The Big C
In de Lift

Stefanie Veraghtert (The Big C.): Impact-driven ondernemen als drijvende kracht

25.11.2021
door Fokus Online

Soms krijg je zware klappen te verduren als persoon. Zoals de diagnose kanker, met de grote K, van de zwaarste vorm. Wat doe je dan? Vechten en terug opstaan, of vallen en blijven aanmodderen? Want het wordt je niet gemakkelijk gemaakt, ook niet in de re-integratie periode nadat je de ziekte overwint. Stefanie Veraghtert koos voor de eerste optie en ging zelfs een stap verder: ze startte haar eigen impact-driven onderneming & koffiebar The Big C. waar ze lotgenoten samenbrengt en nieuwe kansen biedt.    

Voor de twaalfde aflevering van seizoen twee van de podcast ‘In de Lift’, gingen we langs bij Stefanie Veraghtert van The Big C. Zij kreeg op 26-jarige leeftijd de diagnose baarmoederhalskanker stadium 4B, en had 5 tot 10 procent overlevingskans. Nu, 8 jaar later, is Stefanie een 34-jarige gezonde vrouw die volledig genezen is. En dankbaar. En ondernemend. Want na genezen verklaard te zijn merkte ze al snel op dat ze haar draai niet meer kon vinden in de samenleving. Ze kreeg de stempel “kankermeisje”, of overwinnaar die moest wachten op de volgende diagnose. Ze was een probleem in de samenleving, terwijl ze de oplossing wilde zijn en nieuwe opportuniteiten wilde aangrijpen. En dat deed ze dus zelf, door een koffiebar op te richten waar lotgenoten met elkaar kunnen verbinden en nieuwe kansen krijgen op de arbeidsmarkt. 

Impactgedreven ondernemen

Sociaal ondernemerschap is niet voor iedereen weggelegd. Je motivatie moet juist zijn, omdat je een groter maatschappelijk doel vooropstelt. Dus kunnen je opgebouwde ervaringen hier sterk doorwegen. En die bagage heeft Stefanie: “Als maatschappelijk werker ben ik heel human driven, en ik wou dan ook iets teruggeven aan mijn community. Omdat ik heel dankbaar was dat ik nog leefde. Ja ik heb kanker in mijn rugzak, maar dat definieert niet wie ik ben.” Met haar koffiebar creëerde ze dus een plek waar de “gewone” mens kan blenden met de lotgenoot, en waar ruimte is voor workshops, zelfzorg, begeleiding en meer.

Oorspronkelijk had Stefanie het idee een groot deel van haar opbrengst door te laten vloeien naar psychosociale projecten. Concreet wilde dit zeggen dat ze 10% van de omzet en 1 euro per verkochte kilo koffie naar de foundation (vzw) zou laten lopen. De afgelopen corona periode leerde haar echter een duidelijke les: zonder een stabiel inkomen is er ook geen ruimte voor workshops, projecten, coaching trajecten,… En dus gooit ze het even over een andere boeg door eerst een duurzaam verdienmodel te creëren, en nadien opnieuw te investeren in impact. Nog steeds met hoofdreden om zowel de economische als sociaal impactgedreven droom waar te maken.   

Een goede ondernemer onderscheid zich door constant terug op te staan.

FFF’kes tussendoor

Iedere aflevering leggen we onze ondernemers vragen voor rond de drie grote pijlers waarmee elke ondernemer te maken krijgt: financiën, falen – faalangst of faalmomentjes – en familie. 

Financiën: “Ons businessmodel is vrij dynamisch. Ik zorg er in eerste instantie voor dat mijn zaak duurzaam kan blijven bestaan & dat alle kosten gedekt zijn, en al wat overblijft wil ik in de toekomst laten doorvloeien naar goede doelen voor kanker. Al zijn de marges zeer klein, want het is moeilijk veel geld te verdienen met een koffiebar. Daarom worden meer en meer koffiebars ook lunchplekken, omdat de marge op eten veel groter is. Ikzelf doe dit niet, maar ik geef wel consultancy, advies en keynotes waar ik ook wat mee verdien. Met dit aanvullend inkomen kan ik mijn Big C verhaal rechthouden.”

Falen: “Failing forward is een term die niet zomaar ontstaan is. Ik ben al zeker 100 keer gefaald. Dat gaat van het kiezen van de koffie, slechte samenwerkingen met designers voor het logo, deelnemen aan foodtruckevents en maar 80 euro omzet maken, samenwerken met foute partners tot verkeerde mensen in dienst nemen. En de ergste: geen zelfzorg. Maar dat is part of the deal. Een goede ondernemer onderscheid zich door constant terug op te staan.”   

Familie: “Je familie wil je kost wat kost beschermen en behoeden tegen falen. Mijn familie is voornamelijk maatschappelijk geöriënteerd en totaal niet ondernemend. In zekere zin waren ze wel ondersteunend want ze gunden mij wel mijn droom, maar wel op een heel sceptische manier. Ondernemen was en is gewoon een te ver van hun bed show, of toch voor een deel van mijn familie. Maar de wereld is van mij, en ik bepaal mijn weg. En ik omring me door same-minded people.” 

Vrienden die me niet supporten, kon ik niet meenemen in mijn groei.

Vooruitblik

“Met The Big C heb ik werkelijk een jaar van reflectie gehad”, vertelt Stefanie. Dus na deze COVID-periode wil ze heel graag een nieuwe doorstart maken. Het geld was op, dus ze maakt opnieuw een ‘lean start’ met nieuwe kansen en opportuniteiten. Even voelde het alsof al het harde werk van de afgelopen periode verloren gegaan was. Maar nu het dichterbij komt is de goesting er weer om volop aan de slag te gaan. The Big C 2.0 is geboren. Op lange termijn zou Stefanie van The Big C graag de nieuwe impact-driven Starbucks maken. “Koffie is en blijft de rode draad om gedragsverandering over te brengen, maar ik wil een plek creëren waar mensen zichzelf kunnen herontdekken. Dus werkelijk een koffiebar zijn die maximaal inzet op human capital, en dat op plaatsen als scholen, ziekenhuizen, luchthavens & stations waar jongeren hun plek vinden en via waar we de samenleving verzachten.”   

Volg ons via de Instagram van In de Lift & onze Spotify pagina! 

Of contacteer ons bij meer vragen of suggesties via het adres podcast_indelift@smartmediaagency.be   

Vorig artikel
Volgend artikel