heftrucks
Milieu

Het belang van ecologische vernieuwingen voor hef- en magazijntrucks in de logistieke sector

De logistiek is een van de sectoren die met de grootste ecologische uitdagingen kampt. Als we specifiek inzoomen op de vergroening van hef- en magazijntrucks zien we dat er de afgelopen jaren al ettelijke milieuvriendelijkere alternatieven verschenen. Toch is een volledige duurzame omschakeling nog niet overal mogelijk, al lijkt de tijd wel te dringen.

Tegen 2035 moeten alle verbrandingsmotoren van hef- en magazijntrucks verdwijnen. Bedrijven mogen vanaf dan enkel nog gebruikmaken van trucks die een volledig elektrische aandrijving hebben. De vraag is of dat haalbaar is, want momenteel maken logistieke bedrijven voornamelijk gebruik van trucks die rijden op HVO-diesel. Dat is hernieuwbare en fossielvrije diesel met een zeer hoge CO2-reductie van 89 procent, wat het de duurzaamste diesel van op dit moment maakt. Niettemin blijven dit thermische trucks met een verbrandingsmotor. Dat maakt hen ongeschikt om aan de nakende wet te voldoen. 

Elektrische heftrucks zijn al een hele tijd op de markt beschikbaar, maar hier zijn nog enkele nadelen aan verbonden voor bepaalde toepassingen. “Het addertje onder het gras bevindt zich in het soort werk dat je met de truck wil verrichten”, klinkt het bij Motrac, officieel importeur en verdeler in België van Linde hef- en magazijntrucks. “Voor magazijnwerk dat je binnen verzet is een elektrische aandrijving geen probleem, voor buitenwerk in de bouw of zware industrie is dit niet zo vanzelfsprekend. Een heftruck die buiten gebruikt wordt en waarmee je in weer en wind op vuile, onstabiele ondergronden rijdt, moet heel krachtig zijn.” Laat het net die kracht zijn die een elektrische aandrijving nog te vaak mist.

De zoektocht naar een groene oplossing

De vraag naar alternatieve, duurzame energiebronnen is al langer aan de gang en bracht reeds diverse vernieuwingen met zich mee. Zo is er zoals eerder aangehaald de HVO-diesel die het mogelijk maakt te tanken met een nieuw soort diesel die veel duurzamer is dan de gewone. Die biedt ook meer vermogen aan de heftruck. Deze variant stoot veel minder roet en fijnstof uit. Dat vormt een prominent probleem bij heftrucks die rijden op gewone diesel. Dat is dus een aantrekkelijke tijdelijke oplossing tot de elektrische optie voor alle toepassingen en sectoren op punt staat.

Voor magazijnwerk dat je binnen verzet is een elektrische aandrijving geen probleem, voor buitenwerk is dit niet zo vanzelfsprekend.

- Motrac, officiële importeur en verdeler in België van hef- en magazijntrucks

Ondanks die omschakeling naar HVO-diesel wordt de heftruck wel nog steeds thermisch aangevoerd, wat een probleem blijft voor de wet die in werking treedt in 2035. HVO-diesel is daarom zeer geschikt als overgangsoplossing voor wie de komende twaalf jaar een duurzaam overbruggingsalternatief zoekt. Want een elektrische oplossing is nog niet in elke sector en voor elke toepassing mogelijkt. Ook de veelbelovende waterstoftechnologie is in opmars, maar die overstap vereist een grote investering, klinkt het. “Je hebt onder meer gespecialiseerde tankstations nodig en moet voldoen aan strikte milieunormen. Die overstap is daarom nog ingrijpender dan de toekomstige elektrische variant.”

Een kostelijke innovatie?

Veranderingen leiden bijna automatisch tot een gehele vernieuwing van je infrastructuur. Dat kan kostelijk zijn. Dat valt bij de overschakeling naar HVO-diesel gelukkig mee. Je moet enkel de brandstoftank leegmaken en terug vullen met de duurzame dieselvariant, en je bent vertrokken. Het prijsverschil is daarnaast onbestaande, de perfecte oplossing tot 2035 dus. 

Een omschakeling naar elektrische trucks is niet zo snel verwezenlijkt en moet goed worden overdacht. 

De volledige omschakeling naar elektrische trucks die tegen de einddatum verwezenlijkt moet zijn is nog niet voor elk bedrijf reeds mogelijk, stellen ze bij Motrac. “De belangrijkste vereiste is een krachtig elektriciteitsnet dat alle trucks op een korte tijd kan voorzien van stroom. Je kunt het vergelijken met de omschakeling naar een elektrische wagen. Je bent het gewend om met een thermische auto te rijden, vlug te tanken en vervolgens weer verder te gaan. Dat gaat met een elektrische wagen niet want de batterij heeft tijd nodig om op te laden. Dat vereist dus een shift in de mindset en de manier van werken.” 

Elektrisch in wording

Heftrucks met elektrische aandrijving kunnen dus nog niet voor alle sectoren en toepassingen gebruikt worden, maar er wordt aan gewerkt. “Er kwam onlangs een serie elektrische vorkheftrucks voor lasten tot 3,5 ton op de markt die even snel en efficiënt zijn als hun thermische tegenhangers”, vertellen ze bij Motrac. Dit is te verklaren door de vernieuwende innovatie omtrent synchrone reluctantiemotoren en permanente magneten die samen voor een hogere krachtproductie zorgen. Bovendien zijn de vorkheftrucks van een waterkoelsysteem voorzien dat oververhitting tegengaat, wat voorheen ook een probleem vormde.

Er wordt dus continu gewerkt aan de elektrische innovatie om bedrijven zoals de bouw en zware industrie de overstap te laten maken tegen 2035. Al is er nog veel werk aan de winkel. De volledige omschakeling naar een elektrische aandrijving en infrastructuur is nog niet feilloos te vertalen naar de werkvloer. Gelukkig is er een duurzaam overbruggingsalternatief aanwezig tot het zover is.

26.01.2023
door Fokus Online

Ontdek meer

Vorig artikel
Volgend artikel