Deltaworx
Diversiteit

Jeroen Poels (Deltaworx): Jong talent niet onbenut laten

25.11.2021
door Fokus Online

Momenteel is hij 27 jaar oud (of jong?) – maar bijna 10 jaar geleden al stampte Jeroen Poels Deltaworx uit de grond. Een uitzendkantoor voor studenten dat verder gaat dan gewoon een ‘jobke’ aanbieden. Want volgens Jeroen worden de jonge talenten in onze samenleving te weinig benut, serieus genomen en ingezet volgens hun echte waarde. En volgens hem moet daar verandering in komen, want “deze generatie Z gaat de wereld redden”.   

Voor de vijftiende aflevering van seizoen twee van de podcast ‘In de Lift’ spraken we met Jonge Wolf Jeroen Poels van Deltaworx. Dat is het uitzendkantoor voor studenten bij uitstek in Antwerpen. Met een database van 35.000 studenten, en een maandelijkse tewerkstelling van 3.000 tot 4.000 unieke koppen in Vlaanderen en Brussel, kunnen we stellen dat het bedrijf weet waar ze mee bezig zijn. Sterker nog: het statuut student gaat voor Jeroen verder dan zomaar een jobke. “Deze generatie Z is een boeiende generatie die ondernemend is en heel bewust in het leven staat. En daarom ook meer aux sérieux genomen moet worden”, stelt hij.

Daarom wil hij hen meer begeleiden, een vast aanspreekpunt bieden, opleidingen voorzien en een coachende rol opnemen. Zodat ze beter de overgang kunnen maken naar de professionele wereld. Terecht dus ook dat Jeroen op de radar kwam van Forbes Magazine, en eerder dit jaar geselecteerd werd tot de ‘Forbes 30 under 30 Europe’ binnen de categorie Social Impact. Het mooiste dat hem als jonge ondernemer tot nog toe overkomen is.        

Credibiliteit

Als ondernemer is credibiliteit voor Jeroen het aller belangrijkste. In België kennen we een cultuur waarbij de grijze oudere man gelijk staat aan respect, knowledge en inzichten. Terwijl iemand jong, zonder die extra jaren opgebouwde kennis, vaak ook juiste ideeën heeft die zo mogelijks nog verfrissender zijn. “Ik denk dat als we mensen zouden beoordelen op basis van hun prestaties. In plaats van op basis wat we denken dat ze mogelijk gaan presteren, het leven er een stuk makkelijker zou uitzien. En we zouden regelmatig verschieten, zowel in de positieve als in de negatieve zin”, vertelt hij. 

Talent vinden is niet zo spannend vindt hij overigens, dit bijhouden is iets anders. “Als we ervan uitgaan dat vandaag één van de grootste uitdagingen het zoeken, vinden en behouden van talent is. Dan is het goed dat studenten op een zeer vroeg stadium in contact kunnen komen met de arbeidsmarkt, kennismaken met de collega’s en het bedrijf of een product. Als ze dit leuk bevonden hebben, gaan ze in een later stadium – wanneer ze afstuderen bijvoorbeeld – nadenken over eerdere ervaringen en terug komen aankloppen of luisteren waar opportuniteiten liggen.”

Deltaworx

FFF’kes tussendoor

Iedere aflevering leggen we onze ondernemers vragen voor rond de drie grote pijlers waarmee elke ondernemer te maken krijgt: financiën, falen – faalangst of faalmomentjes – en familie. 

Financiën: “Ik zit in een sector of type bedrijf, en zeker toen ik startte, waar ik niet meer nodig had dan mijn laptop en telefoon om te starten. Zware investeringen waren er op dat moment eigenlijk niet. Financieel was dat dus eigenlijk niet zo heel spannend. In het begin. Het spannendste vond ik persoonlijk het te snel groeien. En het moment dat je uw cashflow niet onder controle hebt. Als uitzendkantoor hebben we best wel pittige afrekeningen als het gaat over verloningen, wij zijn verplicht ons personeel op 7 dagen uit te betalen maar klanten betalen niet altijd tijdig. En dat is wel een uitdaging. Ik denk dat de meeste starters overkop gaan omdat ze hun cashflow niet onder controle hebben. Dat is echt het aller aller belangrijkste.” 

Falen: “Fail staat voor mij voor first attempt in learning. Ik vind het jammer dat we daar een negatieve connotatie rond hebben. Want falen is het mooiste geschenk dat je jezelf kan geven. Daar leer je veel uit, veel meer dan uit iets goed doen. Dat terzijde heb ik veel fouten gemaakt. En als ik de tijd kon terugdraaien zou ik ongetwijfeld bepaalde zaken anders gedaan hebben. Maar toch was die jeugdige onbezonnenheid ook wel een key factor in dit succesverhaal.”  

Familie: “Als ik naar mijn bedrijf kijk, zou ik niet refereren naar een familie, wel naar een topsportteam. Vergelijk het met ons Belgische elftal, de Rode Duivels, waar Martinez de CEO is en waar elke speler voor de ploeg, voor zijn teammaten en voor zichzelf speelt van zodra die een voet op het veld zet. Want die speler wilt in die ploeg blijven zitten, en gaat iedere keer het beste van zichzelf geven. Daarom denk ik dat je je beter vergelijkt met een topsportteam, dan met een familie waar altijd een handje boven het hoofd gehouden wordt.”  

Als je niet kan delen, kan je niet vermenigvuldigen.

Vooruitblik

“Ik heb altijd gezegd dat ik het leuk zou vinden om ook de landsgrenzen voorbij te gaan. Hoewel ik er ook van overtuigd ben dat er nog heel veel kan en mag gebeuren in België eerst. Wij zijn actief in Vlaanderen en Brussel. Maar vandaag doen we nog niets serieus over de Waalse grens. Dus er is hier nog heel veel te doen, alvorens we naar het buitenland moeten of kunnen. Maar cool zou het wel zijn.” Daarnaast wil Jeroen ook op persoonlijk vlak nog heel wat bereiken, en iets neerzetten waar hij echt trots op is. Want wat hij nu doet voelt voor hem nog niet 100% zo aan, hij is nog niet fully satisfied. Dat belooft dus.  

Volg ons via de Instagram van In de Lift & onze Spotify pagina! 

Of contacteer ons bij meer vragen of suggesties via het adres podcast_indelift@smartmediaagency.be   

Vorig artikel
Volgend artikel