3.8 C
Antwerp
16 november 2018

Met duurzaam hrm strategische doelstellingen behalen
M
.

Bedrijven die op een geloofwaardige manier maatschappelijk verantwoord willen ondernemen, moeten een duurzaam personeelsbeleid voeren. Jarenlang werd de People-component binnen het MVO-verhaal verwaarloosd. Vandaag wint duurzaam hrm terrein op strategisch hrm en daar zijn enkele goede redenen voor.

In de jaren 80, 90 en 2000 focusten veel ondernemingen zich louter op het behalen van hun economische doelstellingen. Een visie die ook in hun personeelsbeleid doorgetrokken werd. Rond 2010 kreeg maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) meer voet aan wal en dat was het sein voor hr-denkers om mee op de kar te springen en meer aandacht te eisen voor het ‘human’-aspect. “Binnen het MVO-denken werd de People-component vaak verwaarloosd ten voordele van de Profit- en Planet-component,” zegt Peggy De Prins, professor aan de Antwerp Management School en auteur van het boek 12 sleutels voor duurzaam HRM. “Daar komt de laatste jaren verandering in. Ik lees steeds meer MVO-rapporten waarin ondernemingen een hoofdstuk wijden aan hoe ze met hun werknemers omgaan, hoe ze inzetten op gezondheid en welzijn, waar ze trots op zijn…”

Volgens De Prins moeten we het strategisch hr-denken niet volledig overboord gooien, maar er juist op verderbouwen. “Uiteraard moet een hr-beleid bijdragen aan de strategische doelstellingen van een onderneming, maar het mag niet alleen resulteren in winst voor de organisatie, het moet ook gelukkigere werknemers creëren.”

Een andere, ambitieuze doelstelling van een duurzaam hr-beleid is een maatschappelijke bijdrage te leveren. Heel wat bedrijven zetten steeds meer maatschappelijke thema’s op de agenda zoals mobiliteit, diversiteit op de werkvloer, work-life balance. De Prins beschouwt elke organisatie als een mini-samenleving met dezelfde trends, evoluties en problemen als in de ruime samenleving. “Elke onderneming heeft de opdracht om over bredere maatschappelijke thema’s na te denken binnen haar eigen microkosmos.” Een voorbeeld daarvan is de groeiende trend naar individualisering. Vooral de jongere generatie vindt het belangrijk om eigen keuzes te kunnen maken en niet vast te zitten aan voorgeprogrammeerde levenspaden. Hr-managers moeten nadenken over hoe zij die individualiseringsdrang kunnen doortrekken naar de werkvloer door bijvoorbeeld rekening te houden met ieders talenten, à la carte-beloningen en keuzes aan te bieden rond mobiliteit.

“Duurzaam hrm is in de eerste plaats waardegedreven.” Dat zegt Wouter Beel, bedrijfspsycholoog en licentiaat in personeelsmanagement. Hij leidt het advieskantoor CERM-HR dat voornamelijk aan rekrutering, loopbaanbegeleiding en assessments doet, gebaseerd op duurzaam hrm. “Ondernemingen beseffen dat werknemers een belangrijke stakeholder zijn en willen op een respectvolle en maatschappelijk verantwoorde manier met hen omgaan.”

De MVO-principes vertalen naar het personeelsbeleid is nuttig omwille van verschillende redenen. In sommige regio’s bijvoorbeeld hebben ondernemingen het erg moeilijk om de juiste profielen te vinden. Een duurzaam hrm kan dan een troef zijn in hun employer branding. De idee erachter is dat, op een arbeidsmarkt waar schaarste heerst, potentiële werknemers selectiever zullen zijn en zullen kiezen voor een werkgever met dezelfde waarden. “Naar rekrutering toe is het belangrijk dat werkgevers zich authentiek opstellen en een transparant verhaal vertellen dat steek houdt. Zo kunnen ze werknemers aantrekken vanuit hun eigen waarden zoals eerlijkheid en billijkheid, niet-discriminatie of aandacht voor het welzijn van de werknemers”, weet Beel. “Het is dan aan de onderneming om er geloofwaardig over te communiceren en te bewijzen dat ze de waarden ook daadwerkelijk uitdragen.”

Het theoretisch uitgangspunt van duurzaam hrm is dat goed werk-
gever- en werknemerschap in balans is. Beel spreekt hier over het psychologisch contract. “Een goede werkgever die de verwachtingen van zijn werknemers inlost, kan rekenen op goede werknemers die op hun beurt de verwachtingen van hun werkgever inlossen.” Door een respectvolle, mensgerichte aanpak te hanteren, worden de strategische bedrijfsdoelstellingen gerealiseerd.

Het feit dat iedereen steeds langer, tot 65 jaar en meer, moet werken is nog een reden voor ondernemingen om in een duurzaam hrm te investeren. Ondernemingen moeten nadenken over hoe ze hun werknemers kunnen ondersteunen om die langere loopbaan realistisch te houden. “We zien dat er zich alternatieve loopbaanvisies ontwikkelen waarin het mogelijk is voor werknemers om een periode minder te werken of door te schuiven naar een andere afdeling binnen het bedrijf of zelfs tussen bedrijven. Die nood aan meer flexibiliteit en zuurstof moeten werkgevers en -nemers samen bespreken in een loopbaangesprek. Zo zijn beiden gewapend voor de toekomst”, besluit De Prins.

Tekst Bo Bogaert

Lees meer.

Weekend? En … actie!

Studenten zijn doorgaans de hele week actief bezig, waardoor ze in het weekend ofwel bekaf zijn, ofwel zo berooid dat ze niets meer kunnen doen. Toch zijn er genoeg mogelijkheden om je budgetvrij te amuseren.

Creëer een duurzaam bedrijf zoals Brabantia

Bedrijven hebben het milieu en duurzaamheid steeds hoger op de agenda staan. En dat moet ook, willen we onze planeet leefbaar houden voor ons en de volgende generaties. Maar een duurzaam bedrijf creëren, hoe doe je dat?

Spelen om te leren exporteren

Met je bedrijf naar het buitenland trekken, is geen triviale zaak. Om ondernemers beter bekend te maken met de uitdagingen van exporteren, ontwikkelde de bank ING, samen met Flanders Investment & Trade en Credendo, een speciaal bordspel.

Lage-energiebouw voor comfort én besparingen

Driedubbele beglazing, een portie geduld en een rits premies. Mattias D’Hooge had de handen vol met de renovatie van zijn duplex tot een lage-energiebouw. Zelfs voor een architect van zijn kaliber was het een grote uitdaging. Maar het eindresultaat is een voorbeeld voor iedereen.

Elke auto minder geeft zuurstof

Hoort een auto thuis in de stad? Al decennialang is dat de vraag waar beleidsmakers over tobben. De bevolkingsgroei dwingt hen nu te kiezen voor alternatieven.

Adriaan Van Den Hoof: Viert vader! Of was het vader viert?

‘Vaderdag is een feestdag ter ere van vaders. Hun vaderschap, vaderlijke plichten en invloed op de samenleving wordt gevierd. Het feest komt voort uit Moederdag’. Dat is het eerste dat ik te zien krijg bij het googelen van het woord ‘Vaderdag’. Een heldere omschrijving, duidelijke taal. Er moet blijkbaar zeker gevierd worden.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”