Mariam Harutyunyan
Mode

Mariam Harutyunyan (KinArmat): Duurzame statements en empowerment

09.06.2021
door Victor Peeters

Elk jaar brengt het World Economic Forum het global gender gap report uit, een jaarlijks verslag dat de stand van zaken over sekseongelijkheid in kaart brengt. Van de 156 besproken landen in dat rapport is er geen enkel land waarin er volledige gelijkheid bestaat tussen mannen en vrouwen. De weg naar volkomen inclusie, op alle vlakken dus, is nog lang. Zo lang dat sommige ondernemers er hun missie van maken die ongelijkheid aan het licht te brengen en op die manier proberen te streven naar een inclusieve, gender equal wereld.

We spraken voor de achtste aflevering van de podcast met Mariam Harutyunyan. In 2018 richtte ze de duurzame kledinglijn KinArmat op. Het doel van de kledinglijn is om het zelfvertrouwen van vrouwen aan te sterken en thema’s zoals gendergelijkheid bespreekbaar te maken door middel van sterke slogans op T-shirts en sweaters. Daarbuiten geeft Mariam ook advies aan bedrijven hoe ze tekortkomingen op een inclusieve en innovatieve wijze kunnen aanpakken. (Lees verder onder de aflevering)

De ondernemershonger

“Ik ben altijd al gepassioneerd geweest door mode en heb ook altijd iets willen doen voor vrouwen”, zegt Mariam Harutyunyan. Gooi daar een cursus ondernemen van Voka bij. Ze was vertrokken richting ondernemerschap. Haar honger om te ondernemen was zo groot dat ze reeds tijdens haar masterjaren Biomedische Wetenschappen haar onderneming KinArmat (Armeens voor ‘female roots’) oprichtte.

Met haar kledinglijn wil Mariam het zelfvertrouwen van vrouwen boosten. De positie van vrouwen in de maatschappij claimen en de conversatie over gendergelijkheid en duurzaamheid aanwakkeren. In het begin bestond de collectie uit T-shirts. Vandaag is KinArmat geëvolueerd naar een grotere kledinglijn waar je ook sweaters, verschillende accessoires en zelfs telefoonhoesjes kunt terugvinden.

Start before you’re ready.

FFF’kes tussendoor

Iedere aflevering leggen we onze ondernemers vragen voor rond de drie grote pijlers waarmee elke ondernemer te maken krijgt: Financiën, falen – faalangst of faalmomentjes – en familie.

Financiën: “Ik heb er bewust voor gekozen om de prijzen laag te houden, ook al is de kledij van zeer goede kwaliteit. Duurder is niet per se beter. KinArmat draait niet enkel rond fashion. De boodschap van gendergelijkheid en duurzaamheid verspreiden is de essentie van het merk. Daarom moet het voor iedereen toegankelijk zijn.”

Falen: “Ik heb nooit opgegeven. Wanneer er zich een probleem voordoet, analyseer ik direct hoe het opgelost kan worden. Waar ik van baal is dat ik de tijd en energie niet meer overhad om de KinArmat talkshow verder uit te bouwen. Soms wil ik te veel zaken tegelijk doen en dan moeten er dingen geschrapt worden.”

Family: “De ondernemingszin heb ik overgekregen van mijn ouders. Ik ben heel dankbaar dat ze mij altijd gesteund hebben. Want dat is zeker geen evidentie. Mijn grootvaders waren ook echte businessmannen die van nul zijn begonnen. Wanneer ik op bezoek ga bij hen in Armenië probeer ik zo veel mogelijk nuttige informatie uit mijn opa te halen.”

Vooruitblik 

Binnenkort lanceert KinArmat een nieuwe T-shirtlijn. Daarop zullen iconische vrouwen geportretteerd staan die geschiedenis maakten. Zelf wil Mariam blijven bijleren, haar eigen impact en die van haar bedrijf vergroten en vooral nooit opgeven.

Vorig artikel
Volgend artikel