inclusieve communicatie
Business

Hanan Challouki (Inclusified): Over marketing en de nood aan inclusieve communicatie

14.10.2020
door Fokus-online.be

Communicatie. Het is een belangrijk aspect binnen alle soorten relaties, dus ook tussen onderneming en doelgroep. Communicatie maakt het mogelijk om te laten zien wat je als onderneming te bieden hebt, waar je voor staat en waar je naartoe wilt. Alleen is het vaak zo dat die doelgroep slechts een beperkt deel van onze diverse samenleving inhoudt. Hoe komt dat? En hoe kan inclusieve communicatie ervoor zorgen dat je een veel breder publiek bereikt?

Wij spraken met Hanan Challouki, powervrouw en marketing- en communicatie-experte die niet enkel talloze lezingen geeft over marketing en inclusieve communicatie, maar ook andere ondernemingen daarbij helpt, door hun focus te verbreden en stap per stap te kijken naar wat er nog mogelijk is binnen marketingcampagnes en all-round communicatie.

Wat is inclusieve communicatie? 

  • [8:41] Inclusieve communicatie is een benadering tot communicatie waarbij je een veel breder publiek kunt bereiken of betrekken binnen communicatie en strategie, zodat je een heel divers en inclusief communicatiebeleid kunt voeren. Dat kan met één campagne, dat kan op lange termijn, of communicatie binnen een organisatie… Het vult eigenlijk de gaten die er vandaag zijn: heel veel campagnes of communicatiestrategieën worden gemaakt met een bepaald publiek in het achterhoofd, dat heel vaak niet divers is. Op dat moment beseffen bedrijven het vaak nog niet, maar na een tijdje beginnen ze te merken: Oei, we krijgen precies steeds dezelfde mensen en er zijn veel diverse groepen die we vandaag nog niet bereiken – wat doen we verkeerd? Wat kunnen we beter doen? Dat is basically wat inclusieve communicatie betekent.”

Een onderneming uit de grond stampen als moslima 

  • [11:56] “In het begin dat ik mijn onderneming startte, kende ik heel weinig ondernemers. Weinig voorbeelden in mijn eigen omgeving. Op dat vlak is het moeilijk omdat je geen netwerk hebt om op terug te vallen. Veel ondernemers die ik ken, komen uit een nest van ondernemers of kennen wel iemand die daarmee bezig is. Ik heb het allemaal zelf wat moeten uitzoeken. Zeker als je jong, divers en ondernemend bent, dan zijn er soms wel momenten waarop je denkt: oh, ik word hier totaal niet serieus genomen (lacht). En ik kreeg vaak vragen of opmerkingen als: ‘jij spreekt wel goed Nederlands’ of ‘jij hebt die presentatie heel goed gegeven’… Ja, ik heb communicatiewetenschappen gestudeerd. Dit is een vak waar ik mij niet alleen aangetrokken tot voel maar ook voor de rest van mijn leven verschillende zaken mee wil doen. Maar ja, dat niet serieus genomen worden in het begin, ik denk dat veel jonge ondernemers daar last van hebben. Maar als je zelf divers of moslima bent en niet past in het standaardbeeld dat mensen hebben van een ondernemer, dat kan dan iets sterker zijn, die stereotypen, vooroordelen. Langs de andere kant zou ik ook zeggen dat het een voordeel is, want het maakt mij en mijn verhaal uniek. En opvallen kan op een negatieve manier, maar kan ook heel positief zijn.”

Over de meest cringy marketingterm 

  • [24:22] Agile (lacht luidop). Alles is agile! Ik vind dat een verschrikkelijk woord, echt waar. Ik hoor constant: ‘ja, wij willen echt gaan voor een agile aanpak.’ Dan denk ik altijd: … oké (lacht). Het is een buzzword geworden dat heel vaak valt maar waar nauwelijks inhoud in zit. Het is heel vaag. Wat betekent het zelfs? Flexibiliteit? Meegaand, je moet snel kunnen schakelen? Maar dat moet sowieso in de marketingwereld… Ja, dat is niet mijn woord.”

Over het belang van marketing

  • [27:08] “Marketing is héél belangrijk. Even belangrijk als het product of de dienst die je aanbiedt. Je kunt heel veel tijd en energie steken in iets maken, maar als je het niet verkocht krijgt of als je het niet tot bij de mensen krijgt, je boodschap, idee… dan ben je alleen maar dingen voor jezelf aan het creëren – waar niets mis mee is, helemaal niet, maar dat is vaak toch niet de bedoeling van een onderneming […] Ik denk soms dat er veel tijd naar marketing gaat, maar weinig middelen, wat een andere uitdaging vormt. En ik denk dat sommige bedrijven nog altijd het nut niet inzien van marketing. Dat ze denken dat de juiste klanten hen wel zullen vinden. Daar geloof ik niet in. Wij leven in een tijd met heel veel prikkels, constant, en als je er dan niet uitspringt, dan word je snel vergeten […] Mensen zijn soms zo overtuigd van wat ze creëren dat ze vergeten dat, als niemand ervan weet, dan gaan ze het ook niet kopen of geloven. En dat is goed hé, je moet vertrouwen hebben in wat je aanbiedt, maar het moet wel zichtbaar zijn.”

Over de digitale evolutie binnen marketing

  • [29:14] “De laatste vijftien jaar zijn we gaan inspelen op alles dat digitaal is, meer op social mediamarketing. Meer gaan kijken naar conversie en naar mensen die bepaalde dingen zien, om die om te zetten naar klanten. In plaats van hen dingen te laten zien en dan hopen dat ze het kopen. Er is in het algemeen meer aandacht gegaan naar meer conversaties creëren met je klanten. Een meer persoonlijke aanpak, ook al is het digitaal, dat het menselijke er niet volledig uit verdwijnt. […] Ik vind dat positief omdat ik weet dat veel mensen nog altijd een angst hebben voor dat digitale: ‘een online shop is toch niet hetzelfde als een echte winkelervaring…’ Dat klopt, maar het is niet omdat iets digitaal is, dat het daarom niet meer menselijk is. Er zitten nog steeds mensen achter, je gaat nog steeds een bepaalde conversatie aan met een eindgebruiker of een eindklant. Als het authentiek en menselijk is, zal het ook beter werken. Of het nu digitaal is of niet.”

 Welke stappen om communicatie te veranderen?

  • [40:01] “Mij bellen (lacht). Nee, de eerste stap is kijken naar wat er al is, wat ligt er al op tafel. Wat heb je al eerder gedaan, heb je al eens geëxperimenteerd met inclusieve communicatie? Hoe ziet het er vandaag allemaal uit, van welke kanalen maak je gebruik, met welk bureau werk je samen…? Even alles in kaart brengen en dan kun je bepaalde uitdagingen schetsen. Om een simpel voorbeeld te geven: stel, je werkt heel vaak met modellen en een vast modellenbureau. Maar dat heeft geen diverse modellen en daarom komen ze nooit tot bij jullie. Dat zijn bepaalde dingen die je heel snel kunt verhelpen. Je kunt een andere casting daaraan toevoegen, je kunt met het bureau gaan spreken en je strategie op dat vlak aanpassen… Elk bedrijf heeft eigen uitdagingen. Ik geloof niet in een one size fits all-aanpak als het gaat om inclusieve communicatie, omdat je elk bedrijf afzonderlijk moet bekijken. Bepaalde zaken zullen wel overlappen met elkaar, andere dingen zullen dan weer heel uniek zijn.”

De quote die inspireerde 

  • [56:51] “Het is nooit te laat om van gedachte te veranderen. Een quote van mijn businesscoach. Het klinkt als iets héél banaal, maar ik weet wel dat we vaak beslissingen nemen en denken: oké, this is it voor de komende vijf of tien jaar, ik ga er alles voor geven. En als we dan gaandeweg denken: hm, misschien was dit het niet, dan zijn we heel bang om van koers te veranderen. Ik denk dat we op dat vlak iets meer lef moeten hebben en beseffen dat het echt oké is om van gedachte te veranderen. Als iets niet meer goed aanvoelt of je denkt dat het niet is hoe je de dingen wilt aanpakken, dan moet je die stap gewoon durven zetten.”

IN DE LIFT – IN SAMENWERKING MET BAAS

 

BAAS inspireert, stimuleert en ondersteunt ondernemende jongeren. BAAS creëert ruimte voor jonge ondernemers om van een droom of idee een eigen onderneming te maken. Geen idee is te gek en geen sector te vreemd. BAAS is een netwerk en steunt op expertise van haar partners en brengt je in contact met de juiste informatie en organisaties. BAAS geeft je een duwtje in de rug. Om te springen en je kans te grijpen, om je te engageren en telkens die ene stap verder te gaan, om naar het volgende niveau te stijgen.

Vorig artikel
Volgend artikel