Technologie biedt perspectief
Digitalisering en technologie zijn niet meer weg te denken uit onze hedendaagse maatschappij. Ondernemingen hebben het digitale tijdperk al langer betreden maar vinden hun weg niet altijd even goed in het grote technologische bos. Daardoor worden kansen gemist.
Nadat ondernemingen het hoofd moesten bieden aan de storm die de wereldwijde pandemie veroorzaakte, moeten ze nu opnieuw dekking zoeken. De zogeheten ‘war for talent’ woedt in alle hevigheid en zorgt voor een stevige tegenwind. Het terugkerende probleem van personeelstekorten dat te maken heeft met een mismatch tussen aanbod en vraag op de arbeidsmarkt werd erdoor versterkt.
Tom Van Mierlo, digitaal strateeg en co-owner van het digitale full-servicebureau iO (voormalig Intracto) ziet echter één duidelijke trend: digitale koplopers passen zich met gemak aan die veranderende omstandigheden aan. “Digitalisering en technologie hebben een impact op de volledige werking van je organisatie. Van externe touchpoints via sales en marketing over de interne processen tot je hr-beleid. Marketing en IT moeten meer dan ooit samenwerken, met een sterke strategie aan de basis.” Wie daar in het verleden in geïnvesteerd heeft, kan probleemloos volgen wanneer het speelveld verandert. Wie nog verder vooruit kijkt, leidt de dans, analyseert Van Mierlo. “Ga je als bedrijf doordacht aan de slag met digitalisering, dan pluk je al snel de vruchten. Je werking wordt efficiënter, je werknemers halen meer voldoening uit hun job en worden ambassadeurs van je merk.” Procesoptimalisatie is geen nieuw gegeven. Maar vandaag beleven we opnieuw een soort van golfbeweging, stelt Tom Van Mierlo. “Veel ondernemingen hebben vandaag al het procesmatige op orde, maar laten tegelijk nog veel kansen liggen.”
In haar whitepaper Doorbraak in schreeuwend personeelstekort vraagt nieuw perspectief schrijft de Nederlandse onderzoekster Esther Oprins (van de onafhankelijke onderzoeksorganisatie TNO) dat tal van functies deels of zelfs volledig door technologie kunnen worden ingevuld. “We onderscheiden grofweg drie stromingen waarin technologie onze samenleving en ook onze manier van werken verandert: automatisering en digitalisering (computers, rekenkracht, algoritmes), virtualisatie en hyperconnectiviteit (internet, mobiele apparaten, simulatie), en autonomisering en artificiëring (robots, AI, autonome systemen).” Momenteel bevinden we ons in een tijdperk waarin deze drie golven samenkomen en steeds verdergaande mogelijkheden bieden om ons werk sneller, beter, flexibeler, veiliger en efficiënter te doen, luidt het.
Door het ontwikkelen van een technologischer profiel krijgen organisaties ook een ‘hipper’ imago”.
Het proces start vaak vanuit een probleem, weet Van Mierlo. “Digitalisering is geen doel op zich, maar wel een belangrijk en duurzaam langetermijnproces waar je strategisch grondig over moet nadenken.” Te vaak wordt nog gedacht en gewerkt vanuit diverse silo’s. Marketing, sales, productie en hr hebben elk hun basisproces, maar er zijn geen bruggen gebouwd tussen die eilandjes, ziet Van Mierlo. “Efficiëntiewinsten liggen soms voor het rapen, maar vaak heb je een externe blik nodig om als onderneming klaar te zien.”
Technologie die de medewerker ondersteunt of taken uitvoert die de mens minder goed kan helpt om het werk beter, efficiënter en veiliger uit te voeren, aldus Oprins. “Als het werk minder complex wordt, zijn er bovendien meer mensen op de arbeidsmarkt beschikbaar voor dit werk. Door het ontwikkelen van een technologischer profiel krijgen organisaties ook een ‘hipper’ imago. Dit kan een positieve weerslag hebben op het aantrekken en behouden van personeel.”
Het is heel vaak meer een kwestie van mentaliteit dan van technologie, merkt Van Mierlo op. “Door de pandemie hebben veel bedrijven kennisgemaakt met e-commerce. Dat gaf sommige ondernemingen een boost, wat een weerslag had op alle geledingen van het bedrijf. Sommigen waren daar klaar voor, anderen moesten in allerijl maatregelen nemen.” Dat leidde soms – letterlijk – tot een transformatie waarbij mensen die hele dagen orders invoeren nu getransformeerd zijn tot dataspecialisten. Of die boost ook duurzaam zal blijken valt nog af te wachten. Door het acute karakter – omwille van de pandemie – bleef het strategische langetermijnverhaal soms achterwege. “Op vlak van digitale maturiteit hebben we nog een lange weg af te leggen,” besluit Van Mierlo.