5.8 C
Antwerp
10 december 2018

Slimme stad krijgt vorm
S
.

De wereldbevolking blijft toenemen, maar de beschikbare ruimte blijft dezelfde. Niet meteen goed nieuws voor wie aan claustrofobie lijdt. Gelukkig zijn we ons bewust van deze problematiek en bekijken we hoe we smart cities steeds meer kunnen vormgeven. Smart wat? Juist, slimme steden die door middel van informatie- en communicatietechnologie aandacht hebben voor energie, mobiliteit, infrastructuur en veiligheid.

Tegen 2050 zal naar schatting 66 procent van de wereldbevolking in stedelijk gebied wonen. Hoe kunnen we de stad tegen dan nog leefbaar houden? “Simpel, door ze slimmer en duurzamer te maken”, vertelt Joachim De Vos, CEO van Living Tomorrow en oprichter van Tomorrowlab. Het bedrijf heeft een visiegroep Smart Cities van waaruit bestudeerd wordt hoe onze steden er morgen uitzien en die advies geeft bij de uitbouw van het smart city toekomstplan.

Stadsjongeren kiezen er steeds vaker voor om geen rijbewijs te halen en niet te investeren in een auto

– Nathalie Bekx

Een slimme stad wordt als een geheel uitgebouwd en komt tegemoet aan de noden van de bewoners. De Vos: “Het heeft weinig zin om enkel te focussen op mobiliteit en pakweg leefbaarheid op de lange baan te schuiven”. Hij haalt als voorbeeld het model van Cohen aan. Daarin worden verschillende segmenten naar voren geschoven die onder de aandacht moeten komen in een smart city, zoals de bewoners, het bestuur, de economie, het milieu en duurzame energie, mobiliteit en het wonen in de stad an sich. “Pas als alle componenten op elkaar worden afgestemd, kunnen we bouwen aan de stad van de toekomst”, aldus De Vos.

In Vilvoorde werd twee jaar geleden al een ‘straat van de toekomst’ geïmplementeerd. De straatverlichting werkt via een follow me-principe waardoor de helderheid aangepast wordt aan de auto, voetganger of fietser. “Een mooi initiatief en een stap in de goede richting, maar een slimme straat maakt nog geen slimme stad”, concludeert De Vos. Eveneens belangrijk in het stadsbeeld van de toekomst zijn de demografische gegevens. Nathalie Bekx is CEO van Trendhuis en stelt dat elke generatie een ander soort wonen voor ogen houdt en dat heeft zijn gevolgen voor een stad: “Mensen tussen de 20 en de 35 wonen het liefst in een stad. Zodra ze kinderen hebben, kiezen ze voor de stadsrand om, eens boven de vijftig, terug te keren, maar dan naar een appartement. Deze gegevens schetsen
sowieso de stad van morgen.”

Pas als alle componenten op elkaar worden afgestemd, kunnen we bouwen aan de stad van de toekomst

– Joachim De Vos

En de stad van morgen staat natuurlijk niet alleen. Steden kijken graag over het muurtje om van elkaar te leren. De Vos benadrukt dat elke stad wel een eigen identiteit heeft, waardoor je een toekomstvisie niet zomaar met copy-paste kunt overnemen. “Er zijn nu eenmaal industriesteden, cultuursteden en toeristensteden. Voor elke stad is een stappenplan nodig dat voortvloeit uit een doorlichting”, bevestigt hij. Toch kan over het muurtje kijken geen kwaad. Meer nog, op Europees niveau werd de stad Santander aangeduid om een voortrekkersrol te spelen in de ontwikkeling van smart cities. In die stad werden 12.500 slimme sensoren geplaatst. Sensoren die pakweg de luchtkwaliteit of de verlichtingsintensiteit in kaart brengen. De Vos: “Concreet komt het erop neer dat die sensoren een signaal doorsturen als de luchtkwaliteit plots onvoldoende is. Automatisch wordt er dan voor gezorgd dat (vracht)wagens of milieuonvriendelijke bussen gelimiteerd worden. Of dat het in alle kantoren plots een graadje minder warm wordt om de CO2– uitstoot te beperken.”

Steden moeten nu echt goed beginnen nadenken over bepaalde beslissingen die genomen moeten worden. Een toekomstvisie is voor De Vos essentieel. Moeten steden nog investeren in ondergrondse parkeergarages? “Het antwoord klinkt nu nog futuristisch, maar vooral ook realistisch”, meent De Vos. “Over tien jaar krijgen we een expansie van zelfrijdende auto’s, die ons automatisch naar het centrum brengen – milieuvriendelijk. Wij stappen uit en de auto gaat zichzelf parkeren ergens in de stadsrand. Later pikt de auto ons gewoon weer op.” Bekx ziet dat het mobiliteitsprobleem zich stilaan zelf aan het reguleren is: “Stadsjongeren kiezen er steeds vaker voor om geen rijbewijs te halen en niet te investeren in een auto. Ze zien het niet zitten om de investering te doen, de verzekering te betalen en dan urenlang te moeten zoeken naar een parkeerplaats. De bus en het openbaar vervoer zijn een beter en meer ecologisch alternatief voor de toekomst.”

tekst Daan Vanslembrouck

Lees meer.

Reguleren, reguleren: wie het zelf doet zal het leren

“Wat is er mis met ambtenaren? Die doen toch niks?”: het mag op zich misschien een afgezaagde dad jokezijn, ergens zit er – zoals bij iedere billenkletser van een mop – wel een bron van waarheid in verscholen.

Karel Van Eetvelt: In dienst van de consument, vandaag én morgen

De digitalisering is overal voelbaar en klantennoden veranderen snel. Terwijl nieuwe spelers met creatieve oplossingen komen, moeten bedrijven de nieuwe generatie zien te boeien. De opdracht? Businessmodellen herbekijken en de klant centraal stellen.

Change management als antwoord op arbeidsinnovatie

Nieuwe technologieën, social media, digitalisering, e-commerce… beïnvloeden de manier waarop bedrijven produceren, communiceren en hun producten en diensten aanbieden. Om succesvol te zijn, moeten bedrijven snel kunnen inspelen op die veranderingen. En dat vraagt om een andere organisatiecultuur en flexibele werknemers.

Lean management: invloed van je werkplek op je productiviteit

De alom gekende lean filosofie toepassen op de werkvloer en er zo voor te zorgen dat medewerkers gelukkiger en dus productiever worden. Of hoe een aangename werkplek wel degelijk een invloed heeft op de productiviteit.

Johan Driessens: ‘Het inzetten van employer branding in de grote matchingcrisis’

Even surfen op de career pages van IT-bedrijven en ik merk dat iedereen elkaar simpelweg copy-paste, door dezelfde vacature-template uit 1952 te gebruiken die gerust het stiefbroertje van een doodsbrief kunnen zijn! Mensen, dit is geen War for Talent maar een grote matchingcrisis!

Marie Arnauts: With a little help from a friend

Een nieuwe tuin aanleggen of een oudere tuin upgraden is een uitstekende investering. Een goed aangelegde tuin is een gegeerde surplus in vastgoed. Daarom zorg je best dat de aanleg op een correcte manier gebeurt. Mocht je geen groene vingers hebben, is een tuinaannemer welkom.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”