auto’s
R&D

Een nieuwe realiteit voor de autosector

28.09.2022
door Fokus Online

De elektrificatiegolf, de ontwikkelingen rond zelfrijdende auto’s, de opkomst van Chinese spelers… In de autosector is er heel wat gaande en volgen de evoluties zich steeds sneller op. 

De elektrificatiegolf trekt als een storm door autoland, aan een snelheid die zelfs door veel fabrikanten onderschat werd. De R&D naar verbrandingsmotoren staat dan ook op een laag pitje. Die trend gaat over meer dan de pure aandrijving van de auto’s, zegt Oliver Sermeus, algemeen directeur bij distributiereus Astara Western Europe. “Door de coronapandemie denken bedrijven én particulieren nu meer na over mobiliteit en autobezit. Niet iedereen wil eigenaar zijn van een auto, er is meer behoefte aan flexibelere formules, zoals abonnementen. Tegelijk zien we ook de opkomst van onlineverkoop. Een groot deel van de kopers gaat nog altijd naar een showroom om de bestelbon te tekenen, maar een groeiende groep wil graag alles online afhandelen. Waarmee ik niet wil zeggen dat de dagen van de klassieke garage geteld zijn, service en onderhoud blijven belangrijk.” 

Astara maakt zich alvast klaar voor die nieuwe realiteit. Het bedrijf is vooral bekend als distributeur, maar achter de schermen zijn de voorbereidingen volop aan de gang om  bijkomende zakenmodellen te lanceren. “De expertise die we hebben opgebouwd in distributie en logistiek laten we natuurlijk niet verloren gaan en breiden we zelfs nog uit”, zegt Sermeus. “Maar tegelijkertijd bekijken we ook hoe wij bijvoorbeeld zo’n abonnementsmodel voor wagens in de markt kunnen zetten. We kijken naar digitale showrooms en onlineverkopen. We zien ook kansen in tweedehandsauto’s: een ideale opstap voor particulieren om een EV aan te schaffen. Op termijn willen we zelfs evolueren naar het aanbieden van globale energiepakketten, met niet enkel laadpalen, maar bijvoorbeeld ook zonnepanelen, de thuisbatterij én de installatie en service. Op die manier worden we een one-stop-shop voor energie.”

Daarnaast worden ook de mogelijkheden bekeken van data als “grondstof”, wat helemaal veraf staat van autodistributie. Daarvoor werd een eigen unieke tool (de “Digital Competitiveness Index”) ontwikkeld die de digitale customer journey opmeet. Sermeus: “Hoeveel ROI haal je als autobedrijf uit digitale investeringen? Welke brand awareness levert je dat op? Hoeveel trafiek naar de showroom? Door deze tool weten we dat niet alleen van onze eigen merken, maar ook van de concurrentie. Als we dat commercieel inzetten, kan dat op termijn een fikse toegevoegde waarde meebrengen.”

Niet iedereen wil nog eigenaar zijn van een auto, er is meer behoefte aan flexibelere formules, zoals abonnementen.

Vandaag is Astara Western Europe vooralsnog vooral distributeur voor Aziatische automerken. Uit die contreien komen ook de meeste nieuwe aanvragen voor distributiedeals met nieuwe spelers. Maar Sermeus wil daar selectief in blijven. “Er moet een sterk businessmodel achter zitten en ook zaken als service en productiecontinuïteit moeten verzekerd zijn. Bovendien wordt soms onderschat hoe complex de Europese markt is. Voor een Chinees merk komen alle mogelijke fiscale regels, de EURO-normen en de homologatie-normen, die in de verschillende landen vaak ook nog eens apart ingevuld worden, soms compleet absurd over.”

Desondanks zal veel innovatie in mobiliteit de komende jaren allicht toch uit het land van de draak komen, zo is de verwachting. “Chinese wagens zijn tegenwoordig zeer kwalitatief, zeer goed afgewerkt en zeer competitief”, zegt Sermeus. “Ook in batterijtechnologie zijn ze enorm sterk. De snelheid waarmee ze nieuwe modellen ontwikkelen, is verbluffend. Omdat ze zo’n grote thuismarkt hebben, kunnen Chinese merken er enorme middelen en veel personeel tegenaan gooien. Dat is een gigantisch voordeel. En Europa is voor hen een prestigeverhaal, ze willen hier absoluut slagen.” 

Om af te sluiten: velen in de sector hebben de mond vol van met zelfrijdende auto’s die met een app worden opgeroepen. “Technologisch is dat zeker mogelijk binnen een decennium, maar België is zo’n klein land, met kleine steden… Ik weet niet of dat businessmodel van zelfrijdende auto’s hier snel van de grond zal komen”, meent Sermeus. “Bovendien is er nog een struikelblok: de wetgever en de juridische verantwoordelijkheid. Die lijkt mij zelfs nog groter te zijn dan de technologie.” 

Vorig artikel
Volgend artikel