Newbrix
HR

3/4. NewBrix: de kracht van persoonlijke rekrutering in de IT-sector

20.04.2022
door Amaryllis De Bast

In deze aflevering van ‘In de lift’ gaan we in gesprek met Zoë Kaeblen en Lieselot Peeters, oprichters van NewBrix. Dit piepjonge maar succesvolle rekruteringsbedrijf specialiseert zich in IT.

Voor ze samen NewBrix opstartten, kenden elkaar niet, vertellen Zoë en Lieselot. Tot ze na een vergadering met elkaar aan de praat raakten. “Al lachend zeiden we toen ‘stel je eens voor dat wij samen iets doen’. Een paar maanden later hakten we de knoop door en gingen we er voor.” Het bleek een perfecte match en dat uit zich in het succesverhaal van hun rekruteringsbedrijf NewBrix. 

Lees verder onder de aflevering.

Zoë en Lieselot hanteren een heldere visie. Zo maken ze het rekruteringsproces niet alleen aangenamer, maar ook breder. “Bedrijven worden te vaak lastiggevallen door recruiters totdat ze het helemaal zat zijn. Wij willen dit vermijden, want het gevolg is dat bedrijven gewoonweg niet meer reageren.” Door aan de hand van een persoonlijke aanpak te kijken wie de persoon is en wat hij of zij nodig heeft, gaat NewBrix op zoek naar de ideale samenwerking tussen werkgever en werknemer. “Mensen aanmoedigen om in de IT-sector aan de slag te gaan, is cruciaal. Het beeld dat sommigen van IT hebben, is volledig fout: het cliché van de asociale nerd die ergens in een hoekje wat op zijn computer tokkelt, is niet realistisch”, leggen ze gedreven uit. 

IT bevindt zich in alle sectoren en is interessant voor zowel mannen als vrouwen. “IT is een mannenwereld. Dat wil zeggen dat bijna alle applicaties vanuit een mannelijk standpunt gebouwd worden, waardoor het voor vrouwen minder interessant is.” We moeten volgens Zoë en Lieslot net daarom het probleem bij de bron aanpakken en dus meer vrouwen in de sector tewerkstellen. “Mannen zeggen vaker ‘ik zal alle vaardigheden van die vacature wel aankunnen, ik solliciteer gewoon’, terwijl vrouwen sneller afhaken en denken ‘ik voldoe niet aan al die vereisten, ik zal maar niet solliciteren’, en dat is onterecht.” 

Wanneer de samenwerking tussen ons en de klant in werking treedt, zien wij onszelf als een verlengstuk van dat bedrijf.

- Zoë Kaeblen en Lieselot Peeters, oprichters van NewBrix

“Diversiteit promoten is ook in onze sector relevant, want het brengt zoveel voordelen met zich mee”, legt Zoë uit. Ze wil iedereen betrekken in de zoektocht naar een job, ongeacht achtergrond of diploma. Lieselot voegt daar aan toe dat NewBrix inzet op de cultuur van de klant, en niet louter en alleen op de vacature. “Vanaf het moment dat de samenwerking tussen ons en de klant in werking treedt, zien wij onszelf als een verlengstuk van dat bedrijf. Neem ons mee in jullie waarden en normen, en nodig ons uit voor evenementen zodat we echt de sfeer en dynamiek van het bedrijf leren kennen.” Ze legt uit dat ze bij NewBrix de dingen vanuit een ander perspectief bekijken. “Vraag je eens af of de perfecte kandidaat voor die vacature per se Nederlandstalig moet zijn, en geef ook anderen de kans mee te gaan in je verhaal.” We leven in een geglobaliseerde wereld en je moet nu eenmaal mee evolueren, luidt het.

FFF’kes tussendoor

  • Financiën

“Dat is voor ons een no brainer, omdat wij onderdeel zijn van de Cronos-groep. Dat is een organisatie voor ondernemers die een bedrijf willen oprichten in een veilige omgeving. Ze krijgen een startkapitaal en coaches ter beschikking, zodat ze zich echt kunnen focussen op de kern van hun idee en start-up. Dat is zalig, aangezien we ons dan echt kunnen bezighouden met zaken zoals sociale media en naamsbekendheid, in plaats van met de boekhouding en de vraag of we wel genoeg geld zullen hebben om aan de volgende maand te beginnen. Zolang je weet wat er binnen en buiten gaat, is het goed genoeg. Laat het los, want anders ben je enkel bezig met je financiën.”

  • Falen

“Wij leerden om niet telkens weer achter die wortel aan de stok te lopen. Vorig jaar kregen we zoveel aanbiedingen van bedrijven die wilden samenwerken, dat we door de bomen het bos niet meer zagen. We wilden het allemaal doen en zeiden op alles ja. Maar laat die wortel soms ook eens hangen. Achteraf gezien kwamen veel samenwerkingen te vroeg. Een stapje terugzetten en je afvragen of iets wel bij de ambitie en visie van je bedrijf hoort, is belangrijk. Je wil niet falen of een opportuniteit missen, maar durf ook ‘nee’ te zeggen. Wij kiezen onze wortels nu zorgvuldiger.” 

  • Familie

“Een gewone nine to five is onmogelijk als ondernemer. Je bent continu bezig met je bedrijf, maar soms is het nodig die knop eens af te zetten. Er zijn zeker momenten geweest waarop we meer bezig waren met het bedrijf in plaats van met onze omgeving. Maar dat zijn nu eenmaal de groeipijnen van een jong bedrijf. Wees eerlijk tegenover je familie en vrienden als je eens moet afzeggen vanwege een voorval op het werk. Als wij een drukke week achter de rug hebben, is er vrijdagavond geen energie meer om op café te gaan. Zolang je omgeving dit begrijpt en respecteert, zit je wel goed.”

Vorig artikel
Volgend artikel