duurzaamheidsverhaal
Sustainability

Het duurzaamheidsverhaal schrijf je niet alleen

04.10.2023
door Ellen Van Hoegaerden

Richting duurzame toekomst stippelen bedrijven volledig hun eigen weg uit. Het einddoel is echter hetzelfde: volledig net zero zijn tegen 2050. Dat vraagt om heuse soul searching binnen de limieten van de eigen organisatie. En als dat niet voldoet, dan doe je het samen.

Het ene bedrijf is natuurlijk het andere niet. Hoewel iedereen een milieu-impact heeft, zijn het vooral de grote spelers die het gewicht ervan het hardst voelen. Daar is onder meer PepsiCo, het op een na grootste voedingsmiddelenbedrijf ter wereld, zich zeker van bewust. “We hebben de verantwoordelijkheid om een voortrekkersrol te nemen. Dat is gewoon cruciaal voor een duurzame toekomst”, zegt Japo Ouwerkerk, Corporate Affairs Director. “De verduurzaming moeten we nu echt helemaal laten doordringen tot in de vezels van het bedrijf, best een zware opgave.”

Daar zijn ze dan ook mee aan de slag gegaan. PepsiCo Positive is hun roadmap om binnen de planetaire grenzen te opereren en een positieve verandering voor mens en milieu te bevorderen. “Deze end-to-end-strategie heeft alles in versnelling gezet, waardoor duurzaamheid tot in het hart van de organisatie is terechtgekomen”, vertelt Rozanne Drost, Sustainability Sr. Manager. “We hebben drie positieve pijlers: positieve landbouw, positieve waardenketen en positieve keuzes. We hebben een aantal belangrijke ingrediënten in ons portfolio, zoals aardappelen, granen, maar ook maïs en olie, waarmee we vele producten bakken. Dat maakt ons eigenlijk een groot landbouwbedrijf. Hierbinnen zijn we bezig met regeneratieve landbouw: samen met de telers en boeren de ommekeer maken en de aarde gezonder te maken, zodat die aan ons kan teruggeven.” 

De positieve waardenketen omhelst de ambitieuze doelstelling van PepsiCo om tegen 2040 net zero te zijn. Onder meer een efficiënt en duurzaam energie- en watergebruik valt hieronder, en ook het recycleren van hun plastic verpakkingen. Positieve keuzes slaan dan weer rechtstreeks op de producten die ze maken. “Dat gaat over de nutritionele waarde van ons productenportfolio, dat grotendeels bestaat uit frisdranken en snacks. We willen consumenten gezondere keuzes bieden en bestaande producten aanpassen, zonder te raken aan de smaakbeleving.”

De urgentie is er, wel, maar je loopt nog vaak tegen barrières aan, zoals langzame processen en regelgeving.

– Japo Ouwerkerk

Maar het positieve duurzaamheidsverhaal reikt natuurlijk veel verder dan de eigen fabrieken of zelfs de sector waarin er geopereerd wordt. De weg naar net zero is een wereldwijde gedeelde verantwoordelijkheid. Bedrijven moeten commitments maken en daarin investeren. “Om die doelstellingen effectief te kunnen naleven, hebben we elkaar nodig. Er moet een infrastructuur ontstaan waardoor dit mogelijk wordt”, aldus Rozanne. “Dat is samenwerken met de retailers, de boeren, de consument… Zo hebben we bijvoorbeeld vorig jaar een nieuw logo op onze verpakkingen gezet om aan te geven hoe de consument het best onze lege verpakkingen weggooit.” 

Om tot een constructieve samenwerking te komen heb je verschillende partners nodig. Dat zijn lokale en regionale overheden, en ook grote bedrijven, kmo’s en start-ups, meent Japo. “Soms moet je ook gewoon durf en moed tonen. Dat doe je door bij jezelf te beginnen en vervolgens extern te inspireren en samen te werken. Zo kun je anderen aanmoedigen om hetzelfde te doen, je houdt elkaar scherp. Als die ene fabriek plots helemaal op duurzame energie loopt, dan zullen andere snel volgen en kun je samen het verschil maken.” 

PepsiCo geeft alvast het goede voorbeeld. Voor hun watergebruik werken ze in West-Vlaanderen onder meer samen met Natuurpunt om  regenwater via een soort van aangebouwde wetlands vast te houden om zo het natuurlijke zoetwatergrondpeil te herstellen. In hun fabriek in Veurne monitort een geavanceerd AI-systeem nauwkeurig hoeveel water er precies waar op de lijn wordt gebruikt. En voor hun restwarmte werkt PepsiCo met verschillende lokale partners samen om er een hele woonwijk in Suikerpark mee te gaan verwarmen. Een project van lange adem dat bijna van start kan gaan, aldus Japo.

“De urgentie is er overal wel. Men wil alles wel in een stroomversnelling brengen, maar soms merk je dat je tegen barrières aanloopt, zoals regelgeving en processen, of de verschillende overheidslagen… We moeten daarom samen kijken naar wat wel kan, en waar nodig processen of zelfs regelgeving aanpassen. Want het grote gemeenschappelijke doel is het reduceren van watergebruik en CO2. Dat moet bij iedereen echt bovenaan de agenda staan. Tijd dus om er met z’n allen de schouders onder te zetten en dezelfde kant op te kijken.” 

Vorig artikel
Volgend artikel