Home Maatschappij Zwarte vrijdag spoelt de rode cijfers door

Zwarte vrijdag spoelt de rode cijfers door

Tien jaar geleden had geen mens er al van gehoord, maar sinds enkele jaren duikt het Black Friday-fenomeen ook in onze contreien op. Van waar komt die winkelhoogdag eigenlijk? En hoe belangrijk is dit voor winkels en bedrijven?

Black Friday, de vrijdag na Thanksgiving, de vierde donderdag van november, is uiteraard een Amerikaanse ‘uitvinding’, dat zal waarschijnlijk niemand verbazen. De gemiddelde Joe Sixpack is sowieso al een fervente shopper, maar naar Kerstmis en Nieuwjaar toe, doet hij daar nog graag een schepje bovenop. In de VS is Black Friday dan ook zowat het startschot van de zeer lucratieve eindejaarverkopen.

De traditie zou ontstaan zijn door de grote parades waarmee de Amerikanen hun Thanksgiving vieren. In de negentiende eeuw begonnen grote warenhuizen die optochten te sponsoren en boden ze op die dag grote kortingen aan aan de klanten (die sponsortraditie bestaat trouwens nog altijd, denk bijvoorbeeld aan de beroemde Macy Parade in New York). De andere winkels hadden natuurlijk snel het succes in de gaten en begonnen als reactie dan ook maar hun waren voor één dag af te prijzen.

Philadelphia

Over de oorsprong van de naam Black Friday, bestaan er verschillende theorieën. Naar het schijnt zou de naam afkomstig zijn van New Yorkse politiemannen en taxichauffeurs, omdat het die dag letterlijk zwart ziet van het volk op straat. Andere bronnen leggen diezelfde uitleg in de mond van winkeliers uit Philadelphia. Nog een populaire uitleg is dat de donderdag na Thanksgiving de dag is dat de winkels uit de rode cijfers zijn geraakt en dus hun inkomsten weer met een zwarte pen in de boeken kunnen schrijven.

Op Black Friday gaat bijna een derde van de Amerikanen shoppen

Miljardenverkoop

Hoe belangrijk is Black Friday nu voor de Amerikaanse retail-industrie? Heel simpel: van levensbelang. Het is met verre voorsprong de drukste winkeldag van heel het jaar. Vorig jaar zijn ongeveer 97 miljoen Amerikanen gaan shoppen op Black Friday en Thanksgiving, zegt het marktonderzoeksbureau RetailNext. Dat is bijna een derde van de totale bevolking. In 2016 waren het er meer dan 101 miljoen. Een groot deel van de Amerikanen doet zijn Black Friday-aankopen trouwens ook steeds meer online. Volgens Adobe Analytics werd er vorig jaar op Black Friday en Thanksgiving net geen acht miljard dollar gespendeerd, dat is bijna 18 procent meer dan in 2016.

Amazon

De laatste jaren krijgt Black Friday trouwens nog een staartje in de vorm van Cyber Monday, de dag waarop specifiek de onlinewinkels nog eens met kortingen uitpakken. Vorig jaar was Cyber Monday op zijn eentje nog eens goed voor 6,6 miljard dollar aan internetverkopen. Om een idee te geven: Amazon verkoopt nog meer op Cyber Monday dan op Black Friday.

Belg doet mee

Bij ons in België is Black Friday trouwens ook helemaal aan het doorbreken, wij sprongen nog sneller op de kar dan bijvoorbeeld Nederland. Comeos, de federatie voor handel en diensten, meldde vorig jaar al dat het aantal elektronische betalingen op Black Friday met 19 procent gestegen waren tegenover 2016. Volgens de vereniging gaat het Black Friday-concept veel ruimer dan de traditionele solden die vooral op mode gericht zijn.

 

MEER

Advocaten moeten meer informatiseren en anticiperen

LegalElke onderneming wordt geconfronteerd met juridische problemen. Maar de drempel om een advocaat in te schakelen, ligt te hoog omdat de erelonen afschrikken. Het kan nochtans anders. “Wat gestandaardiseerd kan worden, moet geautomatiseerd worden. Zo wordt het vanzelf goedkoper.”

Voor iedereen bestaat er een op maat gemaakte reis

CruiseOp een cruise langs de Noorse fjorden, met een machete tussen de tanden door de Colombiaanse jungle of in lotushouding op een berg in Nepal zitten om tot rust te komen. Tegenwoordig past er op elk reispotje een bestemmingsdekseltje. What’s hot & what’s not?

De aantrekkingskracht van bakstenen

Investeren in woningHet aantal investeerders dat naar de vastgoedmarkt trekt, neemt hand over hand toe. Waar moet je op letten als je je spaargeld in bakstenen wil stoppen? En zijn er nog andere mogelijkheden dan het traditionele huis of appartement om in te investeren? 

‘Vlaamse steden moeten even leefbaar worden als buitengebied’

Marc DillenBouwbedrijven peilen systematisch naar de woonwensen van de Vlamingen. Uit hun enquêtes is gebleken dat een groot deel van de Vlamingen op het platteland wil wonen en slechts een kleine minderheid in de stad. Vandaar dat de Vlamingen en dan vooral de -35-jarigen die nog geen woonstek hebben gevonden, nu ongerust zijn over de zogenaamde ‘betonstop’ in het buitengebied.

Veranderen zonder slag of stoot

Werkomgeving Overgaan naar nieuwe structuren is iets wat veel organisaties zich mee bezig houden. De Vlaamse zorgverlening begint stilaan meer en meer een patiëntgerichte aanpak te hanteren en ze gaan ook voor lean management. Meer communiceren en een stimulerende omgeving creëren voor de medewerkers hoort bij één van de punten waar de Vlaamse zorgverlening aan moet werken.

Sportman voor altijd en een dag

Sven NysSporter af zou je hem niet noemen, wanneer je hem scherp en behendig met zijn fiets ziet poseren. We nemen foto’s in zijn tuin. Hij kijkt wat vertwijfeld naar zijn gazon. “Helemaal kapot gegaan deze zomer. Ik zal er iemand voor moeten laten komen.”