Home Maatschappij Zwarte vrijdag spoelt de rode cijfers door

Zwarte vrijdag spoelt de rode cijfers door

Tien jaar geleden had geen mens er al van gehoord, maar sinds enkele jaren duikt het Black Friday-fenomeen ook in onze contreien op. Van waar komt die winkelhoogdag eigenlijk? En hoe belangrijk is dit voor winkels en bedrijven?

Black Friday, de vrijdag na Thanksgiving, de vierde donderdag van november, is uiteraard een Amerikaanse ‘uitvinding’, dat zal waarschijnlijk niemand verbazen. De gemiddelde Joe Sixpack is sowieso al een fervente shopper, maar naar Kerstmis en Nieuwjaar toe, doet hij daar nog graag een schepje bovenop. In de VS is Black Friday dan ook zowat het startschot van de zeer lucratieve eindejaarverkopen.

De traditie zou ontstaan zijn door de grote parades waarmee de Amerikanen hun Thanksgiving vieren. In de negentiende eeuw begonnen grote warenhuizen die optochten te sponsoren en boden ze op die dag grote kortingen aan aan de klanten (die sponsortraditie bestaat trouwens nog altijd, denk bijvoorbeeld aan de beroemde Macy Parade in New York). De andere winkels hadden natuurlijk snel het succes in de gaten en begonnen als reactie dan ook maar hun waren voor één dag af te prijzen.

Philadelphia

Over de oorsprong van de naam Black Friday, bestaan er verschillende theorieën. Naar het schijnt zou de naam afkomstig zijn van New Yorkse politiemannen en taxichauffeurs, omdat het die dag letterlijk zwart ziet van het volk op straat. Andere bronnen leggen diezelfde uitleg in de mond van winkeliers uit Philadelphia. Nog een populaire uitleg is dat de donderdag na Thanksgiving de dag is dat de winkels uit de rode cijfers zijn geraakt en dus hun inkomsten weer met een zwarte pen in de boeken kunnen schrijven.

Op Black Friday gaat bijna een derde van de Amerikanen shoppen

Miljardenverkoop

Hoe belangrijk is Black Friday nu voor de Amerikaanse retail-industrie? Heel simpel: van levensbelang. Het is met verre voorsprong de drukste winkeldag van heel het jaar. Vorig jaar zijn ongeveer 97 miljoen Amerikanen gaan shoppen op Black Friday en Thanksgiving, zegt het marktonderzoeksbureau RetailNext. Dat is bijna een derde van de totale bevolking. In 2016 waren het er meer dan 101 miljoen. Een groot deel van de Amerikanen doet zijn Black Friday-aankopen trouwens ook steeds meer online. Volgens Adobe Analytics werd er vorig jaar op Black Friday en Thanksgiving net geen acht miljard dollar gespendeerd, dat is bijna 18 procent meer dan in 2016.

Amazon

De laatste jaren krijgt Black Friday trouwens nog een staartje in de vorm van Cyber Monday, de dag waarop specifiek de onlinewinkels nog eens met kortingen uitpakken. Vorig jaar was Cyber Monday op zijn eentje nog eens goed voor 6,6 miljard dollar aan internetverkopen. Om een idee te geven: Amazon verkoopt nog meer op Cyber Monday dan op Black Friday.

Belg doet mee

Bij ons in België is Black Friday trouwens ook helemaal aan het doorbreken, wij sprongen nog sneller op de kar dan bijvoorbeeld Nederland. Comeos, de federatie voor handel en diensten, meldde vorig jaar al dat het aantal elektronische betalingen op Black Friday met 19 procent gestegen waren tegenover 2016. Volgens de vereniging gaat het Black Friday-concept veel ruimer dan de traditionele solden die vooral op mode gericht zijn.

 

MEER

Verpakkingen als cadeau

Verpakkingen Sinds januari 2019 is het voor winkeliers verboden om zakjes voor eenmalig gebruik mee te geven aan klanten. Dat aankopen nu verpakt worden in herbruikbare tassen, zorgt voor nieuwe mogelijkheden.

Made in Antwerp

AntwerpenCoole producten of innoverende gadgets, die komen als je ’t aan de doorsnee Antwerpenaar vraagt vooral uit New York of Londen. Maar ook in onze eigen provincie wonen creatievelingen die voor wereldprimeurs zorgen. En nee, dan hebben we het niet alleen over chocolade of bier. Check zelf maar.

Dirk Van der Stede: De droogte van 2018

Afgelopen zomer verdiende het predikaat ‘historisch’ omwille van zijn warmte, zonuren en uiteraard zijn droogteproblemen… Maar deze zomer kan ook historisch zijn voor de versnelde doorstart die Vlaanderen maakt naar een duurzaam watergebruik.

Bucketlist voor een warme winter

Warme winterDe temperaturen naderen het vriespunt, de nacht duurt langer dan de dag en iedereen begint koortsachtig voorraden kroketten en ovenhapjes in te slaan: het jaar loopt ten einde. En ik trek naar buiten, want zelfs in de winter valt daar zoveel te beleven.

“We kunnen niet metaal op de weg blijven duwen”

Frank Van GoolDe wegen slibben dicht en we staan met z’n allen steeds langer in de file. De bedrijfswagens worden daarbij vaak met de vinger gewezen, al dan niet onterecht. Maar hoe kijkt de leasesector tegen de problematiek aan? En welke oplossingen stellen zij voor? Wij gingen het vragen aan Frank Van Gool, voorzitter van de beroepsvereniging Renta.

Business travel plukt de vruchten van de digitalisering

digitaliseringTechnologie is niet meer uit ons leven weg te denken. De digitalisering heeft zich sterk gemanifesteerd in alle aspecten van ons leven, niet in het minst in het zakenreizen.