3.8 C
Antwerp
16 november 2018

Matthias Dobbelaere: ‘Recht en Robots. De glorieuze toekomst, of een onwennig doembeeld?’
M
.

©Matthias Dobbelaere

Het juridisch apparaat kampt met een aantal problemen en structurele tekortkomingen. De taak, het businessmodel en de uitdagingen van de advocaat zijn de laatste decennia vrij onveranderd gebleven. Een status quo die op termijn onhoudbaar is, want de cliënt – of dat nu een onderneming of een particulier mag zijn – is mondiger, vereist steeds vaker sneller, kwalitatiever werk, terwijl het uurtje-factuurtje-model steeds minder gesmaakt wordt.

Kritiek op de werking van de advocatuur wordt slecht gesmaakt. Men toornt niet graag aan de verworvenheden, de status of de gewoontes van de sector. En toch zal het exact dat zijn – een strategische herbronning – dat de overleving van de sector zal moeten garanderen.

Artificiële intelligentie (AI), chatbots, machine learning en blockchain. Het zal een schokgolf teweegbrengen in een sector die decennia ongemoeid is gebleven. Een AI van LawGeex versloeg onlangs nog 20 juridische professionals in het reviseren van 5 NDA’s. De AI haalde 94 procent van de gevaren eruit, de juridische professionals 85 procent. De toekomst is dus reeds gearriveerd. Blockchain, wanneer wettelijk gefaciliteerd, heeft de capaciteit om het notariaat om te gooien. Artificiële intelligentie om razendsnel contracten te reviseren. Intelligente chatbots met NLP (Natural Language Processing) praten straks vlot – en 24/7 – met uw cliënt(e).

De uitdagingen en mogelijkheden zijn enorm. Hierbij zijn er twee pistes die de advocatuur kan bewandelen. De eerste, en helaas voorlopig ook nog de meest gebruikte, is die van het verzet. Het niet kunnen of willen aanvaarden dat 80 procent, of meer, van de juridische taken op een bepaalde wijze geautomatiseerd kan worden, of overgenomen door ‘robots’. De tweede piste – en mijns inziens de enige juiste, maar dat had u vast al geraden – is omscholing. Er hoeft geen enkele advocaat in 2025 op straat te staan, mits er voldoende welwillendheid is om te aanvaarden dat juridische kennis in de nabije toekomst niet meer zal volstaan. Lag het aan mij, dan volgde elke juridische professional een IT-opleiding. Niet alleen zou dat het begrip verhogen – people always fear what they don’t understand – maar men zou opportuniteiten met beide handen aangrijpen, in plaats van ze af te stoten.

Het is aan elke juridische beroepsbeoefenaar om te beslissen: wandelt u de weg van de toekomst, of neemt u een stapje terug?

Het juridisch apparaat staat voor de grootste revolutie in eeuwen. Het stond in de sterren geschreven dat ook deze sector met disruptie te maken krijgt. Het is aan elke juridische beroepsbeoefenaar om te beslissen: wandelt u de weg van de toekomst, of neemt u een stapje terug? In dat laatste geval weet ik niet of u nog kan overleven in 2025. De keuze is aan u.

Tekst Matthias Dobbelaere-Welvaert, managing partner bij theJurists Europe en CEO bij Lee & Ally

Lees meer.

Het gemak van kopen vanuit de luie zetel

Webshoppers willen dat het online-aankoopproces vlot verloopt. Als ze daarbij geen correcte informatie over de levering krijgen, kan dat een reden zijn om hun virtuele winkelkarretje te laten voor wat het is.

Axel Daeseleire: ‘Antwerpen is mijn lief, mijn moeder én mijn dochter’

De Marnixplaats is niet zomaar gekozen door Axel Daeseleire. De acteur, dj en kunstenaar wijst ons bij het binnenkomen vrijwel onmiddellijk op het feit dat ginds, achter het standbeeld voor de Vrijmaking der Schelde, zijn ouderlijk huis staat.

Budgetvriendelijk renoveren in de zorg

Veel geld voor renovatiewerken hebben zorgorganisaties doorgaans niet. Op de kleintjes letten is dus de opdracht. Dat kan bijvoorbeeld door onderhoudsklussen aan een maatwerkbedrijf uit te besteden. Paintfactory en sociaal economie-bedrijf SOBO tonen hoe het werkt.

Onder de loep: de toekomst van ons transport

De Antwerpse Ring, de meest dichtgeslibde verkeersader van Europa, is er niet goed aan toe. Enkele overbruggingen dringen zich op om de dagelijkse massa auto’s en vrachtwagens weer vlot te doen rijden, maar dat verhaal kennen we en is niet evident. Ondertussen neemt de drukte maandelijks toe…

Liesbeth Homans: ‘Jong beginnen noodzakelijk’

Op het eerste zicht doen we het in Vlaanderen niet slecht op het vlak van gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Wanneer we echter focussen op de sociaal-economische positie van vrouwen in Vlaanderen, krijgen we volgens minister Liesbeth Homans een genuanceerder beeld.

Clara Cleymans: Acteren en studeren

Clara Cleymans. Momenteel kent iedereen haar als de ravissante roodharige uit onder meer Thuis, Groenten uit Balen en De Ridder. Maar enkele jaren geleden besloot ze om, naast het najagen van haar acteerdroom, ook een diploma filosofie te behalen. Met succes.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”