Home Opinie 'STEM-loopbanen moeten populairder worden'

Fons Leroy

‘STEM-loopbanen moeten populairder worden’

Volgens de recente studie Shaping the future of work van Agoria, waaraan ook VDAB meewerkte, heeft 28 procent van het aantal mensen dat werkzaam is in de chemie en life sciences, een IT- of STEM-profiel. Het doembeeld van een structureel tekort aan gekwalificeerde instroom aan nieuwe arbeidskrachten wordt echter steeds meer een realiteit.

Zeker als je weet dat de war for talent op de IT-markt volop woedt en dat slechts een relatief beperkt aantal leerlingen STEM-opleidingen voltooit, vooral bij opleidingen specifiek gericht op de sector. Voeg daaraan de veroudering van het personeel bij vele bedrijven in de sector toe, en er ontstaat een corrosief mengsel dat de vooruitzichten op een bloeiende toekomst voor de sector dreigt weg te vreten.

Mentaliteitsomslag

Met het STEM-actieplan heeft de Vlaamse overheid, samen met de sociale partners en diverse belanghebbenden uit de private sector en de non-profit, een mentaliteitsomslag tot stand trachten te brengen. Die moet ervoor zorgen dat STEM-loopbanen populairder worden. Niettemin blijven substantiële STEM-verschillen tussen de onderwijsvormen bestaan en vormt het aandeel meisjes in TSO en vooral BSO een blijvend knelpunt. Ondertussen neemt de arbeidsreserve aan werkzoekenden met een aspiratie binnen de sector zienderogen af: zo daalde het aantal werkzoekende operatoren chemie en kunststoffen het voorbije jaar met bijna 10 procentpunt.

In plaats van vruchteloos uit te kijken naar kandidaten met het ideale cv, komt het erop aan om zelf aanwezige STEM-competenties aan te wakkeren.

Meer, meer en meer

Meer inspanningen zijn nodig. Meer werkzoekenden en werkenden dienen geheroriënteerd en omgeschoold te worden in functie van een tewerkstelling in een STEM-beroep. Meer kinderen en jongeren moeten warm gemaakt worden voor een loopbaan in de scheikundige sector of de farmaceutische industrie. Ik zie een aantal katalysatoren om de sector aan populariteit te laten winnen.

Katalysatoren

Eerst en vooral is er nood aan bedrijfsleiders en sectorvertegenwoordigers die met hun praktijkexpertise naar scholen trekken om de troeven van de chemie en life sciences aan de man, én de vrouw, te brengen. Ze moeten in staat zijn de vooroordelen bij jongeren en hun ouders weg te masseren. Voorts moet er actief en doordacht geïnvesteerd worden in employer branding, in het overtuigen van lerenden, werkenden en werkzoekenden van het maatschappelijk project dat bedrijven in de sector belichamen en van de loopbaanperspectieven die ze te bieden hebben. Tevens wordt een strategie van duaal leren in het secundair én hoger onderwijs cruciaal om potentieel talent niet alleen te sensibiliseren, maar ook zelf te modelleren.

In plaats van vruchteloos uit te kijken naar kandidaten met het ideale cv, komt het erop aan om zelf aanwezige STEM-competenties aan te wakkeren en het personeelsbeleid op het beschikbare talent af te stemmen.

MEER

Erop, erover of er levenslang in?

Jongeren en SeksWat verwachten jongeren vandaag van een relatie? Geloven ze in die ene ware, het beleven van een klassiek romcom-scenario? Of mag het allemaal wat minder serieus en is de over-the-topromantiek morsdood? Jongerenonderzoek verrast met een vrij conservatieve mentaliteit als het op relaties aankomt. 

Obesitas in België

ObesitasDe wereld wordt dikker. Letterlijk. Vandaag kampen 2,2 miljard mensen met overgewicht, dat is een derde van de totale bevolking. In België is de situatie nog schrijnender: hier is de helft van de bevolking te zwaar. Hoe is dat te verklaren en wat kunnen we eraan doen?

Shaken, not stirred

cocktails De gewone pint is meer iets voor onder de vrienden. Cocktails zijn de laatste jaren de hype. De cocktails kunnen variëren van warme cocktails voor de koude wintermaanden tot koude cocktails voor de warme zomermaanden.Met een gewone pint uit het flesje kom je goed weg bij de vrienden, maar als het écht feest is, mag het ietsje meer zijn. Cocktails staan al langer op het menu, maar de hype is de laatste jaren toch echt uit zijn voegen gebarsten.

Slimme mobiliteitsinitiatieven in België

mobiliteitFrançois Bellot (MR) en Alexander De Croo (Open Vld) pompten maar liefst vier miljoen euro in initiatieven voor een zogenaamde ‘slimme mobiliteit’.

Op de latten en gaan

WintersportenDe winter staat voor veel Belgen nog altijd synoniem met vakanties naar skigebieden. Waar trekken onze landgenoten naartoe? Wat doen ze daar? Wat kosten de wintersporten? En hoe pakt een extreme skiër zijn geliefkoosde sport aan? “Is het gevaarlijk? Ja, maar dat is motorrijden voor een leek ook.”

In dienst van de consument, vandaag én morgen

Karel Van EetveltDe digitalisering is overal voelbaar en klantennoden veranderen snel. Terwijl nieuwe spelers met creatieve oplossingen komen, moeten bedrijven de nieuwe generatie zien te boeien. De opdracht? Businessmodellen herbekijken en de klant centraal stellen.