Home Maatschappij Moderne Stad 'Een droom van een stad'

Nic Balthazar

‘Een droom van een stad’

Een stad is als een huis. Met hoe meer je erin woont, hoe properder je het moet zien te houden. Nu al leeft meer dan de helft van de wereldbevolking in steden, en tegen 2050 zou dat bijna drie vierde zijn. Het lijkt duidelijk dat we de boel dan maar beter tijdig op orde krijgen.

Twee toekomstvisies
Naar de toekomst kun je op twee manieren kijken. Ofwel vertrek je van de realiteit. Die is vandaag niet altijd fraai, ook onze steden kuchen zich een fijne stoflong, dat probeer je dan stukje bij beetje, boompje bij autovrij pleintje te verbeteren. Ofwel – en voor optie 2 wil ik een lansje breken – doen we wat moedigere stedenbouwers doen: we kijken bijvoorbeeld naar Gent met onder andere zijn boude circulatieplan, we ontwerpen luchtkastelen, en zien dan hoe we daar rustig de fundamenten onder gieten. We vertrekken niet vanuit de betere nachtmerrie, maar vanuit (de stad van) onze dromen, en kijken dan hoe we utopie realiteit kunnen maken. Zonder al te gauw paniekerig te balken dat zoiets toch niet realistisch is, en dat elke middenstander prompt failliet zal gaan.  

Walmende gevaartes
Wie écht realistisch naar de toekomst durft kijken weet allang dat het tijdperk waarin we ons voor 80 procent verplaatsen tot voor de deur, met een walmend gevaarte van een ton onder de verwarmde kont, niet zal blijven duren. Niet enkel omdat we in dit land zo ongeveer collectief komen te stikken en stil te staan, maar omdat de planeet waarvan we jaarlijks 1,7 keer meer lenen dan zij kan ophoesten, een paar plannen lijkt te smeden om ons met boze bottines van haar bol te schoppen. 

Nu is het tijd om te blijven dromen, en in die dromen te gaan leven

Koning auto
Maar wat een meevaller! De actieplannen die we zullen moeten ontvouwen om drastisch minder te gaan vervuilen en uitstoten, kunnen ons nu net naar een veel fijnere wereld slingeren, eentje met propere energie, groene steden, performant openbaar vervoer en alle grauwe vierkante meters die we braaf aan koning auto hebben afgestaan, weer teruggewonnen voor bomen en voor ons allemaal. Zeker, ook het circulatieplan heeft nog onvolkomenheden en helaas een paar onfortuinlijke slachtoffers, doch mijn geliefde Gent is echt niet onbereikbaar, en al zeker niet geruïneerd. Integendeel. Het is er nog een flink stuk wijzer geworden, en alle curieuzeneuzen wijzen in de richting van een stad waar je alsmaar vrijer kan ademen, wandelen en fietsen met nu zowaar al een derde minder ongevallen. Wees zeer welkom, en kom voelen wat elke studie weer bewijst: hoeveel blijer en gezonder een mens kan worden van bewegen in wat we opnieuw de vrije lucht zouden kunnen noemen. Want jawel, de belangrijkste wegen zijn onze luchtwegen.

Goedkope woorden
Het olijke verkiezingscircus is ondertussen opnieuw het land uit, en dus wordt het nu mooi opletten met elke politicus die het goedkope woord duurzaam in de mond neemt en orakelt dat die duurzame maatregelen te duur zijn. Met elke partij die fluks wappert met de slogan verandering, tot er iets ten gronde moet veranderd worden. Nu is het tijd om te blijven dromen, en in die dromen te gaan leven. 

MEER

CNG/LNG: Goedkoper tanken en properder rijden

Almaar hogere brandstofprijzen en alternatieven (hybride en elektrische wagens) die nog peperduur zijn…Voor chauffeurs die hun brandstoffactuur willen inperken en tegelijk aan het milieu denken, lijken er weinig uitwegen te zijn. Of toch? Misschien is het tijd om over te schakelen op gas. Met CNG (Compressed Natural Gas) of LNG (Liquified Natural Gas) rijden auto’s, bestelwagens, trucks en bussen niet alleen véél goedkoper, maar ook stukken milieuvriendelijker.

Alle wegen leiden naar de cloud

CloudUit het Prioriteitenonderzoek 2018 van Beltug blijkt dat veel IT-beslissers worstelen met de vraag hoe ze hun IT-architectuur vorm moeten geven. Tegenwoordig betekent dat in de praktijk vooral: welke plaats moet de cloud innemen in het bedrijf? Dat die plaats almaar groter en groter zal worden, lijkt echter een uitgemaakte zaak.

Hoe minder, hoe beter: de ecologie van de eenvoud

Stijn BruersHet leven in de stad kan gejaagd zijn. Je bestelt al eens een takeaway, online koop je cadeaus om het de volgende dag nog te krijgen en ’s avonds heb je oorsuizingen in de frequentie van autoclaxons. Wie heeft er nog tijd om aan de ecologische voetafdruk te denken? 

Blok party? Of blok aan het been?

Studierichting Studeren doe je doorgaans met een doel: een diploma behalen om je professionele ambities waar te maken. Maar, zoals John Lennon zong, life is what happens when you’re busy making other plans. Zo kan een carrière wel eens anders uitdraaien dan gedacht/gehoopt/verwacht.

Crowdfunding: vanuit het standpunt van investeerder én bedrijf

crowdlending In 2016 werd in België 30 miljoen euro geïnvesteerd in bedrijven via crowdfunding. Deze formule is dus sterk in opkomst. Expert Ellen Lemaire geeft je de nodige informatie om met deze financieringswijze aan de slag te gaan.

Huur noch koop: de gulden middenweg van het hamsterhuren

HamsterhurenIets kopen? Dat is op zich niet bijster moeilijk. Voor je het weet heb je die takeaway koffie in je handen, die nieuwe sjaal rond je nek geslagen of dat broodje als tweede lunch naar binnen gewerkt. Maar niet alles is in een wip te betalen, zonder al te veel over na te denken. Een eigen woonst, bijvoorbeeld, vraagt heel wat aandacht en krediet.