elektrisch
Milieu

Neen, elektrisch is niet per definitie duurder

28.09.2022
door Bavo Boutsen

Wie een elektrische wagen wil kopen moet een fikse zak geld op tafel leggen. Hierdoor leeft bij velen vandaag de overtuiging dat de elektrificatie van ons wagenpark mobiliteit exclusiever maakt. Die perceptie strookt echter niet met de realiteit. 

Hoewel de gemiddelde kostprijs van elektrische voertuigen de jongste jaren duidelijk is gedaald, blijft het vooralsnog een onomstotelijke realiteit: elektrische wagens zijn duur in aankoop. Hierdoor leeft bij een groot deel van de bevolking de perceptie dat elektrisch rijden duurder is dan rijden op fossiele brandstof. Duurzame mobiliteit is dus vooral iets voor de lucky few, zo luidt de redenering. 

Die gedachtegang strookt echter niet met de realiteit, vertelt Lieselot Vanhaverbeke, die verbonden is  aan het Onderzoekscentrum voor Mobiliteit, Logistiek & Autotechnologie (MOBI) aan de VUB en onderzoek doet naar de socio-economische impact van elektrische mobiliteit. “Als je gaat kijken naar de zogenaamde Total Cost of Ownership (TCO), de totale kostprijs van een voertuig gedurende de volledige levensduur van je eigenaarschap, is een elektrische wagen vandaag soms al interessanter dan een klassieke diesel- of benzinewagen”, aldus Vanhaverbeke. “Dit geldt met name voor het premiumsegment. Voor het middensegment zijn de kosten vrij gelijklopend. Enkel voor het stadssegment, de kleinere wagens, zijn de traditionele wagens dus nog goedkoper.”

Eenzelfde geluid is te horen bij Geert Degroote van Certipower, een bedrijf dat laadpalen installeert. “Zeker voor mensen die jaarlijks veel kilometers doen, is een elektrische wagen vandaag al heel interessant”, klinkt het. Dat deze realiteit niet overeenstemt met de heersende perceptie bij een groot deel van de bevolking, komt volgens Vanhaverbeke vooral doordat slechts een minderheid de TCO van een voertuig in rekening neemt wanneer men nadenkt over een nieuwe wagen. “Uit onderzoek blijkt dat slechts een kwart van de mensen op deze manier redeneert. De aankoopprijs is nog steeds een doorslaggevende factor.” 

Zeker voor mensen die jaarlijks veel kilometers doen, is een elektrische wagen vandaag al heel interessant.

- Geert Degroote, Certipower

Tegelijkertijd voelt men op het terrein ook dat de TCO-benadering steeds meer ingeburgerd raakt. “Zeker met de huidige energieprijzen is iedereen het er de facto over eens dat de verbruikskosten meer doorwegen dan de aankoopprijs”, verduidelijkt Degroote. Vanhaverbeke verwacht dan ook dat de huidige energieprijsstijgingen de omslag naar een duurzamere mobiliteit nog verder zullen versnellen. “Elektrische voertuigen zijn efficiënter qua energie-omzetting en dus ook interessanter in tijden van hoge brandstofprijzen.”

Bovendien is dit verschil tussen perceptie en realiteit vandaag al volledig verleden tijd op de bedrijfswagenmarkt. “Bedrijven redeneren sowieso altijd op basis van de TCO, dus voor hen is de keuze voor elektrisch voor de hand liggend. Daarbovenop zitten bedrijfswagens ook meestal in het iets hogere segment”, aldus Vanhaverbeke. 

Dat vertaalt zich ook in de cijfers: liefst 9 op de 10 nieuw ingeschreven elektrische auto’s waren vorig jaar bedrijfswagens. In de praktijk zien we dat bedrijven ook volop inzetten op systemen die de traditionele tankkaart vertalen naar de nieuwe, elektrische realiteit. Zo laten steeds meer bedrijven een laadpaal installeren bij hun werknemers thuis, en nemen vervolgens ook de elektriciteitskosten die gepaard gaan met het gebruik van deze paal op zich.

Het bestaande fiscale kader, dat de overstap naar elektrisch aantrekkelijk wil maken, speelt hierbij een belangrijke rol. “Daarnaast zie je ook dat het beleid van onze overheden steeds duidelijker gericht is op mobiliteit als een gelaagd verhaal. Het gebruik van verschillende mobiliteitsmodi vormt hierbij het uitgangspunt. Europa wijst wat dit betreft duidelijk de weg”, vult Vanhaverbeke aan. Zij verwacht dan ook dat het perceptieprobleem dat – vooral op de particuliere markt – rond de kostprijs van elektrificatie hangt, de komende jaren zal verdwijnen.

Vorig artikel
Volgend artikel