6.5 C
Antwerp
15 november 2018

Ondernemers boven!
O
.

Ondernemen is een avontuur. Met hoogtes en laagtes, met risico’s en (hopelijk) zekerheden. Hoe dan ook vertelt elke onderneming een uniek verhaal, zoals blijkt uit de antwoorden van deze experts, die zich elk in een verschillend stadium van ontwikkeling bevinden.

Anneleen Vander Elstraeten,  Co-founder nieuw advocatenkantoor Four & Five

Wat waren destijds de drijfveren om jullie product/dienst op de wereld los te laten?
“De belangrijkste drijfveer om met dit nieuwe advocatenkantoor te starten was – zowel voor mijn medeoprichter als voor mezelf – om een onderscheid te maken met de klassieke advocatuur. Wij wilden en willen op een andere manier te werk gaan en met onze legal services inspelen op trends in de markt. Vooral dan de trend van legal as a service, naar analogie van finance as a service. De advocatuur blijft een vrij traditionele sector en wij blijven ook gewoon advocaten aan de balie, maar we willen daarnaast disruptief zijn in die klassieke omgeving. Dat was de uiteindelijke motivatie om met Four & Five te beginnen.”

 

Hebben jullie externe expertise gebruikt om te kunnen staan waar jullie nu staan? Of hebben jullie alles zelf gerealiseerd?
“Wij hebben in elk geval geen externe hulp gezocht in de vorm van kapitaal. Wat we de voorbije jaren wél gedaan hebben, is goed geluisterd naar mensen en klanten. Iets waar mijn medeoprichter, Dimitri Coun, en ik, in alle bescheidenheid, goed in zijn. We hebben op die manier enorm veel bijgeleerd. Dat moet ook, aangezien in de opleiding rechten bijvoorbeeld maar heel weinig economie of management aan bod komt. Daarnaast hebben we wel een beroep gedaan op managementcoaches, die ons op het juiste pad hebben gezet.”

Waar bevinden jullie zich vandaag op het pad van ontstaan over ontwikkeling tot verdere groei, en verloopt dit zoals gewenst?
“We zijn op 1 juli gestart met Four & Five en tot nog toe is alles verlopen zoals we het gehoopt hadden. Beter zelfs, omdat alle betrokken partijen de extra mile hebben gedaan om er te geraken. Bovendien werden we heel sterk gesteund door onze klanten en ons netwerk. Ook op onverwachte momenten: zo kwamen medewerkers spontaan met opmerkingen en werkpunten, én met de suggestie om die zelf op te lossen. Met andere woorden: we hebben bij de opstart heel veel teruggekregen van waar we jarenlang zelf in hebben geïnvesteerd. Daarnaast hebben we torenhoge ambities, dus wat dat betreft staan we pas aan het begin van ons verhaal.”

 


Matthias Lievens, CEO van evenementenkantoor Clouds

Wat waren destijds de drijfveren om jullie product/dienst op de wereld los te laten?
“Na tien jaar in de sector was er de drive om zelf iets te realiseren. Eens je de beslissing hebt genomen om iets uit de grond te stampen, ga je nadenken over hoe je je kunt onderscheiden van anderen in de markt. In een sector waar iedereen schreeuwt dat hij de creatiefste en origineelste is, vinden wij dat je best naar de klant luistert en vervolgens zorgt voor een begeleiding van A tot Z. Dienstverlening waarbij elke euro er een te veel is, legt heel vaak ongezonde druk op de voorbereiding en de samenwerking. Daarom hebben wij er vanaf de start voor gekozen om de nadruk te leggen op een klantrelatie die gebaseerd is op plezier.”

Hebben jullie externe expertise gebruikt om te kunnen staan waar jullie nu staan? Of hebben jullie alles zelf gerealiseerd?
“Door onze ervaring hadden we weinig externe expertise nodig. Cruciaal was wel de begeleiding van onze boekhouder, die voor mij als ondernemer tot op vandaag een heel belangrijke vertrouwenspersoon is. Ik wil me als ondernemer 100% kunnen concentreren op mijn job en dan is het belangrijk dat je de financiële zaken kunt toevertrouwen aan iemand met wie je op dezelfde golflengte zit. Los van die externe expertise voor de bedrijfsvoering, is het voor ons elke dag belangrijk om ons te laten bijstaan door experten uit alle domeinen van producten en diensten die we aanbieden aan onze klanten.”

Waar bevinden jullie zich vandaag op het pad van ontstaan over ontwikkeling tot verdere groei, en verloopt dit zoals gewenst?
“Groei is iets wat je moeilijk kunt plannen. Na drie jaar van gestage groei zijn we in het vierde en het vijfde jaar pijlsnel gegroeid, zowel qua omzet als aantal medewerkers. Vandaag werken we met zes medewerkers en draaien we een kleine twee miljoen euro omzet. Het is nu vooral kwestie van onze groei te consolideren en de tijd te nemen om de nieuwe uitdagingen waar een kleine kmo mee geconfronteerd wordt goed aan te pakken: nieuwe processen uitdenken, een nieuw medewerkersbeleid opzetten, nog waakzamer zijn rond prospectie en continuïteit van projecten.”


Timon Dejonghe, General manager Meditech

Wat waren destijds de drijfveren om jullie product/dienst op de wereld los te laten?
“In een traditionele apotheek (zonder robot) moet alles manueel worden gedaan: medicatie bestellen, doosjes controleren… Als hightech spin-off van Clement Pharma Concepts zijn wij daarom twintig jaar geleden begonnen met de ontwikkeling van robotica voor de apotheeksector. Zo kunnen alle bestelde verpakkingen in hun geheel in de robot worden ‘gegoten’, die het product identificeert en stockeert op de meest ideale plaats. Wanneer de apotheker het product nodig heeft, moet hij nu alleen via software de medicatie oproepen, waarna alles via een beweegbare grijper wordt afgeleverd aan zijn toonbank. De tijdwinst is aanzienlijk, met vooral meer tijd voor advies voor de patiënt.”

Hebben jullie externe expertise gebruikt om te kunnen staan waar jullie nu staan? Of hebben jullie alles zelf gerealiseerd?
“De huidige status van het bedrijf hebben we te danken aan diverse zaken: ten eerste de gezonde financiële basis van ons moederbedrijf. Daarnaast heb ik mij als General Manager altijd laten omringen door medewerkers die heel goed zijn in wat ze doen. Een groei als de onze verwezenlijk je alleen met een team dat er 200% voor gaat. Qua coaching en externe expertise hebben we geen noemenswaardige hulp gebruikt. Dit is voor een jonge onderneming ook niet altijd aan de orde: je moet vooruit, deadlines halen, nieuwe zaken ontwikkelen, technische problemen oplossen, groeien…”

Waar bevinden jullie zich vandaag op het pad van ontstaan over ontwikkeling tot verdere groei, en verloopt dit zoals gewenst?
“Toen ik elf jaar geleden als General Manager begon, verkochten we drie installaties per jaar, en alleen in België. In 2018 zullen we 170 installaties voorzien en zijn we actief in meer dan vijftien landen. We behoren tot de marktleiders in Europa en haalden onlangs een project binnen in het modernste ziekenhuis van het Midden-Oosten. Dat maakt je als bescheiden West-Vlaming toch wel eens fier. We beschikken over de beste en meest vernieuwende technologie op de markt, maar het is een kwestie van altijd dat beetje voorop te blijven. Ik zou als flandrien zeggen: zorg er altijd voor dat ze het gat niet dichtrijden.”

Lees meer.

De (a)sociale student

Studenten van weleer kenden geen social media. Nu kennen ze bij wijze van spreken niets anders meer. Maar hoe heeft dat hun onderlinge communicatie eigenlijk beïnvloed?

Reizen: ‘De roadmovie komt na de studie’

Cliché maar waar: je studententijd is inderdaad de mooiste tijd van je leven. Oké, het studeren moet je er bij nemen, maar wie het goed aanpakt, kan tussen de pintjes door zelfs nog op reis vertrekken.

Een supermarkt aan keuzes

Studeren, dat is keuzes maken. Kiezen voor een kot of pendelen. Kiezen voor een hogeschool of een universiteit. Kiezen voor de boeken of het café. Isabelle Lanszweert is afdelingshoofd studieadvies van de Universiteit Gent en helpt samen met haar adviseurs Griet Vermaerke en Alien Masson om enkele knopen door te hakken.

Een nieuwe industriële revolutie

Het stoomtijdperk, de lopende band en de microchip hebben elk ooit een industriële revolutie in gang gezet en nu mogen we ons stilaan opmaken voor ‘Industry 4.0’. Wat gaat dit teweegbrengen? Hoe zal dit de productieomgeving veranderen? En wat brengt de toekomst? Drie experts zetten er hun tanden in.

Patrick Marck: ‘Troeven genoeg om te slagen, maar tijd dringt’

De Belg is een ervaren online shopper, maar kiest vaak voor buitenlandse webshops. Patrick Marck, directeur FeWeb, vindt het hoog tijd dat Belgische ondernemers de digitale revolutie omarmen.

Bewegen of stilstaan in de stad

Mensen gaan terug in de stad wonen. De stad Gent, steeds op zoek naar een sociaalecologisch en duurzaam profiel, dweept zelfs met de slagzin ‘De stad kan de wereld redden’. Klinkt goed, indien we daar maar veilig, gezond, en snel van A naar B kunnen. 

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”