Moonbird
Ondernemen

Moonbird leert je ademen

23.03.2022
door Amaryllis De Bast

‘Niet denken, gewoon ademen’, is de slogan waarmee Stefanie en Michael Broes, co-founders van Moonbird, hun uitvinding aan de wereld presenteren. “Het is een persoonlijke ademcoach die jou begeleidt door je hartslag te meten en zo het juiste ademritme te bepalen, met innerlijke rust tot doel.”

Het klinkt geweldig, maar is het zo simpel? Het antwoord is ‘ja’. Je neemt de compacte moonbird in je handpalm en past je ademhaling aan op basis van het aangegeven ritme. “De moonbird heeft een ingebouwde sensor die je hartslag meet via je vingertop. Vervolgens krimpt en zet deze uit. Op dat ritme moet je rustig in- en uitademen”, vertellen Stefanie en Michael.

Lees verder onder de aflevering.

Van slimme avocado tot concreet prototype

Hun idee ontstond in de woonkamer, met dank aan een gevulde fruitmand die op tafel stond. “We namen alle vormen uit de fruitmand in de hand en voelden wat goed lag. Een citroen, een peer, een appel, en uiteindelijk een avocado. Dit is het, dachten we.” Ze vonden een partner die in hun idee geloofde en hen hielp het verder uit te werken. “Wij zaten nog steeds met de slimme avocado in ons hoofd, dus dat vergde wat meer uitwerking”, vertellen ze lachend. 

We namen alle vormen uit de fruitmand in de hand en voelden wat goed lag, zo kwamen we uit bij de avocado.

- Stefanie en Michael Broes, co-founders van Moonbird

Ze mochten hun business idee uiteindelijk pitchen bij een ondernemersjury, maar hadden helemaal nog geen prototype. “Onze investeerder creëerde een eerste versie, bestaande uit wat off the shelf elektronica. Het was eigenlijk een grote, zwarte boon met een kous over getrokken.” Stefanie en Michael waren zelf niet helemaal overtuigd, maar tot hun grote verrassing was de jury verkocht. “Die dag was heel stresserend, aangezien we ons idee moesten pitchen om elf uur, en het prototype klaar was om half elf. Wij zagen het dus ook voor de eerste keer toen we al voor de jury stonden. Gelukkig werkte het, stel je voor hoe we daar anders zouden hebben gestaan.”

What’s in a name

De naam is niet zomaar uit de lucht komen vallen, er schuilt een verhaal achter deze unieke uitvinding. Het waren trouwens niet Stefanie en Michael die deze bedachten, maar wel hun ouders. “Zij stelden de naam ‘moonbird’ voor, omdat het de naam is van een trekvogel die de afstand van de aarde tot aan de maan zou vliegen. De vogel wordt ongeveer 25 jaar oud, wat zeldzaam is. Daarom staat hij symbool voor een goede gezondheid, rust en kalmte. Dat is precies wat wij willen bereiken met ons product.”

Een vleugje geluk

Stefanie en Michael hebben één ding te zeggen aan twijfelende ondernemers: toets je idee af bij mensen die er verstand van hebben, en ga ervoor. “Wij zijn positief verrast door het ondernemerslandschap in Vlaanderen. Je vindt redelijk snel steun en hulp van alle kanten.” Toch heb je ook een goede dosis geluk nodig, benadrukken ze. “Geluk is altijd nodig, wat je ook doet, maar dat komt automatisch als je veel tijd en moeite investeert in je onderneming.”

FFF’kes tussendoor

Iedere aflevering leggen we onze ondernemers vragen voor rond de drie grote pijlers waarmee elke ondernemer te maken krijgt: Financiën, falen – faalangst of faalmomentjes – en familie (ja, daar hoort ook de ‘zelfgekozen familie’ bij).

  • Financiën 

“Een eerste belangrijke bron van inkomsten zijn investeerders. We spraken af tien procent van onze tijd te besteden aan gesprekken met hen. Zij stellen de vragen die je liever vermijdt, maar leggen zo wel de pijnpunten van je onderneming bloot. Dat is gouden feedback, want daar kan je meteen mee aan de slag om je bedrijf te verbeteren. Anderzijds heb je subsidies als waardevolle bron van inkomsten, omdat je op een elegante manier funding kan vergaren. De echte struggle is je persoonlijke financiering: de eerste twee jaar keerden we onszelf geen loon uit. Dat zorgt voor onzekerheid, maar dat hoort erbij als je je eigen start-up begint. Wordt het soms moeilijk? Zeker en vast. Is dat het waard? Absoluut.”

  • Falen

“Er zijn heel veel obstakels, maar met een beetje geluk en veel hard werk kom je er wel. Moeilijkheden veranderen in opportuniteiten is wat we altijd proberen. We bekijken deze moeilijkheden eigenlijk niet als falen, maar als een kans om het beter te doen. We hebben altijd kleine stapjes genomen en hulp aangenomen van externen die er verstand van hadden. Als je dan toch ‘faalt’, is de schade beperkt tot dat minimale stapje dat je aan het nemen was.”

  • Familie

“Wij zijn als broer en zus heel hecht, en met onze ouders hebben we een even sterke band. Ze zijn van begin af aan heel aanmoedigend geweest. Sterker nog, ze hebben ons ook effectief geholpen. Het ging zelfs zover dat we een fabriekje construeerden op zolder, waarbij we allemaal samenwerkten aan ons idee. ‘s Avonds staken we regelmatig de koppen bij elkaar, met een glaasje wijn erbij.”

Vorig artikel
Volgend artikel