds voor bestaanszekerheid voor de ondernemingen die behoren tot de sector wegvervoer en logistiek voor rekening van derden. Het SFTL heeft drie grote opdrachten. De eerste is het uitbetalen van aanvullende sociale voordelen aan de arbeiders. De tweede is de permanente vorming van arbeiders uit de sector. En tot slot ontfermt het SFTL zich over de knelpunten in de sector, met het grote tekort aan vrachtwagenchauffeurs als het grootste probleem.

Ontdek meer

Vorig artikel
Volgend artikel