12.8 C
Antwerp
13 november 2018

Onder de loep: de toekomst van ons transport
O
.

De Antwerpse Ring, de meest dichtgeslibde verkeersader van Europa, is er niet goed aan toe. Enkele overbruggingen dringen zich op om de dagelijkse massa auto’s en vrachtwagens weer vlot te doen rijden, maar dat verhaal kennen we en is niet evident. Ondertussen neemt de drukte maandelijks toe…

De drukte op onze Vlaamse wegen is nefast voor bestuurders, maar zeker ook voor onze economie. De toekomst van ons transport wordt met argusogen bekeken. De problemen kennen we, maar wat zijn de trends, de kansen en de opportuniteiten? VIL, speerpuntcluster voor de Logistiek, staat ons te woord bij monde van Steve Sel (manager projecten en valorisatie a.i.), Peter Lagey (manager Multimodaal Vlaanderen) en Eva Gezels (projectleider). Zij stellen dat de toekomst zich afspeelt op drie niveau’s. Lagey: “Om te beginnen, is er de evolutie van autonome voertuigen, zowel rijdend als varend die zich zal manifesteren. Daarnaast is er de modal shift. Onze wegen zitten tjokvol dus moeten we kijken wat er kan gebeuren op het water of per spoor.” Sel vult aan: “En dan hebben we ook nog het vraagstuk van de alternatieve brandstof. Het aantal auto’s dat rijdt op elektriciteit, batterijen of waterstof is nu nog gering, maar dit zal groeien. Ook in de binnenvaart wordt er naar alternatieven gekeken. Het gaat dus niet alleen om het oplossen van mobiliteitsproblemen, maar het zijn ook maatschappelijke uitdagingen.”

De files zijn ook een doorn in het oog voor Philippe Degraef, directeur van Febetra, de Federatie van Belgische Transporteurs: “De filezwaarte neemt jaar na jaar toe en jaagt de kosten de hoogte in. De gemiddelde snelheid van vrachtwagens zakt jaar na jaar. Dit brengt met zich mee dat je om eenzelfde volume goederen binnen dezelfde tijdsspanne te beleveren steeds meer voertuigen moet inzetten.” Op de vraag of er dan beterschap op til is, is Degraef duidelijk: “Het wordt niet makkelijk, maar we moeten er blijven voor gaan. Zonder interregionale mobiliteitsvisie en een coherent pakket aan maatregelen kan ons land zijn rol als logistieke draaischijf moeilijk bestendigen. We moeten vooruitdenken en de toekomst omarmen.” 

Een goede wetgeving moet dus hand in hand gaan met nieuwe opportuniteiten. Er moet gezocht worden naar alternatieven om het fileprobleem op te los. Hyperloops, of beter: supersnelle (tot 1000km/uur), zuinige treinen tussen grootsteden kunnen hulp bieden voor lange afstanden. Op minder dan een uur kun je in Lyon zijn. Op drie uur tijd in Athene. Voor korte afstanden kan het persoonlijk vervoer via de lucht een uitweg bieden. 

 

Zonder interregionale mobiliteitsvisie kan ons land zijn rol als logistieke draaischijf moeilijk bestendigen Philippe Degraef (FEBETRA)

 

Het moment dat we allemaal vliegend naar het werk gaan, blijft nog even toekomstmuziek. Ondertussen staan we met z’n allen in de file en vragen we ons af of het pakje dat we gisteren online bestelden al geleverd zou zijn. “JIT (Just-in-time) en e-commerce zetten een ongelofelijke druk op onze mobiliteit”, weet Gezels. “We bestellen vandaag en willen het morgen hebben. Dat is crazy.” 

En e-commerce hinkt bij ons nog achterop in vergelijking met de buurlanden. Idealiter worden die pakjes in de toekomst met drones geleverd, maar momenteel gebeurt dit heel vaak met bestelwagens. In vijftien jaar tijd is het aantal bestelwagens met 40 procent gestegen. Degraef: “Die trend wordt overal in Europa waargenomen en dient grotendeels aan het groeiend succes van de e-commerce gerelateerd te worden.” E-commerce die volgens de sector maar al te vaak spreekt van ‘gratis leveringen’. “Een totaal verkeerde verwoording”, repliceert VIL unaniem. “Er zou beter staan ‘levering inbegrepen’. Anders geef je totaal geen erkenning van het transport als toegevoegde waarde.” Degraef bevestigt: “Gratis transport bestaat niet! Het wordt tijd dat de consument opgevoed wordt en tot het besef komt dat gratis transport onmogelijk kan bestaan. De vanzelfsprekendheid, waarmee de consument elke e-commerce levering gratis en ook nog snel verwacht, moeten we durven counteren.”

Lees meer.

Karel Dekyvere: De waarheid? Privacy begint bij onszelf

Deelnemen aan het privacydebat, is als op zoek gaan naar hooiin een naaldberg. Vrij snel heb je door dat je beter handschoenen had aangedaan. Onze persoonlijke informatie is tegenwoordig overal aanwezig. De vraag is dan vooral hoe daarmee om te gaan.

Yves Verschueren: België zet de toon voor R&D, de chemie voorop

Innovatie, innovatie, innovatie. Dat is simpelweg het enige mogelijke antwoord op de vraag hoe we wereldwijde uitdagingen zoals de klimaatverandering succesvol kunnen aanpakken. Meer nog dan vroeger zullen de oplossingen in de 21ste eeuw vooral uit de chemie en farma moeten komen.

Water ontleed

Dat een waterschaars gebied als Vlaanderen bewuster moet omgaan met zijn (drink)water, spreekt voor zich. Maar beter zorg dragen voor ons water begint bij kennis ervan. En dus: wat is de cyclus van water? Wat gebeurt er met ons afvalwater? En hoe circulair is dit proces eigenlijk?

Milo Meskens: ‘We zijn in België ontzettend muzikaal verwend’

In 2017 had ik de eer om voor het eerst in mijn leven doorheen Europa te touren. Toen ik na 20 dagen terugkwam, had ik uit de hele ervaring een hoop conclusies getrokken, maar het meest opmerkelijke moet toch wel dit geweest zijn: we zijn hier in België ontzettend muzikaal verwend.

Michèle Sioen: “Ik ben een echte people manager: je zal mij bijna nooit alleen in mijn bureau vinden”

Michèle Sioen (52), al 13 jaar lang CEO van Sioen Industries, werd eind 2017 door Knack uitgeroepen tot Manager van het Jaar. Ze was reeds voor de derde keer genomineerd en won het van zo’n 60 andere kandidaten. Vooral haar drive en ondernemingszin in een sector die het moeilijk heeft – textiel – werd geroemd.

Knippen en plakken met DNA

“Het zit in de genen”, zeggen we in de volksmond weleens. We bedoelen ermee dat we weinig aan onszelf kunnen veranderen. Een stelling die niet meer met de realiteit strookt. Dankzij gentherapie is het wel degelijk mogelijk om aan ons DNA te sleutelen. De grote vraag is: willen we dat wel?

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”