Podcast #3: Circulaire economie en de schoonheid van afval

Circulaire economie: het is een economisch systeem waar steeds meer jonge bedrijven van dromen én naar streven. Een ideaal scenario waarbij grondstoffen hergebruikt worden en er dus zo weinig mogelijk verloren gaat. Maar hoe vertaalt dat zich concreet? Wat kunnen wij met zijn allen doen om verspilling tegen te gaan? En hoe kun je als ondernemer of bedrijf duurzamer ondernemen?

We spraken met Linde Luyten van Redopapers. Samen met Tille Lingier zoekt en vindt zij de schoonheid in papierafval. Zij blazen oud papier nieuw leven in en maken er een eigen, mooi design van – in de vorm van een kalender, to-dolijstje, daily planners… Lees verder onder de link om te zien hoe zij een toonvoorbeeld vormen van een onderneming die zich middenin de circulaire economie begeeft.

Over starten en begeleiding  

  • [9:45] “We hebben ons altijd door heel wat initiatieven laten omringen. Zo hebben we bijvoorbeeld een klein project gedaan met BAAS, dat heel veel jonge ondernemers steunt. Ook Senior Consultants Vlaanderen – mensen uit de bedrijfswereld die met pensioen zijn, maar die hun passie niet kunnen loslaten – hebben ons begeleid bij een aantal zaken. Administratie, juridische zaken, enzovoort. We hebben, waar het kon, lessen en webinars gevolgd, en infoavonden waar andere jonge ondernemers aan het woord zijn. Daaruit leer je heel veel. Flanders DC doet ook heel veel superinteressante evenementen. Je kunt je inschrijven voor heel specifieke zaken, waar je heel veel bijleert.”

Over circulaire economie en sensibilisering 

  • [20:50] “De papierindustrie is niet de meest vervuilende. Er zijn andere industrieën (vervuilender), en de drukkerijen kunnen ook niet anders werken. Het is niet door een slechte keuze te maken, gewoon door de manier waarop de machines werken (…) Die resten worden gerecycleerd tot nieuw papier, maar je hebt voor de recyclage altijd weer nieuwe pulp nodig. En liefst ook pulp van Scandinavië, met een mengeling van Duitsland en een restje van België, om zo goed mogelijk papier te maken, bij wijze van spreken. Dus het is een heel intens proces, dat veel energie vraagt. Dus daarom denken wij dat het interessanter is om het rechtstreeks te gebruiken.
    (…)
    De kracht van ons bedrijf is dat wij een heel duidelijk voorbeeld zijn van circulaire economie. Dat mensen het begrijpen en een beetje wakkergeschud worden van: kijk, er zijn overal resten, in elk productieproces, waar je nooit zicht op hebt. Wij brengen dat in het daglicht. Want ook een heel belangrijke rol is sensibilisering. Er zijn heel veel mensen die zelf aan de slag gaan met papierresten, we proberen dat aan te moedigen en tips daarrond te geven. Het is een heel simpel idee dat je op alles kunt toepassen. We willen met ons product vooral bewustwording creëren, dat mensen meer nadenken over het product dat ze kopen.”

Sociaal ondernemen en circulaire economie: het nieuwe normaal?

  • [27:35] “Voor ons is het gemakkelijk, wij zijn maar met twee. En met elk nieuw systeem dat we opzetten, denken wij: hoe kan dit sociaal en duurzaam zijn? Ik denk dat het voor bedrijven die groter zijn en al veel langer bestaan, moeilijker is om (het proces) om te keren. Maar ik denk wel dat het de norm gaat moeten zijn, dat het bijna een schandaal is als je daar nog niet mee bezig bent. (…) Het zit al in kleine dingen: als je bijvoorbeeld op een meeting komt en je krijgt nog steeds een wegwerpbekertje… Dat kan ik echt niet vatten. Zeker niet bij een klant die zich daarna dan profileert als duurzaam… Op papier misschien wel, maar je moet het uitdragen in de kleine dingen, en het is zo simpel om te doen. En ja, als het niet lukt, dan zijn er nog altijd initiatieven, zoals bijvoorbeeld 1 procent van je winst doneren aan iets dat er zich wel voor inzet. Dat is natuurlijk ook altijd tricky, maar alleen een externe kan dat zien en analyseren. Zo alle onnodige dingen beginnen schrappen, en vooral stimuleren naar alles inzake elektrisch, of fietsen… Daar kun je al een enorm verschil maken.”

Over het belang en geluk van lokaal kopen 

  • [32:54] “Een paar jaar geleden zaten we mentaal vast: wat moeten we nu consumeren? ‘De duurzame schoenen gaan wel minder lang mee, wat doen we daarmee?’ (lacht) Het kost heel veel geld, en we zijn ook maar jonge ondernemers die nog niet zoveel kunnen uitbetalen. Dus wees niet te streng voor jezelf en kies alvast een paar zaken. Je gaat merken dat je daar al heel veel plezier uithaalt, door lokaal bij iemand rechtstreeks iets te kopen. Dat is ook een stukske geluk dat je koopt. En probeer het niet allemaal ineens juist te doen, want dat gaat toch niet. Het is eigenlijk ook niet iets dat de consument zelf moet doen en in handen heeft, om duurzaam om te gaan met zaken. Het moet ook gemakkelijker worden om te kopen.”

Ontdekken waar je als onderneming écht voor staat

  • [48:21] “Wij hebben vorig jaar een traject gedaan met Bigtrees, een marketingbureau dat zich enkel richt op duurzame bedrijven. De zaakvoerder zocht toen mee naar wat ons uniek maakt en wat het argument is dat mensen ons product zouden kopen. En wij dachten altijd dat het belangrijk was om die duurzaamheid naar voren te duwen. Maar eigenlijk is dat niet het argument dat verkoopt of het unieke dat je naar voren moet brengen. Duurzaamheid is dat nooit, helaas. Het heeft ons echt geholpen bij onze verdere communicatie en marketing, en benadering van klanten… Wij maken dus eigenlijk een designproduct en hebben die schoonheid te bieden die we in afval zien, en maken handige planners. Dat is comfort naar de klant toe. Voor ons was dat dus een slag in ons gezicht (om te ontdekken, nvdr). Oké, dus wij zijn een mooi product en mensen gaan het niet enkel kopen omdat het duurzaam gemaakt is.”

Startersketting: Waarom ondernemen? 

  • [51:27] “De why… heel belangrijk. Als je de ‘why’ niet hebt in je bedrijf, dan kun je best geen bedrijf hebben (lacht). Ik krijg er gewoon héél veel energie van om te vertrekken vanuit afval. Om het helemaal te maken, te ontwerpen – in samenspraak met Tille – en dat we er effectief een job van kunnen maken. Supergek, en we beseffen dat beide genoeg. Je kiest ook alles zelf als ondernemer, dus je gaat dat zo goed mogelijk maken. Het is heel leuk dat we iets hebben opgezet, want uiteindelijk is het allemaal een beetje verzonnen. Je hebt dan een product en dat komt op de markt en mensen zijn er enthousiast over… Dat geeft gewoon kei veel energie om mee verder te gaan.

 


IN DE LIFT – IN SAMENWERKING MET BAAS

BAAS inspireert, stimuleert en ondersteunt ondernemende jongeren. BAAS creëert ruimte voor jonge ondernemers om van een droom of idee een eigen onderneming te maken. Geen idee is te gek en geen sector te vreemd. BAAS is een netwerk en steunt op expertise van haar partners. BAAS brengt je in contact met de juiste informatie en organisaties. BAAS geeft je een duwtje in de rug. Om te springen en je kans te grijpen, om je te engageren en telkens die ene stap verder te gaan, om naar het volgende niveau te stijgen.