12.8 C
Antwerp
13 november 2018

Patrick Marck: ‘Troeven genoeg om te slagen, maar tijd dringt’
P
.

De Belg is een ervaren online shopper, maar kiest vaak voor buitenlandse webshops. Patrick Marck, directeur FeWeb, vindt het hoog tijd dat Belgische ondernemers de digitale revolutie omarmen.

“Het jongste decennium is e-commerce aan een onstuitbare opmars bezig. In 2020 zal liefst 34 procent van alle consumenten meer dan de helft van zijn aankopen doen met de muis. Vandaag kopen reeds twee op drie Belgen via het net. Het afgelopen jaar steeg de omzet van de Belgische webshops met 29 procent. De toekomst van e-commerce ziet er dus rooskleurig uit, maar geldt dit ook voor onze Belgische bedrijven? Niet helemaal. Slechts 13 procent van onze KMO’s verkoopt online. Bovendien koopt slechts 30 procent van de Belgen op Belgische webshops.

Maar laten we het vooral positief bekijken: onze Belgische bedrijven beschikken over veel groeimarge. Opdat Belgen (en buitenlanders) meer op Belgische sites zouden kopen, moet het aanbod stijgen. Die groei moet komen van zowel starters als van de klassieke retail die de digitale revolutie moet omarmen. Er is nog veel werk aan de winkel en de tijd dringt. En de buitenlandse concurrentie staat niet stil.

Gelukkig is de drempel tot digitale expertise is nog nooit zo laag geweest. Onze interneteconomie beschikt over gekwalificeerde experten uit het ganse digitale spectrum, zoals het bouwen van webshops, digitale marketing, online payments en logistiek. Gespecialiseerde tools helpen e-commerce handelaars om hun webshop en digitale strategie verder te ontwikkelen. Ook starters met kleine budgetten krijgen kansen via one-stop-shops aan een lage instapkost. Daarnaast ziet de banksector e-commerce als een nieuwe business generator. Zowat alle Belgische banken ontwikkelden het afgelopen jaar programma’s om hun klanten te stimuleren hun verkoop uit te breiden naar het net. Een aantal banken investeren tevens in begeleidingstrajecten voor technologische start-ups. Toch blijft er een nood aan risicokapitaal om het digitaal ondernemerschap te ondersteunen. Een tax shelter zou onze start-ups een ferme boost geven.

Tevreden kunnen we pas zijn als alle Belgen online shoppen, maar het vertrouwen is er vandaag al

Ook de overheid zet eindelijk in op de digitale economie. Door de Vice-Eerste Minister ook verantwoordelijk te maken voor de Digitale Agenda geeft de regering een duidelijk signaal. Het aangekondigde E-Commerce Platform moet alvast de juridische, sociale en maatschappelijke drempels voor de ontwikkeling van e-commerce wegwerken en zorgen voor een dynamiek onder alle stakeholders. Tenslotte ontwikkelen onderwijs en vakorganisaties digitale skills. Toch zouden de onderwijsinstellingen best nog een tandje bijsteken door naast het gebruik van digitale media ook in te zetten op het programmeren en ontwikkelen van digitale applicaties.

De seinen in ons land staan dus op groen. Tevreden kunnen we pas zijn als alle Belgen online shoppen, maar het vertrouwen is er vandaag al. Chauvinisme volstaat echter niet om de Belg op Belgische sites te laten shoppen. Succes is weggelegd voor die webshops die vanuit de beleving van de consument aangepaste producten en diensten aanbieden en die de digitale skills ten volle beheersen. Onze Belgische webbedrijven staan klaar om uw succesverhaal mee te schrijven. Bent u er klaar voor?”

Tekst Patrick Marck, directeur FeWeb, federatie van webbedrijven

Lees meer.

Matthias Wauters: De overnamemarkt in overdrive?

De Belgische overnamemarkt beleeft een hoogconjunctuur. De redenen daarvoor zijn niet nieuw. Ze komen wel allemaal samen. En die stemming blijft ongetwijfeld nog een tijdje duren. Al is een tijdelijke afkoeling – bijvoorbeeld bij een renteopstoot, geopolitieke spanningen of een harde Brexit – niet uitgesloten.

Kees Jansen: ‘Opkomst van de levende stad’

De opkomst van het Internet of Everything is geen toekomstbeeld en geen wensbeeld meer, maar een realiteit. Mensen en objecten staan steeds meer met elkaar in verbinding via sensoren, Big Data en snel mobiel internet. 

Jan Rachels: Gemoedsrust

Gemoedsrust, is dat niet waar we met zijn allen op zoek naar zijn? Wel, ik heb in elk geval veel rust gevonden bij het opmaken van mijn testament. Oef! Eindelijk heb ik mijn uitstelgedrag overwonnen en mijn gedachten op een rijtje gezet.

Over automatisatie en de voordelen ervan

De mens die plaats maakt voor een machine. Het is niet nieuw, maar het hoeft niet altijd een nadeel te zijn. Integendeel, uit iedere innovatie worden nieuwe kansen geboren. Ook wat de automatisatie van verpakkingen betreft.

Alternatieve city tours

De herfst overbruggen: we doen het allemaal anders. Sommige mensen kruipen wat dichter bij elkaar, bedelven zich onder een hoopje dekens en kijken uit naar de aankomende feestdagen. Daar kun je volledig in opgaan, of je kunt ervoor kiezen de koude gezelligheid elders te zoeken. Citytrippen binnen Europa is de perfecte manier om jezelf te verrijken zonder het fijne van de herfst en de beginnende winter links te laten liggen. En dat kun je evenzeer op een originele manier invullen.

Hoe minder, hoe beter: de ecologie van de eenvoud

Het leven in de stad kan gejaagd zijn. Je bestelt al eens een takeaway, online koop je cadeaus om het de volgende dag nog te krijgen en ’s avonds heb je oorsuizingen in de frequentie van autoclaxons. Wie heeft er nog tijd om aan de ecologische voetafdruk te denken? 

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”