body positivity
Ondernemen

Morgane Gielen (No Babes): meer focus op de imperfectie!

12.05.2021
door Laura Herijgers

De doorsnee Belg kom je meestal niet tegen in de grote reclamecampagnes. Verschillende schoonheidsidealen domineren nog steeds onze maatschappij. Maar dat kun je natuurlijk altijd in twijfel trekken, zoals onder meer de body positivity of de body neutrality-beweging doet. Het normaliseren van alle soorten lijven is de perfecte manier om taboes te doorbreken, en daar kun je nog een creatief ondernemersverhaal aan vasthangen ook.

Zoals dat van Morgane Gielen bijvoorbeeld, modefotografe en oprichter van het fotoproject en net gelanceerde boek No Babes – mét bijhorende expositie. We hadden het in deze podcastaflevering met haar over het doorbreken van taboes en schoonheidsidealen, body positivity, zelfacceptatie als mens en ondernemer en de weg ernaartoe. Lees verder onder de aflevering.

Morgane Gielen heeft een passie voor fotografie. Voor de merken Flair, Feeling Magazine en Canon werkt ze rond de thema’s mode en lifestyle. Daarbij heeft ze haar eigen visual branding studio, More to Morgane, dat bedrijven helpt het visuele plaatje te laten kloppen. Maar waar ze sinds de coronacrisis het meeste mee bezig is geweest, is het project No Babes.

Over No Babes

Morgane ontdekte al in haar tienerjaren dat ze een passie voor styling en make-up heeft: ‘’Op mijn veertiende ging ik altijd naar vriendinnen toe. Met zotte styling en make-up op ging ik op zoek naar hoe ik een mooi portret van hen kon maken.’’ Ook toen ze haar eerste camera kreeg, was ze er meteen aan verknocht. Het pad van de styling heeft ze momenteel tijdelijk even verlaten, maar met haar fotografie weet ze precies wat ze wilt.

Voor haar No Babes-project legt ze met haar camera de imperfecties en body positivity van mensen vast, nadat ze eerst met hen een open en very real gesprek voert. Ze probeert met het lichaam van de persoon in kwestie een compositie te maken zodat er een verhaal wordt verteld: het unieke en persoonlijke verhaal van de mensen die ze fotografeert. En dat zijn soms intense vertellingen: van een poging tot zelfdoding tot verhalen van mensen binnen de LGBTQIA+-gemeenschap die gestraft worden voor wie ze zijn.

Diversiteit en inclusiviteit

Het project ontstond tijdens de eerste lockdown, waarin Morgane een van de velen was die zichzelf ontzettend verveelde. Ze bleef alleen niet bij de pakken stilzitten. Iets wat Morgane naar eigen zeggen wel vaker doet: “Het voordeel dat ik misschien heb, is dat ik al heel mijn leven een stier ben: ik ga mijn doelen achterna.” Ze bedacht een concept uit rond thema´s die haar nauw aan het hart liggen, namelijk diversiteit en inclusiviteit.

Ik ben met No Babes gestart om echt de verhalen van mensen te vertellen. In de mode-industrie worden modellen behandeld als objecten, ik had genoeg van die oppervlakkigheid.

Morgane Gielen

Body positive

Als mode- en lifestylefotografe is het niet altijd simpel om inclusief te zijn of te werken. Binnen de mode-industrie zetten veel mensen een masker op, zegt Morgane, om niet te tonen dat ze lijden onder de druk om bijvoorbeeld in een bepaalde kledingmaat te moeten passen. “De maatschappij staat net zo goed nog maar in zijn kinderschoenen bij het omarmen van body positivity”, zegt Morgane. “Je kunt de grote bedrijven niet veranderen, alles begint bij jezelf. De generatie millenials spreekt al makkelijker over ‘taboes’. Zij kunnen deze waarden doorgeven aan hun kinderen, zo raakt dat steeds meer in generaties verstrengelt.”

Om het proces van body positivity een duwtje in de rug te geven, bracht Morgane ook de interessante podcastreeks Taboo Talk tot stand. Morgane startte hiermee om onrechtvaardigheid aan te kaarten: ‘’Ik heb een groot rechtvaardigheidsgevoel sinds heel jonge leeftijd, waardoor ik het als tomboy opnam voor gepeste kinderen. Dat is geëvolueerd van gepeste kinderen helpen naar een podcast die menselijke en echte verhalen uit de taboesfeer haalt.”

FFF’kes tussendoor

Iedere aflevering leggen we onze ondernemers vragen voor rond de drie grote pijlers waarmee elke ondernemer te maken krijgt: Financiën, falen – faalangst of faalmomentjes – en familie (ja, daar hoort ook de ‘zelfgekozen familie’ bij).

  • Financiën

    “Ik heb altijd gezegd dat ik het met mijn eigen centen wou doen. Op mijn zestiende heb ik dan ook veel gratis shoots gedaan, om mensen te leren kennen. Daarna heeft mij dat wel enorm geholpen om mijn carrière te starten, omdat ik op een netwerk kon terugvallen.” […] “Om in deze industrie te starten, moet je alle kansen grijpen die je hebt. Dat betekent dat je tegen alles en iedereen vertelt wat je aan het doen bent. Met enkel een webshop en af en toe is posten op sociale media ga je er niet geraken.”

  • Falen

    “Ik heb last van faalangst, absoluut. Sinds mijn achttiende werk ik daar al aan. Ik ben veel bezig met zelfontwikkeling en zelfbewustzijn. Ik ben mij bewust van alle negatieve stemmen in mijn hoofd, zoals faalangst, perfectionisme en denken dat ik niet goed genoeg ben.”

  • Familie

    “Mijn familie gebruik ik niet als proefpersonen voor mijn shoots. Soms kom ik mensen tegen via sociale media en die laten mij iets voelen. Ze inspireren mij en dan vraag ik of we samen iets kunnen uitwerken. Ik werk eigenlijk heel intuïtief.”

Vorig artikel
Volgend artikel