12.8 C
Antwerp
13 november 2018

Shaken, not stirred
S
.

Met een gewone pint uit het flesje kom je goed weg bij de vrienden, maar als het écht feest is, mag het ietsje meer zijn. Cocktails staan al langer op het menu, maar de hype is de laatste jaren toch echt uit zijn voegen gebarsten.

Hannah Van Ongevalle, werkzaam in de Knokse cocktailbar The Pharmacy, is in korte tijd uitgegroeid tot de cocktailgoeroe van ons land. Met de titel van Beste Bartender van België op zak is zij perfect geplaatst om advies te geven over wat we nu het best in ons glas kunnen shaken. Wat de wintermaanden betreft, is Van Ongevalle duidelijk: “De stevige cocktails werken het best. Niet alleen is het alcoholpercentage hoger, maar de textuur is ook zwaarder. Room, eiwit, melk en zelfs eigeel kunnen perfect dienst doen als ingrediënten. Ook groenten, fruit en grondstoffen uit de zee, zoals kelp, blijken daarin erg populair.” Eigenlijk mag je erg ruim denken. Alle grondstoffen die Moeder Aarde rijk is, kunnen wel in een cocktail verwerkt worden.

Rolf Schollaert van The Cocktail Nation schrijft voor magazines, geeft workshops en zetelt in de jury van prestigieuze cocktailwedstrijden. Hij bevestigt alvast de trends voor
de winterperiode: “Dan moeten we onze innerlijke zelf verwarmen. Daardoor zijn vooral de brown & stirred cocktails erg populair. Alles met de donkere spirits zoals rum, whisky, cognac of calvados. We denken vooral aan klassiekers als een Manhattan, Vieux Carré of een Old Fashioned.” Daarnaast scoort volgens Schollaert alles met bubbels ook altijd. “Bubbels staan garant voor feest. Als je iets unieks aan je gasten kan aan-bieden, werkt het meestal erg goed.”

Cocktails met een toets van speculaas, mandarijn of veenbessen werken uitstekend

Hannah Van Ongevalle

Schollaert stelt verder dat we tijdens de decembermaanden de warme dranken niet mogen verwaarlozen. En de winter biedt volgens de expert meer dan alleen maar Glühwein. Hij noemt een Hot Toddy als voorbeeld: een warme, kruidige punch die het lichaam binnenin verwarmt en uitstekend is voor mensen met een verkoudheid. Bovendien kan je het eenvoudig maken. “Vijf centiliter whisky, kokend water, een theelepel suiker, een kaneelstokje, een schijfje citroen en wat kruiden naar eigen smaak zoals nootmuskaat en kruidnagel en het is klaar.” De geur refereert ook meteen naar de kerstperiode en dat creëert gezelligheid in huis. Sommige mensen wekken die geuren ook op in hun woonkamer door kruidnagel in een sinaasappel te prikken en die aan de kerstboom te hangen. “Die techniek kan ook perfect in een cocktail door enkele kruidnagels in een schijfje citroen of sinaasappel te steken”, weet Schollaert.

“Het is niet alleen mooi als decoratie in je glas, maar de geur geeft iets sfeervol mee en het beïnvloedt de smaak op een aangename manier. Ideaal voor de kerstdagen.” Van Ongevalle bevestigt het succes van de Hot Toddy’s: “Of het nu gin, rum of whisky betreft, ze doen allen dienst als basis voor een warme cocktail. Bovendien hebben die dranken een uitgesproken smakenbalans, waardoor ze perfect passen in de winter.”

Een belangrijke trend die ook in de wereld van de cocktails in opmars is, is het concept van foodpairingofwel smaken combineren die binnen het palet liggen. “Daarbij kijken we ook erg naar het keukengebeuren binnen sterrenzaken”, zegt Van Ongevalle. “Als daar bepaalde trends gelden, kunnen we die integreren in onze cocktails. Het blijft ook een kwestie van inspireren en experimenteren. Zo ging het toprestaurant Noma onlangs op zoek naar eetbare mieren. Gewaagd en vernieuwend, maar ze houden wel de vinger aan de pols.” Mieren staan nu nog niet meteen op ons menu met kerstavond, maar als we dan toch een kerstcocktail willen serveren kunnen we best werken met de ingrediënten die eigen zijn aan die periode. Van Ongevalle: “Cocktails met een toets van speculaas, mandarijn of veen-

bessen werken uitstekend. Het smaakt zoet en wekt een sfeer op die passend is voor de feestdagen.” Die gastronomische beleving is ook Schollaert niet ontgaan. Zoals een sterrenzaak over een topsommelier beschikt, moet een goeie bar ook een cocktail-expert
in huis hebben. “Het wordt tijd dat de idee van ‘een blauwe en een oranje met een parasolletje’ verdwijnt en plaats maakt voor een ervaring als in een sterrenrestaurant. Dat is precies de kruistocht die ik wil voeren, namelijk het concept van fine drinking inburgeren.”

 

Tekst DAAN VANSLEMBROUCK

Lees meer.

Altijd onderweg voor de zaak

Constant de wereld rondvliegen in businessclass, in de beste hotels logeren en overal op je wenken bediend worden. Maar het clichébeeld dat veel mensen van zakenreizen hebben, stemt totaal niet overeen met de werkelijkheid. “Er is helemaal niks avontuurlijks aan.”

3 vragen aan… De Witte Lietaer

Waarom investeren in kwaliteitsvol linnen? “In goedkope dekbedovertrekken wordt vaak polyester gebruikt om de prijs te drukken. Polyester is wel sterk maar neemt geen vocht op. Het lijkt dus alsof je onder een plastic zak slaapt. Kwalitatief bedlinnen bestaat uit 100 procent natuurlijk materiaal zoals katoen of linnen en gaat langer mee. Maar mensen verlangen van huishoudtextiel meer dan kwaliteit alleen. Een uniek en mooi design is tegenwoordig eens zo belangrijk.”

De toekomst van de smart building

De tijden dat gebouwen gewoon een hoopje bakstenen, cement en zorgvuldig uitgekozen vloeren en kleuren waren, lijken stilaan achter ons te liggen. Meer dan ooit vormt een gebouw het kloppend hart van een – al dan niet zakelijke – gemeenschap, een publieke processor voor creatieve ideeën, een onverzadigbare ruimte voor multi-technische installaties.

Van de grond tot op het bord

Van een mooi bord kan je niet eten. Maar van een vers bord kan je wel genieten. Tenminste, als de logistiek haar werk doet.

Michaël Van Droogenbroeck: ‘Meer financiële basiseducatie graag’

Als je straks met de kinderen aan tafel schuift, breng dan eens je salaris, hypotheeklening of beleggingen ter sprake. Waarom? “Omdat het hen zal helpen om uit te groeien tot financieel geletterde mensen”, zegt VRT-journalist Michaël Van Droogenbroeck.

Karel Van Eetvelt: In dienst van de consument, vandaag én morgen

De digitalisering is overal voelbaar en klantennoden veranderen snel. Terwijl nieuwe spelers met creatieve oplossingen komen, moeten bedrijven de nieuwe generatie zien te boeien. De opdracht? Businessmodellen herbekijken en de klant centraal stellen.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”