-2.7 C
Antwerp
20 januari 2019

Patrick De Grande: Is this the best time for designers and design?
P
.

Wat als designers morgen in elke executive board meeting aanwezig zouden zijn, of hoe design de toekomst van de verpakkingsindustrie kan helpen veranderen?

Design wordt vaak aanzien als de manier om vorm en stijl te geven aan producten, diensten en merken. Maar ‘design’ kan zoveel meer doen. Het kan de wijze waarop je bedrijf denkt en werkt, transformeren. Design kan een dieper inzicht geven in de behoeften van de klant, kan je helpen om jouw aanbod te onderscheiden van de concurrentie en ook fundamenteel verandering brengen hoe je je producten en diensten moet aanleveren.

Verpakkingsdesign creëert meer schapimpact en zorgt voor minder milieu-impact. Twee fundamentele zaken die vandaag hand in hand gaan. Met andere woorden, een meer holistische aanpak kan de toekomst van de verpakkingsindustrie ten dienste zijn en nieuwe ontwikkelingen tot stand brengen die iedereen ten goede komen.

Om die ontwikkeling tot een succesvolle innovatie te vertalen, moeten we bouwen op drie pijlers: een goed idee, een perfect uitgevoerde executie en als derde pijler een prima design. Met dit gegeven interactief aan de slag gaan, maakt van jou, je product of je merk een bijzondere aantrekkingspool voor je klanten. Mensen kopen niet langer wat je doet, ze kopen waarom je het precies doet. Dit maakt van jou een influencer met een true story. Met als gevolg dat je volgers over jou, je product en je merk dromen en fantaseren alsof het geheel natuurlijk aanvoelt. Een goed verpakkingsdesign probeert dit alles te verenigen – één plus één is drie.

Toch moeten we soms vaststellen dat de ‘métier’ verpakkingsdesign binnen het curriculum van de grafische industrie in België niet ten volle wordt ingezet. In plaats van te proberen om een jack-of-all-trades designer te zijn, is het aangewezen om jonge designers te trainen in een specifieke design-discipline. Om dan bij voorkeur samen te werken met specialisten uit andere vakdomeinen, maar ook met marketeers of ingenieurs. Dat maakt ook dat zo’n team ontzettend communicatief en oplossingsgericht kan werken. LUCA, school of Arts, in Gent zette inmiddels branding en packaging design weer op de kaart en onze samenwerking met hen zorgt er mee voor dat de juiste skills tot bij de packaging designer in wording komen.

Design kan de wijze waarop je bedrijf denkt en werkt, transformeren

In de komende 5 tot 10 jaar zullen designers echter nadrukkelijker aanwezig moeten zijn in de uitbouw van de verpakkingssector. De vervuiling, de vergrijzing en de snelheid van uitvoering zijn maar enkele van de vele knelpunten die creativiteit en design deskundigheid goed zullen kunnen gebruiken.

Wat je noden ook zijn als onderneming, design inpassen in al je uitingen levert resultaten op vele vlakken. Hou er dus voortaan rekening mee dat een goed uitgewerkt design werkt als vanzelf. Design maakt het verschil. Don’t design for brands. Design for people interacting with brands.

Tekst Patrick De Grande, creative farmer at Quatre Mains, independent Branding & Packaging Design bureau

Lees meer.

Allemaal samen tegen de plasticsoep

Een consortium van grote...

Snel en energiezuinig? Dat klinkt als houtskeletbouw

In 2009 ruilde Joep Verheijen Eindhoven voor Hamont-Achel, omdat er naar eigen zeggen veel meer architecturale vrijheid is. De Nederlandse architect renoveerde een charmante woning en breidde die verder uit met een prefab houtskeletbouw. En dat is geen slechte keuze!

Matthias Dobbelaere: ‘Recht en Robots. De glorieuze toekomst, of een onwennig doembeeld?’

Het juridisch apparaat kampt met een aantal problemen en structurele tekortkomingen. De taak, het businessmodel en de uitdagingen van de advocaat zijn de laatste decennia vrij onveranderd gebleven. Een status quo die op termijn onhoudbaar is, want de cliënt – of dat nu een onderneming of een particulier mag zijn – is mondiger, vereist steeds vaker sneller, kwalitatiever werk, terwijl het ‘uurtje-factuurtje’-model steeds minder gesmaakt wordt.

Het is menens met onze goede voornemens

Eens de Sint het land uit is, beginnen we er elk jaar aan. Ons lijstje met goede voornemens wordt op tafel gelegd: stoppen met roken, minder drinken, meer bewegen en gezonder gaan leven... Het klinkt allemaal zo mooi. We verklappen alvast één tip: “Zoek iemand die met hetzelfde probleem worstelt!”

Michèle Van Sebroeck: ‘Ik dring nooit mijn smaak op, ik moet er niet wonen’

Een huis mooi inrichten… voor veel mensen is het een haast ondoenbare klus. Niet voor Michèle Van Sebroeck, waarschijnlijk de bekendste interior designer van ’t land, dankzij het tv-programma De Huisdokter. “Iets moois kopiëren dat je ergens anders hebt gezien, dat lukt bijna nooit.”

Afval: Verpakkingen, een pak ellende?

We kopen steeds vaker online en verwachten ook dat onze bestelling gaaf en ongeschonden tot bij ons geraakt. Daar zorgt de verpakking voor. Tegelijk zijn we ons er allemaal van bewust dat verpakkingen de afvalberg alleen maar vergroten. Een heus dilemma.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”