diversiteit
Diversiteit

Een versnelde vooruitgang dankzij diversiteit

31.08.2021
door Fokus Online

Het lijkt misschien snel – maar de tijd vliegt dan ook in tijden van corona – maar na de zomermaanden zal de focus bij de grote winkelketens alweer op de eindejaarsperiode liggen. Een ander focuspunt voor deze winkels dat in het nieuwe jaar en de daaropvolgende jaren van groot belang zal zijn? Dat is onze steeds diversere maatschappij.  

Najaarsperiode

Om die najaarsperiode vlot door te komen, rekruteert Carrefour Belgium nu al personeelsleden die in alle takken en facetten van de keten kunnen meedraaien. “Niet enkel commercieel winkelbedienden, maar ook leidinggevenden in onze winkels, logistieke medewerkers en IT-personeel kunnen aankloppen en bekijken of er iets tussen zit wat hen bekoort”, zegt vindt Lina Timmermans, recruitment & mobility manager bij Carrefour Belgium. “Kijk naar de digitalisering, bijvoorbeeld. Dat gaat enorm snel en wij willen duidelijk meegaan met die trend. Innovatieve apps, slimme winkelmethodes en alternatieve manieren om te shoppen zijn de toekomst geworden. We doen al lang geen boodschappen meer zoals we dat enkele jaren geleden deden.”

Verantwoordelijkheid voor diversiteit

Grote supermarkten zijn in België ook grote werkgevers. Zij hebben daarom een evenredig grote kans en een zekere verantwoordelijkheid om de diversiteit binnen de maatschappij te weerspiegelen. “Onze samenleving is erg divers geworden. Dus moet ons personeelsbestand ook divers zijn”, aldus Lina. “Als grote keten vind ik dat je momenteel het voorbeeld moet geven om een inclusief personeelsbeleid te voeren. Positief profileren naar gelijkheid qua gender, sekse, geloof of afkomst moet de norm worden en niet de uitzondering. Wie een goede ingesteldheid heeft en bereid is het beste van zichzelf te geven, moet een eerlijke kans krijgen. Achtergrond, afkomst of gender maken dan eigenlijk niets uit. Om aan de slag te gaan zijn attitudes vaak belangrijker geworden dan behaalde diploma’s.”

diversiteit

Onze samenleving is divers geworden. Dus moet ons personeelsbestand ook divers zijn.

Label ‘diversiteit’

Actiris, de Brusselse Gewestelijke Dienst voor Arbeidsbemiddeling beloonde de supermarktketen voor de inclusiviteit van het personeelsbeleid met een label ‘diversiteit’. “Uiteraard is dit iets waar we bijzonder fier op zijn,” gaat Lina verder, “maar het toont ook aan dat het leeft binnen onze samenleving. Eigenlijk zou daar zelfs geen label voor mogen bestaan, het zou de meest normale zaak ter wereld moeten zijn dat je personeelsbestand de maatschappij weerspiegelt.”

Youshrin Yearoo werkt als technical designer bij Carrefour en vertelt uit ervaring: “Als vrouw in de IT-wereld zie ik dat de diversiteit de afgelopen jaren is verbeterd. We zien veel meer vrouwen en mensen van verschillende afkomst op de verschillende afdelingen. De sfeer is beter en het stelt ons in staat om snel te leren en vooruitgang te boeken. Dankzij diversiteit versnellen we de vooruitgang.”

Leergierigheid is prioritair

Leergierigheid is ook prioritair op de werkvloer”, besluit Timmermans. “Werken is eigenlijk een proces van levenslang leren. Alles evolueert. Als je stilstaat, ga je achteruit, dus schaven wij ook onze medewerkers bij waar nodig. Dat is eveneens een belangrijk facet in onze filosofie naar personeel toe. De vinger aan de pols houden en werknemers de kans geven om hun talenten op de juiste plaats of afdeling te ontplooien. Kijk, rekruteren is één, maar dan moet je goeie personeelsleden ook behouden. Door hen arbeidsvreugde te schenken, zal er minder verloop zijn waardoor je personeelsbestand stabiel blijft.”

Vorig artikel
Volgend artikel