nestor
50+

Nicolas Moerman (Nestor): Je onderneming klaarstomen voor een buitenlandse bedrijfsovername

25.11.2021
door Fokus Online

Er zit een massale vergrijzing aan te komen in ons land. Sommigen benoemen het als een groot probleem, terwijl anderen net enkel opportuniteiten zien. Nestor is zo’n bedrijf dat vindt dat ouderen te vaak genegeerd worden op de arbeidsmarkt en dat de media te vaak negatief berichtgeeft omtrent deze doelgroep. Want de mature werknemer die wil werken, verdient meer dan ooit zijn plek in deze maatschappij. Een maatschappij die momenteel overigens voor heel wat uitdagingen staat wat betreft werkgelegenheid.     

Voor de zestiende aflevering van seizoen twee van de podcast ‘In de Lift’ trokken we naar Sint-Martens-Latem en sloegen we een praatje met Nicolas Moerman, mede-oprichter van Nestor en West-Vlaamse ondernemer van het jaar (JCI). Het eerste uitzendkantoor in ons land dat zich uitsluitend richt op de 50 plusser en gepensioneerde. De missie van Nicolas en mede-vennoot Mathieu? Tonen dat oudere werknemers ook een plaats hebben op de arbeidsmarkt. Om dit te bewerkstelligen kozen ze voor een interim-model dat veel flexibiliteit biedt met heel wat flexibele of deeltijdse functies, op aanvraag van zowel de markt als de werknemers zelf.  

Overname

Naast Nestor hebben Nicolas en Mathieu nog wat andere merken en labels onder zich. Zo onder meer Martha, een bedrijf waarmee ze nanny’s plaatsen bij gezinnen waarvan de ouders drukke jobs hebben. Vrouwen op leeftijd, zoals oma’s of vroegere huismoeders wiens kinderen het huis uit zijn, die weinig of geen werkervaring hebben, kunnen zo alsnog de switch maken naar de professionele wereld en hun steentje bijdragen in een ander gezin. 

En ook met ErvarenJaren namen ze vorig jaar een grote sprong, want in volle corona periode gingen ze voor hun (tot nog toe eerste) buitenlandse overname. Nicolas vertelt: “ErvarenJaren was een uitzendkantoor in Nederland dat zich richtte op 45+’ers en dat 22 jaar bestaat. Via via kwamen we in contact met de eigenaar die in de 60 was en klaar was voor zijn pensioen. Voor ons was dit de uitgelezen kans om in die periode naar een overname te kijken, omdat het altijd ons plan geweest is om naar Nederland te gaan & we nu konden kijken naar een opportuniteit.” Van de corona periode hebben ze dan gebruik gemaakt om zich te verdiepen in overnames en hele proces onder de knie krijgen.

Een risico was dit niet voor hen, want een goede analyse is key in dit verhaal. Je kan nooit met zekerheid weten wanneer je klaar bent voor bijvoorbeeld een overname, je moet ratio en intuïtie laten spreken. En dat is ook wat Nicolas en Mathieu deden: de cijfers waren goed, de overname bood een strategische meerwaarde en het buikgevoel zat goed. Dus gingen ze ervoor.  

Er zit een massale vergrijzing aan te komen.

FFF’kes tussendoor

Iedere aflevering leggen we onze ondernemers vragen voor rond de drie grote pijlers waarmee elke ondernemer te maken krijgt: financiën, falen – faalangst of faalmomentjes – en familie. 

Financiën: “Anciëniteit is heilig in België, en zit ingebouwd in ons systeem. Daarom wordt vaak gedacht dat oudere werknemers te duur zijn. In de praktijk is dat niet altijd zo, je moet nog altijd verloond worden op basis van je skills en achievement, en niet gewoon omdat je ergens al lang bent. Het mechanisme in ons systeem, dat je meer verdiend als je ouder bent terwijl je net op dat moment minder kosten hebt, zou toch herbekeken moeten worden. Dat gezegd zijnde hebben we in ons geval veel mensen die in een andere context gaan werken, bijvoorbeeld een IT’er die in een winkel 4/5 gaat werken. De verloning ligt dan ook anders omdat die anciënniteit en omgeving wegvalt, de standaard barema’s tellen dan. Oudere werknemers zijn dus niet altijd duur.”  

Falen: “Op 5 jaar tijd hebben we een enorme groei doorgemaakt, we zijn goed bezig. Maar er zijn altijd kleinere zaken die mislopen. Gaande van verkeerde focus, verkeerde aanwervingen,etc. Maar dat is niet echt falen, dat zijn kleine fouten waaruit je leert. Het is ook oké om die fouten te maken, als je niets probeert ga je ook niet leren of winnen. Daarnaast helpt het ook dat ik een vennoot heb. En dat we met twee zijn om tegenslagen te verwerken en opnieuw in dezelfde richting te geraken.”  

Familie: “Mathieu is mijn mede-vennoot, die ik leerde kennen via mijn vriendin. Zonder hem was het nooit mogelijk geweest Nestor te starten. We vergelijken ons soms met een getrouxd koppel en gaan soms met de voeten vooruit een discussie aan. Maar dat is onze manier van brainstormen, en daar komen de beste oplossingen uit. Wel hebben we altijd dezelfde visie en willen we dezelfde richting uit.”  

Goede ondernemers zien een probleem, voeren uit en gaan door.

Vooruitblik

“Ik denk dat wij bij Nestor nog heel wat stappen te zetten hebben. Je voelt dat de arbeidsmarkt aan het veranderen is, dat er heel wat beweegt. En we willen de komende jaren nog heel sterk groeien en de grootste speler in ons doelpubliek in de Benelux worden. Daar zijn we nu op aan het inzetten, dat is onze ambitie en die willen we absoluut waarmaken. Op korte termijn eerst in België en Nederland. En algemeen ook de participatie van ouderen & gepensioneerden in de arbeidsmarkt meer ingeburgerd maken.” 

Volg ons via de Instagram van In de Lift & onze Spotify pagina! 

Of contacteer ons bij meer vragen of suggesties via het adres podcast_indelift@smartmediaagency.be   

Vorig artikel
Volgend artikel