Route 2030
Milieu

Sara Vermeulen (Route 2030): Gedragsverandering voor duurzame ontwikkeling bij bedrijven

25.11.2021
door Fokus Online

In 2015 hebben de VN een aantal doelstellingen bepaald, waaruit 17 SDG’s voortgekomen zijn. Dit zijn zogenaamde duurzame ontwikkelingsdoelstellingen die tegen 2030 van onze wereld een betere plek moeten maken, en dat op zowel economisch, sociaal als ecologisch vlak. Klinkt eenvoudig? Wel, dat is het niet. Bedrijven als Route 2030 zetten zich dan ook dagelijks in om andere bedrijven te helpen duurzaamheid te integreren en vooropgestelde doelstellingen te behalen. Hun eigen uiteindelijke doel? Dat ze in 2030 overbodig zijn en dus niet meer bestaan. Van een straffe visie gesproken.     

Voor de veertiende aflevering van seizoen twee van de podcast ‘In de Lift’ spraken we met duurzaamheidsexperte Sara Vermeulen, mede-oprichtster van Route 2030. Dit is een bureau voor strategisch duurzaamheidsadvies dat andere organisaties helpt om duurzaamheid – op diverse niveaus – te integreren in hun businessplan. Hoe doen ze dat? Door de juiste prioriteiten te leggen per organisatie en de juiste doelstellingen / SDG te vertalen naar de eigen interne context. Door te kijken waar een bedrijf de meest positieve impact kan maken en hoe negatieve impact te verminderen. Het uiteindelijke doel is om de planeet meer te respecteren, en zowel op bedrijfs- als persoonlijk niveau een gedragsverandering teweeg te brengen. Zo hoeven zij als bedrijf in 2030 niet meer te bestaan.   

Change management 

Veranderingsmanagement staat centraal binnen Route 2030. “In eerste instantie moet je inzicht creëren. Wat is onze agenda. En waar zetten we vandaag bewust en onbewust op in als organisatie? Want veel bedrijven doen al meer dan ze denken.” Daarnaast creëert Sara met het bedrijf dynamiek. Want alle neuzen moeten in dezelfde richting staan binnen de organisatie. “En evengoed externe stakeholders zijn belangrijk. Je hebt iedereen nodig om mee te werken aan dat duurzaamheidsverhaal.” Je wil ‘koers maken’ – dat wil zeggen doelstellingen vooropstellen om vervolgens impact te meten, te communiceren, je verhaal te schrijven, transparant te zijn naar die stakeholders en uiteindelijk te inspireren. 

Route 2030

FFF’kes tussendoor

Iedere aflevering leggen we onze ondernemers vragen voor rond de drie grote pijlers waarmee elke ondernemer te maken krijgt: financiën, falen – faalangst of faalmomentjes – en familie. 

Financiën: “Een vast budget plakken op de overstap naar een duurzaam bedrijf kan niet. Mede omdat iedereen op verschillende snelheden werkt. Sommige organisaties zijn bijvoorbeeld op zoek naar een nieuw businessmodel, dat uiteindelijk ook wel winstgevender kan zijn dan het oude model waar ze in zaten. Want binnen circulaire economie liggen heel veel opportuniteiten die zeer winstgevend kunnen zijn. Het hangt er dus vanaf waar je je met je bedrijf bevindt. Maar innovatie is nodig. Wat tijd kost, en tijd is ook money. Bedenk vooral ook dat achter de zaken aanlopen duurder is, dus je kan beter anticiperen.”  

Falen: “Ik word dagelijks geconfronteerd met het feit dat de zaken niet snel genoeg vooruit gaan of evolueren. Zeker in bedrijven die heel bureaucratisch zijn of waar toch de motivatie nog niet helemaal juist zit om ermee bezig te zijn, maakt dat me best triest. Maar ik probeer altijd te kijken naar elke stap die vooruit wordt gezet. Want het is een veranderproces en dat duurt gewoon lang.”  

Familie: “Ik denk dat ik bepaalde waarden wel van thuis heb meegekregen op vlak van duurzaamheid. Maar ze zullen het niet expres gedaan hebben. Ik heb bijvoorbeeld veel kunnen reizen met mijn ouders. En ik ben ervan overtuigd dat je zo een besef krijgt dat ons leven niet vanzelfsprekend is en dat dat ook niet toevallig gebeurd is. Je hebt geen invloed op waar je geboren wordt, en daar is dat rechtvaardigheidsgevoel ontstaan. Zo is het gekomen dat ik wil bijdragen en iets in beweging wil zetten. Reizen kan je bewustmaken van bepaalde problematieken in de wereld.”  

De duurzaamheidsmanager kan de taak niet alleen volbrengen.

Vooruitblik

De komende weken zijn heel druk voor Route 2030, “wat grotendeels te maken heeft met de recente boeklancering” zegt Sara. “We worden nu veel gecontacteerd, het begint te leven en we merken dat we een goed moment gekozen hebben.” Verder gaat het bedrijf nog verder uitbreiden omdat ze voldoende klanten en projecten lopende hebben, en gaan ze zelfs internationaal. Want er zijn veel landen waar nog veel meer impact te maken is, zoals in Rwanda. “In de hoofdstad Kigali gaan we een internationale tak opstarten. Om ook een beetje de brug te slaan met de NGO wereld en de wereld hier, en te leren van elkaar.”  

Volg ons via de Instagram van In de Lift & onze Spotify pagina! 

Of contacteer ons bij meer vragen of suggesties via het adres podcast_indelift@smartmediaagency.be   

Vorig artikel
Volgend artikel