11 C
Antwerp
13 november 2018

Maken kleren écht de man?
M
.

Mannen en mode: is dat nu eigenlijk een moeilijk huwelijk of net de perfecte match? Gaat de hedendaagse man liever kleding shoppen dan vroeger, of is zijn zin dan wel gebrek eraan van alle tijden? En welke rol spelen sociale media nu eigenlijk? Hoog tijd om de moderne man de kleren van het lijf te vragen!

We kennen allemaal het cliché van de man die verveeld op zijn smartphone zit te tokkelen in de kledingzaak, terwijl zijn vrouw alle tijd neemt om haar – en zijn – kleren te kiezen. Maar mogen we dat beeld van die arme stakker in de winkel veralgemenen? Want doorheen de geschiedenis hebben mannen regelmatig blijk gegeven van een groot modebewustzijn: denk aan de nobelmannen van de middeleeuwen en renaissance, de dandy’s van het 19de-eeuwse Londen, de rebelse jongelui tijdens de swinging sixties… Er is wel degelijk een lange traditie van mannenmode waarvan je onder andere in Londen de perfecte bewijzen vindt, bijvoorbeeld Savile Row, een straat met prachtige tailormade shops voor mannen die een lange en rijke geschiedenis hebben.

Een pak moet geen miljoen dollar kosten om je een ‘million dollar feeling’ te geven.

— Bruno Van Gils

Maar hoe zit dat vandaag? Zijn mannen nog steeds zo modebewust? Of moeten we uit dat cliché van de verveelde man in de kledingzaak afleiden dat we op het vlak van mode een stuk luier zijn geworden? Tiany Kiriloff, fashionista in hart en nieren en oprichtster van het modemagazine Belmodo.be, nuanceert. “Die man in de zaak verveelt zich vooral omdat mannen anders shoppen. Ze weten doorgaans goed wat ze willen en gaan recht op hun doel af om geen tijd te verliezen. Vaak kopen ze ook meerdere exemplaren van één stuk. Dat is een andere ingesteldheid dan vrouwen hebben (lacht).”

Een man shopt wel degelijk graag voor kleding, maar het moet efficiënt gebeuren. Zie het voorbeeld van Frans Boonen, een herenkledingzaak in het Nederlandse Sluis, waarvan de online shop fenomenaal goed draait. Mannen houden ervan om hun kleren online te bestellen, net omdat het efficiënter gaat en goed werkt.

Shoppen is één ding, maar wat met smaak? Koopt de man iets wat hij mooi of trending vindt of gewoon iets functioneel? Tiany Kiriloff ziet in elk geval een groeiend modebewustzijn, vooral door de ongelooflijke toename aan impulsen. Specifieke mannenmagazines als Men’s Health, Pinterest en Instagram, televisieprogramma’s rond restyling… Overal zie je goedgeklede mannen opduiken en dat heeft een impact. Dat is te zeggen: als je daar als man voor openstaat. “Modebewustzijn moet altijd een beetje in je hebben gezeten”, aldus Kiriloff. “Wie van jongs af aan interesse heeft gehad in mooie kleren, zal dat blijven hebben. Omgekeerd zal iemand die nooit een zier om mode heeft gegeven, dat wellicht ook nooit doen.”

Bruno Van Gils, zaakvoerder van Café Costume, ziet dat groeiende bewustzijn ook maar vindt wel dat mannen vandaag nog té weinig met mode bezig zijn. “Ze zijn er al iéts meer mee bezig omdat het kadert binnen een logische evolutie van meer betrokkenheid in gezin en het huishouden. Maar het percentage dat met mode bezig is, is echt nog te klein. Dat komt vooral omdat veel mannen helaas nog vinden dat mode iets ‘voor homo’s’ is. Onzin natuurlijk, zeker als je weet dat mode aan zoveel andere maatschappelijke zaken raakt: architectuur, film, auto’s… Noem maar op.”

Mannen die niet of minder modebewust zijn, laten zich graag adviseren of zelfs leiden door hun partner, iets waar Van Gils absoluut geen graten in ziet, integendeel. “De ervaring leert dat mannen bij het shoppen een adviseur of klankbord nodig hebben. Ze willen gestuurd worden en zijn onzeker over eigen smaak of keuze. Dat is charmant.” Immers, je laten aankleden doe je niet alleen voor jezelf maar ook voor je omgeving. Je partner moet graag naar je kijken. Daarom mag die gerust mee beslissen.

Een cliché waar mannen ook vanaf moeten is het idee dat een fraaie look duur moet zijn. Bruno Van Gils: “Het gaat in de eerste plaats om het gevoel. Een goed pak is geen pak dat veel geld heeft gekost of uit een fancy zaak komt, maar één waarin je je goed voelt. Anders gezegd: een pak moet geen miljoen dollar kosten om je een million dollar feeling te geven.”

Lees meer.

Ondernemen als antwoord op globale uitdagingen

Het mooie van duurzaamheid is dat het overal kan zijn. In een buurtproject van een lokale vzw, in een transnationaal project van een multinational en alles ertussenin. Nog mooier is dat dit verbonden wordt door een globale strategie, vervat in de 17 Sustainable Development Goals.

Gezelligheid troef tijdens winterbarbecue

Een stukje wild, spruitjes met spek, boschampignons, een glaasje glühwein en vooral heel veel sfeer. Barbecueën tijdens de winter is ‘hot’. En de populariteit blijft stijgen.

Sneller op twee wielen dan op vier

Almaar meer leasemaatschappijen bieden formules aan waarbij ze een auto combineren met een fiets of treinabonnement. Ook heel wat bedrijven en organisaties zijn hier vragende partij voor. Met dank aan de steeds langer wordende files.

De rasse schreden van artificiële intelligentie

Wie de slimme assistent op zijn smartphone raadpleegt, weet al dat artificiële intelligentie veel sneller evolueert dan we vermoeden. Dit terwijl de technologie nog in haar kinderschoenen staat. Waaraan mag je je nog verwachten?

17 oktober: Werelddag van Verzet tegen Extreme Armoede

20,3 procent. Dat is het percentage dat je binnen de Belgische bevolking terugvindt als het gaat om een risico op armoede of sociale uitsluiting. De Werelddag van Verzet tegen Extreme Armoede wilt hier iets aan doen.

Michaël Van Droogenbroeck: ‘Meer financiële basiseducatie graag’

Als je straks met de kinderen aan tafel schuift, breng dan eens je salaris, hypotheeklening of beleggingen ter sprake. Waarom? “Omdat het hen zal helpen om uit te groeien tot financieel geletterde mensen”, zegt VRT-journalist Michaël Van Droogenbroeck.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”