talent
Carrière

De war for talent in de rekruteringssector

05.09.2022
door Amaryllis De Bast

Onze arbeidsmarkt staat in brand, er heerst een ongeziene schaarste. De grootste hr-uitdaging van vandaag is dan ook het aantrekken van (jong) talent. Van administratieve tot expertenprofielen, er is een tekort aan werkelijk elk type.

In deze aflevering komen vier experten aan het woord:

  • Gisela Degeling (HR & Office Manager bij Vlaams Energiebedrijf)
  • Kirsten Carlier (Managing Director bij DHL)
  • Peter Koninckx (Managing Director voor Siemens Energy)
  • Leen Bastiaens (HR Manager bij onderzoekscentrum IMEC)

Lees verder onder de aflevering.

Kandidaten zijn tegenwoordig zeer veeleisend, maar bedrijven zijn dat ook. Daarom zetten ze bij Siemens Energy vooral in op het aanbieden van aantrekkelijke jobs, vertelt Peter Koninckx. “Wij zetten bewust veel meer in op bepaalde voordelen die we vroeger niet aanboden, denk aan de versnelde toegang tot een elektrische wagen of het huren van een e-bike.” Het verhaal dat je brengt als bedrijf wordt steeds belangrijker. “Mensen vinden duurzaamheid heel belangrijk en kiezen dus sneller voor een job waar er rekening gehouden wordt met het klimaat”, vertelt Kirsten Carlier. Dat zijn dus antwoorden die je als werkgever moet kunnen bieden: waar staan we voor? Hoe willen we ons doel bereiken? Mensen met talent willen hiervan op de hoogte zijn voordat ze toezeggen op een job. 

Mond-tot-mondreclame

De beste reclame blijft nog steeds die van mond tot mond. Bedrijven hebben rekruteringssystemen en mensen die daarmee bezig zijn, maar de bonus als je een nieuwe collega aanbrengt werkt toch het beste, aldus Kirsten Carlier. “Als werknemer ken je de werksfeer, je weet hoe het voelt om voor dat bedrijf te werken. Er is niemand die dat beter kan uitleggen aan een nieuwe, potentiële werknemer dan iemand die er al werkt.” Net daarom zetten ze bij DHL enorm in op het creëren van een uniek DNA waartoe mensen zich aangetrokken voelen.

Het belang van diversiteit

Werkgevers zijn steeds meer op zoek naar een grote diversiteit aan profielen, net omdat dit de kans op innovatie optimaal vergroot. Bedrijven willen af van het monotone en stereotiepe beeld dat men heeft van een bepaalde sector. Denk aan het feit dat we een vrouw in de IT-wereld vaak als een uitzondering beschouwen, terwijl dat nu eenmaal de werkelijkheid wordt. 

Leen Bastiaens vertelt dat er bij IMEC volledig wordt ingezet op diversiteit: “Er werken bij ons ongeveer 97 nationaliteiten, wij hebben een beleid uitgewerkt dat speciaal toegespitst is op diversiteit op de werkvloer. Het zit ook in de kleine dingen. Zo hebben we een regenboogpad in plaats van een gewoon zebrapad aangelegd, al is het maar om te tonen dat we voor diversiteit zijn”.

Hedendaagse uitdagingen

Er zijn veel uitdagingen die voor het gebrek aan werknemers zorgen, maar zelfs nadat je mensen hebt aangeworven, duiken er moeilijkheden op. Kirsten Carlier vertelt hier meer over. “Nachtwerk trekt heel weinig vrouwen aan, dat is de realiteit. Ook zijn er bij DHL veel mannen aan het werk met dezelfde etnische achtergrond, wat zorgt voor een bepaalde scheiding tussen werknemers omdat er een minder- en meerderheid is. Dat zijn zaken die om een duidelijke oplossing vragen, maar die is er niet zomaar.” Iedereen is in theorie voor inclusiviteit, maar in de praktijk doet er zich toch vaak een vorm van discriminatie voor, klinkt het. Dan is het belangrijk om deze verschillen te benoemen en er een oplossing voor te vinden.

Wil je meer weten over de war for talent in de rekruteringssector, en hoe bedrijven zich wapenen tegen de hedendaagse uitdagingen? Beluister dan zeker de volledige aflevering op ons Spotify– of YouTube-kanaal. 

Vorig artikel
Volgend artikel