inclusie
Diversiteit

Actie ondernemen voor een meer inclusieve toekomst

31.08.2021
door Fokus Online

In een tijd waarin iedereen zich wil inzetten om tot een samenleving te komen waar gelijkheid de plak zwaait, kiezen bedrijven en organisaties ervoor om stereotypen en discriminatie tegen te gaan, om zo tot een meer verantwoordelijke en inclusieve toekomst komen. 

Inclusie en vertegenwoordiging

De laatste jaren zijn de termen ‘inclusie’ en ‘vertegenwoordiging’ de mantra’s geworden van een samenleving die steeds kosmopolitischer, ruimdenkender en vooral ongecompliceerder wordt. En bedrijven blijven niet buiten schot. De schoonheidsidealen binnen de mode-industrie gaan op de schop, huishoudelijke productmerken omarmen de nieuwe normen voor gendergelijkheid en de voedingsindustrie herziet haar boodschap. Al deze sectoren willen hiermee graag dichter bij hun werknemers en consumenten komen. 

Acties afstemmen op waarden

Met deze waakzame en geïnformeerde klanten in het achterhoofd kiezen sommige vooruitziende merken ervoor hun acties af te stemmen op hun waarden, zowel voor hun producten als voor hun intern beleid. Zo vindt An De Volder, Sales Director bij Mars Belgium, dat bepaalde praktijken definitief tot het verleden moeten behoren. ”De mate waarin iemand in een bedrijf kan groeien, mag niet afhangen van diens geslacht. Zulke praktijken zijn je reinste discriminatie en mogen niet getolereerd worden. Dit is bijvoorbeeld ook de reden waarom de naam Uncle Ben’s® verdwijnt en Ben’s Original™ wordt.”

Niet zomaar een onschuldig voorbeeld, maar eerder het bewijs dat Mars België luistert naar de boodschap die de maatschappij schreeuwt. Waarom de naamsverandering ertoe doet? Historisch gezien ontleent de naam van het rijstmerk zich aan een weinig vleiende terminologie. In de Amerikaanse context van slavernij en segregatie werd met de term ‘uncle’ namelijk een oude zwarte man aangeduid. Met deze ronduit discriminerende bijnaam wilde men voorkomen dat ‘slaven’ met het respectvolle ‘mister’ of ‘sir’ aangesproken zouden worden.

Als je de wereld wilt veranderen, dan moet je vandaag beginnen.

inclusie
De naam Uncle Ben’s® riep het stereotype beeld op van de zwarte man dat op geen enkele manier de waarden weerspiegelt die wij voorstaan

Identiteitsverandering

Volgens An De Volder was een identiteitsverandering dan ook nodig om een inclusieve en gediversifieerde wereld te bekomen. “De naam Uncle Ben’s® riep het stereotype beeld op van de zwarte man dat op geen enkele manier de waarden weerspiegelt die wij voorstaan. Als je de wereld wilt veranderen, dan moet je vandaag beginnen. En om het mee vorm te geven, is het schrappen van zo’n naam een belangrijke stap.”

En net zoals in een encyclopedie met tientallen hoofdstukken, bestrijkt de term ‘ongelijkheid’ vele facetten. De directrice benadrukt dan ook dat er op veel fronten actie ondernomen moet worden om tot een inclusieve samenleving te komen. “Deze mijlpaal in de geschiedenis van Ben’s Original™ is een grote stap voor ons, maar er is sowieso nog veel werk aan de winkel. Uiteraard houdt het daar niet op. Zo willen we ten strijde trekken tegen álle soorten van stereotypes. We moeten meer dan ooit onze verantwoordelijkheid nemen en overgaan tot actie”, luidt het bij An De Volder. 

Collectieve wil

Het mag duidelijk zijn: er moet nog een hele strijd worden geleverd op het kronkelende pad naar inclusie en diversiteit. Hoe dan? Door op de barricade te gaan staan en een beetje collectieve wil te tonen. Rome is ook niet op één dag gebouwd: het is dan ook normaal dat je vooroordelen en ongelijkheden niet op één dag wegneemt. Laten we er daarom honderd procent voor gaan.

Ann De Volder
Sales Director

Vorig artikel
Volgend artikel