franchisenemer
Ondernemen

De voordelen van franchising: kant-en-klaar de markt op

23.06.2021
door Fokus Online

Voor wie droomt van een eigen zaak maar niet van nul wil beginnen, is franchising een perfecte oplossing. Je stapt namelijk in een kant-en-klaar-concept met naambekendheid waar je, geruggesteund door het moederhuis, heel wat eigen verantwoordelijkheid voor draagt. “Op die manier vertrek je met een voorsprong van zo’n vijf jaar ten opzichte van wie zelf een zaak uit de grond stampt”, aldus franchisenemer Christian Janssens.

Huiswerk gedaan

Christian Janssens ging in op een oproep van Heytens, specialist in innovatieve en dynamische raamdecoratie, die een franchisenemer zocht voor de nieuwe zaak in Knokke. Hij is er actief sinds 18 maart 2021. “Ik heb natuurlijk eerst mijn huiswerk gedaan”, vertelt hij. “Ik kende weliswaar het concept van franchising, maar elk merk legt daar eigen accenten in en die wilde ik te weten komen. Uiteindelijk sloot het profiel dat zij zochten en hun kijk op franchising perfect aan op hoe ik het zelf zag. Je moet weten dat Heytens de afgelopen jaren de focus veel meer is gaan leggen op advies, begeleiding en een dienstenverhaal waarbij de klant centraal staat. Waren hun filialen destijds als het ware grote winkels met tientallen werknemers, dan zijn het nu echte boetieks. Of nog beter, ateliers waar de klanten producten kunnen aanraden en stoffen kunnen combineren.”

Als echte people person, die bovendien heel communicatief is, sprak dit gepersonaliseerde A-tot-Z-concept Christian bijzonder aan. “Zeker omdat ik als franchisenemer het belangrijkste aanspreekpunt voor onze klanten ben gedurende hun project: vanaf het eerste contact bij de klant thuis, over de technische aanbevelingen en cocreatie, tot en met de opmeting en plaatsing. Bij elk succesvol afgewerkt project vertrek je dan ook met een goed gevoel.”

Hard franchise

Heytens is een voorbeeld van een zogenaamde hard franchise: dat betekent dat je als franchisenemer niet zelf je leveranciers kunt kiezen – ergens logisch, aangezien raamdecoratie een specifiek nicheproduct is en Heytens streeft naar een premium uitstraling. “Ik zie het dan ook niet als nadeel: het betekent ten eerste dat je als franchisenemer meteen op een stevig all-in businessmodel kan leunen én dat je je des te meer op de klanten kunt focussen”, aldus Christian. 

Elke franchisenemer kan altijd rekenen op begeleiding.

Vakkennis en verantwoordelijkheid

Waarom hij specifiek in deze franchise stapte? “Dat had verschillende redenen. Ten eerste kun je beroep doen op de vakkennis van een merk met een succesvolle trackrecord. Bovendien blijf je hierbinnen zelfstandig opereren en krijg je de nodige verantwoordelijkheid. Elke franchisenemer kan bovendien altijd rekenen op begeleiding: zowel bij ontwikkeling, marketing, logistiek en klantenservice. Dat krijgt zelfs heel concreet vorm, want iedere nieuwe franchisenemer volgt eerst een opleidingstraject binnen de Heytens Academy.”

“Omdat we om de drie weken bijeenkomsten hebben per productfamilie, hebben we ook ruimte om suggesties te doen of aanbevelingen dan wel verbeteringsmogelijkheden te formuleren bij gelijk welke productlijn. Dat zorgt voor een goede basis. Nog interessant: we hebben een heel grote benchmark met de andere winkels, waardoor je je eigen percentages kunt vergelijken en daaruit de sterktes en zwaktes distilleert. Die gezonde competitie houdt je heel scherp.”

Vorig artikel
Volgend artikel