fietsen
Milieu

Moeten autogebruik, parkeerplaatsen en ruimte in de stad duurder worden?

18.08.2021
door Fokus Online

Niemand zal ontkennen dat onze (Belgische) steden oververzadigd zijn wat autoverkeer betreft. Dat is niet alleen nefast voor onze mobiliteit, maar ook voor de stedelijke gezondheid. Deelfietsen kunnen aanzienlijk bijdragen tot de oplossing: ze zijn licht, nemen nauwelijks plaats in, vervuilen niet en zijn voor iedereen betaalbaar. 

Toekomstige oplossingen

Je kent de typische gesprekken die over de toekomst van mobiliteit gaan heus wel: zelfrijdende voertuigen en elektrische auto’s zijn dé toekomstige oplossingen voor ons mobiliteitsprobleem. “Hoewel ze inderdaad bijdragen tot minder CO2-uitstoot, lossen ze het probleem van plaatsgebrek en de nood aan actieve mobiliteit niet op”, steekt de co-founder van het Deense deelfietsenplatform Donkey Republic, Erdem Ovacik, van wal. Hij wil met zijn oranje fietsvloot de Belgische steden veroveren. “Ook zelfrijdende voertuigen en elektrische auto’s zullen parkeerplek nodig hebben en onvermijdelijk voor files zorgen. Lichte voertuigen zoals fietsen, e-bikes, steps, scooters en superlichte, kleine voertuigen vormen dan het perfecte alternatief. Vooral fietsen en e-bikes zijn geweldig om het opkomende volksgezondheidsprobleem van een gebrek aan lichaamsbeweging aan te pakken.”

Al pleit Ovacik niet voor een volledige ban van auto’s uit het straatbeeld. “In mijn visie worden ze alleen nog ingezet voor mensen die ze écht nodig hebben, zoals zorgbehoevenden, of bewoners met een fysieke beperking. Daarom moeten we autogebruik, parkeerplaatsen en ruimte in de stad duurder maken of minder gemakkelijk door bijvoorbeeld snelheidsbeperkingen in te voeren, zoals Brussel heeft gedaan. Het voorrang geven aan fietsen boven auto’s is in Kopenhagen al behoorlijk ver gevorderd – hoewel verre van optimaal – en dat willen we graag promoten aan de rest van Europa, met de belangrijkste focus op Scandinavië, België, Nederland, Duitsland en Frankrijk.”

Minder criminaliteit en onveiligheid

Een fietsvriendelijke stad biedt trouwens nog andere voordelen die je misschien niet meteen zou associëren met tweewielers. Er is minder criminaliteit en onveiligheid dan in steden waar de auto domineert. “Studies hebben aangewezen dat mensen zich veiliger voelen in een straat waar fietsers de plak zwaaien. Omdat ze daarmee gemakkelijker oogcontact kunnen maken. Bovendien heeft het ook een economisch effect: mensen die steden per fiets bezoeken, maken onderweg meer stops en bezoeken vaker de kleine buurtwinkels. Dat draagt bij tot het voortbestaan van zelfstandige, ambachtelijke winkels in plaats van de cultuur van winkelcentra te onderhouden. Er zijn dus ook aantoonbaar meer winkels in een fietsvriendelijke stad. Mensen voelen zich ook billijker, het is heerlijk om je burgemeester bij een stoplicht op de fiets te kunnen ontmoeten voor een kort praatje. Dat zijn toch allemaal extra factoren die doorwegen.”

Onlangs haalde Donkey Republic een contract binnen om in Vervoerregio Antwerpen een deelsysteem voor elektrische fietsen uit te bouwen. Daar zouden tegen lente 2022 in totaal 1650 elektrische deelfietsen moeten rondrijden. Eerder mocht de Kopenhaagse onderneming al Brussel, Kortrijk en Gent van oranje tweewielers voorzien. “En nu wil je weten welke stad ik het liefst met de fiets heb verkend”, lacht hij. “Hoewel ik graag in het centrum van Antwerpen rondreed, leek de rand me allesbehalve fietsvriendelijk. In Brussel reed ik verloren en stelde ik vast dat de infrastructuur niet op fietsers is afgesteld. Nee, dan ging mijn voorkeur toch uit naar Gent. Een prachtige stad om met de fiets te ontdekken.” 


Meer informatie voor corporate.
Meer informatie voor partners.

Vorig artikel
Volgend artikel