wijn
Ondernemen

Isabeau Sas (Our Daily Bottle): Iedereen wijnkenner, van proeven tot beleven

Je vindt het overal: van de nachtwinkel tot het sterrenrestaurant, en van het gemiddelde studentenkot tot de speciaalzaak. We hebben het (natuurlijk) over wijn. Voor sommigen maakt het goedje deel uit van het dagelijkse leven, voor anderen wat minder, maar zowat iedereen heeft wel al eens een goed glas achterover geslagen. Toch lijkt wijn vaak een “intimiderend product”, met een daling van de wijnconsumptie bij millenials als gevolg. Dus waarom niet zoeken naar een laagdrempelige manier om mensen kennis te laten maken met wijn, en de focus te leggen op de beleving rond het product? Het blijkt de ideale insteek als je wat ondernemersspirit hebt.

We spraken met Isabeau Sas van Our Daily Bottle. Zij begon haar onderneming online, waar ze mensen wijn leert kennen via een eigen magazine en een abonnementsformule waarbij je thuis wijn opgestuurd krijgt. Ondertussen heeft ze ook een fysieke plek opgezet waar je wijn kunt ‘beleven’. Lees verder onder de aflevering.

Hoe het begon

“Mijn leven is doordrongen van wijn”, vertelt Isabeau Sas. Doorheen haar leven en ondernemersparcours woonde en werkte ze gedurende vele jaren in de wijnrijke gebieden van Zuid-Afrika, Bordeaux en Californië. Door deze talloze jaren in het buitenland stelde ze vast dat België ondermaats presteerde op het vlak van  jonge wijnboeren steunen en het bereiken van een jong publiek. Wat de bal pas écht aan het rollen bracht was een businessplanwedstrijd, georganiseerd door de Vlaamse overheid. Dit businessplan zorgde voor de oprichting van ‘Our Daily Bottle’.

‘Our Daily Bottle’ heeft als doelstelling de keuzestress bij consumenten, veroorzaakt door het enorme wijnaanbod, weg te halen en de wijnkennis bij velen te verbreden door elke maand een box van twee nieuwe wijnen op te sturen. “Wijn doet je reizen in een glas”, filosofeert Sas. Sinds vorig jaar is er ook een offline flagshipstore opgericht, gevestigd aan de Vlaamsekaai in Antwerpen. Helaas brak er toen een niet zo onbekend virus uit.

Corona strooide roet in de wijn

Haar vestiging, The Tasting Room, beschikt over een high tech proeflokaal, en een wijn-kredietkaart geeft toegang tot een geavanceerde wijnautomaat. Hierdoor wordt zelfbediening mogelijk, wat maakt dat The Tasting Room volledig coronaproof kan functioneren. Helaas saboteerde corona de opening, maar Isabeau bleef niet bij de pakken zitten. “Gelukkig draagt de online service onze dure investeringen”, vertelt ze. Daarbovenop werd de ‘Our Daily Bottle Podcast’ opgericht, en wie houdt er nu niet van een goeie podcast? (wink). In de podcast wordt er natuurlijk gesproken over wijn, maar met uiteenlopende gasten en niet per se enkel met wijnexperts.

Wijn doet je reizen in een glas.

Isebeau Sas, Our Daily Bottle

FFF’kes tussendoor

Iedere aflevering leggen we onze ondernemers vragen voor rond de drie grote pijlers waarmee elke ondernemer te maken krijgt: Financiën, falen – faalangst of faalmomentjes – en familie (ja, daar hoort ook de ‘zelfgekozen familie’ bij). 

Financiën: “‘The Tasting Room’ was een dure investering, plus het feit dat we geen subsidies hebben ontvangen maakte het laatste jaar zeker financieel moeilijk. Gelukkig kunnen we putten uit onze onlineservice ‘Our Daily Bottle’ en onze webshop.”

Falen: “Wanneer er een wijnpakket beschadigd of verloren raakt, kan ik mij dat erg aantrekken. Gelukkig gebeurt dit zelden.”

Familie: “Wijn heeft altijd op tafel gestaan bij ons thuis, mijn ouders hebben nu ook een eigen wijngaard waar ze vorig jaar hun eerste wijn hebben gemaakt. Het hele wijnproces is een echt familiegebeuren.”

Wat brengt de toekomst?

Het communitygevoel van de online wijnclub zal verder uitgebreid worden, de vestiging aan de Vlaamsekaai zal terug openen en er zullen nog veel flessen gekraakt worden. In The Tasting Room zullen wijncursussen en wijnproeverijen georganiseerd worden. Isabeau kun je duidelijk niet rap uit haar lood slaan en zal blijven werken aan haar unieke wijnbusiness.

Beluister alle aflevering van In de Lift op de gekende kanalen: SoundCloud, Spotify, Google Podcasts of Apple Podcasts. Vind er onder meer gesprekken terug met Saïd Boumazoughe over artistiek ondernemerschap, Marie Van den Broeck van My Add On over meer comfort voor mensen met een beperking, Franco Prontera van Too Good To Go over voedselverspilling, Morgane Gielen over zelfacceptatie en body positivity en veel, véél meer! 

26.05.2021
door Victor Peeters

Ontdek meer

Vorig artikel
Volgend artikel