online
E-commerce

De do’s en don’ts van de digitale marketing

18.08.2021
door Fokus Online

Natuurlijk moet je ook als kmo tegenwoordig je online marketing verzorgen. Maar de tijd dat je dit met een gerust hart kon overlaten aan je technologisch vaardige neefje ligt al lang achter ons. Maar hoe begin je er dan wel aan? 

Keuze maken

Een van de belangrijkste uitdagingen in het aanpakken van je digitale communicatie is alvast een keuze maken uit alle mogelijkheden, zegt Maja Van der Borst, communicatieverantwoordelijke bij het onlinemarketingagentschap FCR Media. “Digitale communicatie is zo overweldigend en er zijn zoveel keuzes dat bedrijven niet meer weten van welk hout pijlen te maken. Kmo’s hebben vaak geen tijd of zin om zich bezig te houden met de groeiende en almaar complexere mogelijkheden om digitaal hun stempel te drukken. Daarom zoeken ze een professionele partij zoals wij, die hen adviseert en betaalbaar kan ontzorgen.”

Zulke professionals kunnen alvast helpen bij het voorkomen van de meest courante fouten: “Websites die niet voor smartphones zijn geoptimaliseerd, een stijl die alle richtingen uitgaat, knoppen die niet werken, foto’s van slechte kwaliteit… dat zijn zaken die we veel tegenkomen”, zegt Van der Borst. “Ook de copywriting is dikwijls slordig en er ontbreekt vaak een concrete call to action. Op sociale media vind je ook enkele klassieke misstappen terug: het ontbreken van hashtags en emoji’s, beeldmateriaal van slechte kwaliteit en ook hier een niet-uniforme stijl. Veel kmo’s posten ook zeer onregelmatig en ad hoc, zonder enige voorbereiding of planning.”

Online onzichtbaar

Heel wat ondernemers kampen daarnaast met een gebrek aan online zichtbaarheid en willen meer en beter in the picture komen. Scoren in de Google-ranglijsten en makkelijk gevonden worden is dan ook een andere prioriteit. “Ook webshops zitten in de lift, veel bedrijven kloppen aan bij ons om een professionele en makkelijk aanpasbare webshop te laten ontwikkelen”, weet Van der Borst. “Vergeet ook niet dat het onderhouden en goed neerzetten van de kmo op sociale media een hele uitdaging is waar ondersteuning vaak onmisbaar is. Verder blijft het voor kleinere bedrijven ontzettend belangrijk om leads te genereren en zo orders te blijven ontvangen. Ze weten dat online gaan hiervoor kan zorgen, maar hebben geen idee hoe ze leads kunnen genereren.”

Het onderhouden en goed neerzetten van de kmo op sociale media is een hele uitdaging waar ondersteuning vaak onmisbaar is.

Stortvloed aan online kanalen

De laatste jaren is er een ware stortvloed aan online kanalen bijgekomen. Hoe kies je daar de juiste uit? “Veel zal afhangen van de manier waarop je wilt communiceren en wie je doelgroep is”, legt Van der Borst uit. “Bij jongere doelgroepen en in een sector die vooral met beelden communiceert – mode bijvoorbeeld –, mik je best op Instagram of Pinterest. Facebook is een evergreen waar eigenlijk alle bedrijven aanwezig moeten zijn. Het belangrijkste is om de boodschap aan te passen aan het specifieke kanaal. Zo zijn goede beelden met de juiste hashtags nog belangrijker op Instagram dan op Facebook. YouTube kun je dan weer beschouwen als je eigen televisiekanaal.

Het is intensiever om content voor te maken, maar deze kun je dan weer makkelijk delen op je andere sociale kanalen, zodat het een investering is die loont. Kies wel voor een gepast aantal kanalen, zodat je ze allemaal op een professionele manier kunt blijven onderhouden. Posten op sociale media is niet iets dat je eenmalig doet of maar om de zes maanden.”

Negatieve commentaren

De onlinekanalen bieden heel wat fantastische mogelijkheden om je bedrijf in het zonnetje te zetten, maar tegelijkertijd stel je je natuurlijk ook bloot aan negatieve commentaren. Voor ontevreden klanten is het een koud kunstje om slechte ervaringen met de rest van de wereld te delen. Van der Borst: “Ik zou zulke commentaren zeker niet verwijderen. Want dan lijkt het alsof je zaken onder de mat wilt moffelen en zo verlies je betrouwbaarheid. Reageer op elke review, positief of negatief. Laat de emotie los en veer mee met de persoon die de negatieve review heeft gegeven. Accepteer het en tracht naar een oplossing te zoeken, zo kun je een negatieve recensie alsnog ombuigen in iets positiefs. Antwoord online, reik een oplossing aan, maar trek het gesprek daarna offline. En probeer in dat persoonlijk gesprek die oplossing te concretiseren.”

Achterstand op onze buurlanden

België had tot voor kort de reputatie om op gebied van online marketing stevig achter te lopen op onze buurlanden. Die achterstand zijn we echter snel aan het inhalen, vindt Van der Borst. “Nederland loopt nog altijd voorop, maar Belgische bedrijven zijn zich steeds meer bewust van het belang van online communicatie en laten zich ook steeds beter ondersteunen door professionals. Ten opzichte van bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk moeten we ons niet schamen. Corona heeft heel die trend ook een extra duw gegeven. Ondernemers zijn zich zeker meer bewust geworden van het belang van online communicatie, dat ze mee moeten zijn en dat het een extra verkoopkanaal is. De vraag naar webshops boomt en bedrijfsleiders beseffen dat ze via hun online communicatie klanten connected kunnen houden. De focus van ondernemers komt meer te liggen op online.”

Vorig artikel
Volgend artikel