Home Maatschappij Zwarte vrijdag spoelt de rode cijfers door

Zwarte vrijdag spoelt de rode cijfers door

Tien jaar geleden had geen mens er al van gehoord, maar sinds enkele jaren duikt het Black Friday-fenomeen ook in onze contreien op. Van waar komt die winkelhoogdag eigenlijk? En hoe belangrijk is dit voor winkels en bedrijven?

Black Friday, de vrijdag na Thanksgiving, de vierde donderdag van november, is uiteraard een Amerikaanse ‘uitvinding’, dat zal waarschijnlijk niemand verbazen. De gemiddelde Joe Sixpack is sowieso al een fervente shopper, maar naar Kerstmis en Nieuwjaar toe, doet hij daar nog graag een schepje bovenop. In de VS is Black Friday dan ook zowat het startschot van de zeer lucratieve eindejaarverkopen.

De traditie zou ontstaan zijn door de grote parades waarmee de Amerikanen hun Thanksgiving vieren. In de negentiende eeuw begonnen grote warenhuizen die optochten te sponsoren en boden ze op die dag grote kortingen aan aan de klanten (die sponsortraditie bestaat trouwens nog altijd, denk bijvoorbeeld aan de beroemde Macy Parade in New York). De andere winkels hadden natuurlijk snel het succes in de gaten en begonnen als reactie dan ook maar hun waren voor één dag af te prijzen.

Philadelphia

Over de oorsprong van de naam Black Friday, bestaan er verschillende theorieën. Naar het schijnt zou de naam afkomstig zijn van New Yorkse politiemannen en taxichauffeurs, omdat het die dag letterlijk zwart ziet van het volk op straat. Andere bronnen leggen diezelfde uitleg in de mond van winkeliers uit Philadelphia. Nog een populaire uitleg is dat de donderdag na Thanksgiving de dag is dat de winkels uit de rode cijfers zijn geraakt en dus hun inkomsten weer met een zwarte pen in de boeken kunnen schrijven.

Op Black Friday gaat bijna een derde van de Amerikanen shoppen

Miljardenverkoop

Hoe belangrijk is Black Friday nu voor de Amerikaanse retail-industrie? Heel simpel: van levensbelang. Het is met verre voorsprong de drukste winkeldag van heel het jaar. Vorig jaar zijn ongeveer 97 miljoen Amerikanen gaan shoppen op Black Friday en Thanksgiving, zegt het marktonderzoeksbureau RetailNext. Dat is bijna een derde van de totale bevolking. In 2016 waren het er meer dan 101 miljoen. Een groot deel van de Amerikanen doet zijn Black Friday-aankopen trouwens ook steeds meer online. Volgens Adobe Analytics werd er vorig jaar op Black Friday en Thanksgiving net geen acht miljard dollar gespendeerd, dat is bijna 18 procent meer dan in 2016.

Amazon

De laatste jaren krijgt Black Friday trouwens nog een staartje in de vorm van Cyber Monday, de dag waarop specifiek de onlinewinkels nog eens met kortingen uitpakken. Vorig jaar was Cyber Monday op zijn eentje nog eens goed voor 6,6 miljard dollar aan internetverkopen. Om een idee te geven: Amazon verkoopt nog meer op Cyber Monday dan op Black Friday.

Belg doet mee

Bij ons in België is Black Friday trouwens ook helemaal aan het doorbreken, wij sprongen nog sneller op de kar dan bijvoorbeeld Nederland. Comeos, de federatie voor handel en diensten, meldde vorig jaar al dat het aantal elektronische betalingen op Black Friday met 19 procent gestegen waren tegenover 2016. Volgens de vereniging gaat het Black Friday-concept veel ruimer dan de traditionele solden die vooral op mode gericht zijn.

 

MEER

Laat je adviseren voor de brexit het tij doet...

Edward JanssensOp het ogenblik dat dit nawoord wordt geschreven, besliste het Britse parlement de NO-DEAL af te wijzen en een uitstel op de brexit te vragen. Onzekerheid is dus nog altijd troef. Indien er geen overeenkomst (een no-deal) tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk tot stand komt, crashen ze beide op een harde brexit.

De starter als onbeschreven blad

Je bent jong en je wilt wat. Liefst een job. Eentje die goed betaalt én vooral eentje waar je je goed voelt. Voor bedrijven is het niet alleen een zoektocht om gekwalificeerde jongeren te vinden, maar vooral ook om ze te houden en blijvend te motiveren.

Lieven Boeve: “Nu is het moment om van duaal...

IdeaalDuaalLieven Boeve is directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Hij vindt het belangrijk om deel uit te maken van IdeaalDuaal, onder meer om misvattingen rond duaal leren als leerproces uit de wereld te helpen.

Intelligente Transport Systemen: alles connected

Technologie zal binnen de steden een revolutie ontketenen waarbij alles ‘connected’ zal zijn. Slimme voertuigen, slimme apps, big data… Alles de blender in. Het resultaat? Dat moet een duurzame, moderne én milieuvriendelijke stad worden. 

Stadsgroen gezocht

Hendrik Moeremans De stad van morgen heeft ruimte voor groen. Ruimte voor water en natuur, dicht bij haar inwoners. Over welke groene oases beschikken de Antwerpse steden vandaag al? En wat zijn de plannen om het allemaal nog beter te maken in de toekomst?

Dementie: de aandoening die niet vergeten mag worden

MaatschappijOp 22 september organiseert de Alzheimer Liga Vlaanderen, samen met enkele andere organisaties, weer een Werelddag Dementie. Wat houdt deze dag in en waarom is het belangrijk om dementie blijvend onder de aandacht te brengen? Hilde Lamers, directeur van de Alzheimer Liga Vlaanderen, legt uit.