Home Maatschappij Zwarte vrijdag spoelt de rode cijfers door

Zwarte vrijdag spoelt de rode cijfers door

Tien jaar geleden had geen mens er al van gehoord, maar sinds enkele jaren duikt het Black Friday-fenomeen ook in onze contreien op. Van waar komt die winkelhoogdag eigenlijk? En hoe belangrijk is dit voor winkels en bedrijven?

Black Friday, de vrijdag na Thanksgiving, de vierde donderdag van november, is uiteraard een Amerikaanse ‘uitvinding’, dat zal waarschijnlijk niemand verbazen. De gemiddelde Joe Sixpack is sowieso al een fervente shopper, maar naar Kerstmis en Nieuwjaar toe, doet hij daar nog graag een schepje bovenop. In de VS is Black Friday dan ook zowat het startschot van de zeer lucratieve eindejaarverkopen.

De traditie zou ontstaan zijn door de grote parades waarmee de Amerikanen hun Thanksgiving vieren. In de negentiende eeuw begonnen grote warenhuizen die optochten te sponsoren en boden ze op die dag grote kortingen aan aan de klanten (die sponsortraditie bestaat trouwens nog altijd, denk bijvoorbeeld aan de beroemde Macy Parade in New York). De andere winkels hadden natuurlijk snel het succes in de gaten en begonnen als reactie dan ook maar hun waren voor één dag af te prijzen.

Philadelphia

Over de oorsprong van de naam Black Friday, bestaan er verschillende theorieën. Naar het schijnt zou de naam afkomstig zijn van New Yorkse politiemannen en taxichauffeurs, omdat het die dag letterlijk zwart ziet van het volk op straat. Andere bronnen leggen diezelfde uitleg in de mond van winkeliers uit Philadelphia. Nog een populaire uitleg is dat de donderdag na Thanksgiving de dag is dat de winkels uit de rode cijfers zijn geraakt en dus hun inkomsten weer met een zwarte pen in de boeken kunnen schrijven.

Op Black Friday gaat bijna een derde van de Amerikanen shoppen

Miljardenverkoop

Hoe belangrijk is Black Friday nu voor de Amerikaanse retail-industrie? Heel simpel: van levensbelang. Het is met verre voorsprong de drukste winkeldag van heel het jaar. Vorig jaar zijn ongeveer 97 miljoen Amerikanen gaan shoppen op Black Friday en Thanksgiving, zegt het marktonderzoeksbureau RetailNext. Dat is bijna een derde van de totale bevolking. In 2016 waren het er meer dan 101 miljoen. Een groot deel van de Amerikanen doet zijn Black Friday-aankopen trouwens ook steeds meer online. Volgens Adobe Analytics werd er vorig jaar op Black Friday en Thanksgiving net geen acht miljard dollar gespendeerd, dat is bijna 18 procent meer dan in 2016.

Amazon

De laatste jaren krijgt Black Friday trouwens nog een staartje in de vorm van Cyber Monday, de dag waarop specifiek de onlinewinkels nog eens met kortingen uitpakken. Vorig jaar was Cyber Monday op zijn eentje nog eens goed voor 6,6 miljard dollar aan internetverkopen. Om een idee te geven: Amazon verkoopt nog meer op Cyber Monday dan op Black Friday.

Belg doet mee

Bij ons in België is Black Friday trouwens ook helemaal aan het doorbreken, wij sprongen nog sneller op de kar dan bijvoorbeeld Nederland. Comeos, de federatie voor handel en diensten, meldde vorig jaar al dat het aantal elektronische betalingen op Black Friday met 19 procent gestegen waren tegenover 2016. Volgens de vereniging gaat het Black Friday-concept veel ruimer dan de traditionele solden die vooral op mode gericht zijn.

 

MEER

3 vragen aan… Crossrail

spoorwegDrie vragen aan spoorwegonderneming Crossrail over single truck loads en de uitdagingen die het spoorwegvervoer moet overkomen om te kunnen optimaliseren.

Reizen? Dat is plannen!

reizen Reizen met een baby betekent voor heel wat ouders pure stress. Maar vergeet niet dat dit het ideale moment is voor wat qualitytime.

Private banking als therapeutisch vermogensbeheer

Private BankingWanneer je aardig wat financieel vermogen hebt verworven, zie je dat liefst in bekwame handen terechtkomen. Zo kun je gewoon bankieren of privaat gaan, wat op zich dan weer een resem opties inhoudt. De keuze is volledig aan jou.

Ruimte om te investeren

Filip De FauwDe meeste 50-plussers krijgen stilaan financiële ruimte: het woonkrediet is terugbetaald, het loon bereikt zijn hoogtepunt of een eventuele erfenis valt je te beurt. Hoe ga je hiermee het beste om? Zijn er momenteel nog interessante investeringsmogelijkheden?

Physical Internet als ultieme innovatiedoel

Liesbeth GeyselsDe vierde industriële revolutie is als een digitale wervelstorm en heeft ook grote gevolgen voor de logistieke sector. De supply chain van morgen is vraaggedreven, transparant en geïntegreerd. Dat vraagt om vertrouwen, samenwerking en standaardisatie.

Benut het gigantisch potentieel van duaal leren

duaal leren 1 september 2016 werd het startschot gegeven van duaal leren in Vlaanderen. Met zes trajecten en een honderdveertigtal leerlingen kreeg het combineren van leren op school en leren bij één of meerdere werkgevers vorm.