Kriket
Gezondheid

‘Kriket’ is dé crunchy snack voor een duurzame toekomst

26.01.2022
door Amaryllis De Bast

Krekels eten is gezond! Bovendien is het dé oplossing voor een duurzame en betere toekomst. Anneleen en Michiel Van Meervenne, de founders van ‘Kriket’, vertellen ons waarom. 

‘Kriket’ is een Brusselse start-up die op basis van krekels allerlei lekkernijen maakt. Je moet misschien even wennen aan het idee, maar krekels zijn een fantastisch alternatief voor vlees én een perfecte oplossing voor de overbelasting van ons milieu. “Krekels zijn veel duurzamer en gezonder dan vlees, maar ik vond ze nergens in de winkel. Dat vond ik zeer frustrerend, net omdat het een gouden oplossing is voor de toekomst. Dan besloot ik om samen met mijn zus ‘Kriket’ op te richten”, vertelt Michiel ons. Lees verder onder de aflevering.

Van kip tot krekel

“Onze ouders hadden vroeger een kippenboerderij. In die tijd waren kippen het nieuwe alternatief voor vlees, onder meer omdat ze minder ruimte nodig hadden. Wij zijn opgegroeid met het idee om te streven naar nieuwe manieren om voedsel te kweken. Daarom hebben we sterk het gevoel dat wij nu een nieuwe generatie zijn die hetzelfde doet als onze ouders, maar in deze tijdsgeest”, zeggen Anneleen en Michiel.

Een krekel drinkt niet. Je hebt dus geen water nodig voor de productie ervan.

- Anneleen en Michiel Van Meervenne

Upcycling

“Krekels zijn net kleine varkentjes: ze eten alles en zetten hun voeding om in eiwitten en proteïnen”, aldus Michiel. Het grote verschil is dat varkens (en runderen) een gigantische klimaatimpact hebben doordat ze zoveel CO2 uitstoten. Krekels niet. Je kan zelfs nog verder gaan en zeggen dat krekels beter zijn voor het milieu dan de teelt van onder andere kikkererwten. “Een krekel drinkt niet. Je hebt dus geen water nodig voor de productie ervan. Gewassen daarentegen slokken immens veel water op, wat niet bevorderlijk is voor de heersende waterschaarste.” 

Anneleen voegt er nog aan toe dat hun product lokaal is, in tegenstelling tot soja: “Wij gebruiken de Europese huiskrekel die hier in België gekweekt wordt. Soja komt van de andere kant van de wereld.”

Superfood

Je zou de krekels van Kriket kunnen omschrijven als echt ‘superfood’. Niet alleen zijn ze veel duurzamer, ze zijn ook nog eens laag in calorieën. Ze bevatten maar 0,7 procent suiker en weinig koolhydraten. Bovendien zijn ze veel langer houdbaar dan vlees of vis. 

“Ook ethisch zijn krekels de beste keuze: ben je vegetarisch omdat dieren zo belastend zijn voor het milieu? Voilà, hier is de oplossing waar je al zolang op wacht. Eet je geen dieren omdat deze een emotioneel bewustzijn hebben? Een krekel heeft dat niet”, leggen Anneleen en Michiel uit. 

Overtuigd? Je kunt de producten van Kriket vinden bij Bio-Planet of bestellen via hun website KRIKET. Smakelijk!

Kriket

FFF’kes tussendoor

Iedere aflevering leggen we onze ondernemers vragen voor rond de drie grote pijlers waarmee elke ondernemer te maken krijgt: Financiën, falen – faalangst of faalmomentjes – en familie (ja, daar hoort ook de ‘zelfgekozen familie’ bij).

  • Financiën

    “België is onze homebase, hier voelen we ons thuis. Toch kijken we wel naar het buitenland en proberen we uit te breiden. Er zijn veel doelgroepen die wij nog kunnen en willen bereiken. Wij groeien, wat heel positief is. Maar we zijn niet snel genoeg gegroeid: wij hebben nog niet genoeg volume, wat echt cruciaal is in de food industrie. Zo hebben we iemand moeten ontslaan, omdat we uiteindelijk maar een kleine start-up zijn. Dat was een harde reality check. Het financiële aspect is de grootste uitdaging. We zijn gestart via crowdfunding, maar dat is enkel een startkapitaal. Het was een lening hier en een lening daar. Vervolgens hebben we gas gegeven en Colruyt aan de haak geslagen. Daardoor staan we nu wel sterk. Als ik een tip mag geven aan beginnende ondernemers is het dit: begin kleinschalig. Durf groot dromen, maar begin klein.”

  • Falen

    “Je kan niet iedereen blij maken. Dat moet je goed beseffen. Een people pleaser willen zijn, is een grote valkuil. Je moet je goed bewust zijn van wie je bent, en vooral: wie niet. Soms moet je je focussen op de doelgroep waar jouw brand voor staat. En dat is niet iedereen, maar dat moet je accepteren.”

  • Familie

    “Je moet er tijd voor maken. Wij zijn natuurlijk familie, we halen daar ook veel steun uit. Je wordt zo snel meegesleurd in de lijst van to do’s, dat je soms vergeet een stap terug nemen. Een evenwicht vinden tussen je business en je familie is belangrijk.”

Vorig artikel
Volgend artikel