cadeaus
Business

Fijne zaken, fijne geschenken

18.12.2019
door Maxene Willems

De feestdagen worden gekenmerkt door het geven van cadeaus. Aan vrienden, familie, en soms ook aan je zakenpartners. Is het een gewoonte die je als bedrijf best behoudt, of is deze traditie binnen de kortste keren passé?

Er zijn verschillende redenen om je zakenpartner een pakje te schenken. Een eerste motief kan zijn om de zakenrelaties te versterken. Je wilt aan je partner tonen dat je de samenwerking apprecieert en wil dit graag onderlijnen. De klant denkt dan weer aan jou, en zo wordt een gevoel gecreëerd van wederzijdse appreciatie. Simple comme bonjour.

Brand awareness

Daarnaast is het niet alleen goed voor de onderlinge banden, je zorgt ook voor een betere brand awareness. Volgens marketingautoriteit Hubspot is brand awareness een concept dat cruciaal is voor je ‘business succes’ en algemene marketingdoelstellingen. Het concept vertegenwoordigt hoe bekend je doelpubliek is met je merk en hoe goed ze het herkennen.

Stel, je bent een vruchtensapbedrijf en je wilt jouw merk in de kijker zetten tijdens de feestdagen. Je kunt dan bijvoorbeeld een fles van jouw goedje schenken aan je klant, met als etiket ‘Merry Christmas dear (naam van partner)’. Zo blijft je bedrijf top of mind en benader je je partners op een fijne manier, zonder meer.

De beste bedoelingen

Er zijn dus verschillende voordelen bij een investering in een relatiegeschenk, maar de bedoelingen moeten wel juist zijn. Een studie van vorig jaar toonde aan dat geschenken geven met de andere persoon in gedachten, en niet met de voordelen voor jezelf in je achterhoofd, tot een beter gevoel leidt. Schenk dus alleen een cadeau als bewijs van je waardering, en voorkom dat je partner denkt dat je rekent op iets in ruil. Vrijgevig zijn zonder verwachtingen maakt immers gelukkiger en komt ook beter over bij je klanten.

‘Personalisatie en functionaliteit: sleutelwoorden binnen de kerstgekte.’

Met goede bedoelingen kom je al een heel eind. Maar wat is nu het juiste cadeau? Is een pen of koffiekopje voldoende, of ga je voor een high-end leren tas of exclusieve wijn? Het antwoord ligt hier ergens tussenin. Voor een partner waar je maar één keer mee samenwerkt, is een dure fles misschien teveel van het goede. Heb je een vaste klant die echt een meerwaarde betekent voor jouw bedrijf? Denk er dan toch aan om in iets meer te investeren dan een doosje keelpastilles, ook al acht je die zelf handig tijdens de koelere feestdagen.

Kwaliteit boven kwantiteit

‘Juist’ hoeft ook niet per se zo veel of zo groot mogelijk te betekenen. Winkels, en dan meer specifiek de webwinkels, gedijen in deze periode van cadeaudruk. Het is mogelijk om – al dan niet in bulk – een kakofonie aan cadeautjes in te slaan. Dat kan gaan van exclusieve Japanse theesetjes tot mini-plantenterrariums.

Kwaliteit boven kwantiteit is een vuistregel die ook hier geldt. Zo is het personaliseren van geschenken een trend in het geschenkuniversum. Dit hoeft niet altijd de naam van de persoon of het bedrijf te zijn. Het kan ook een boodschap zijn die bij de begunstigde past. Zoals een notitieboekje met een toepasselijke quote erop geborduurd. Of een selectie van koffie, geschikt voor jouw persoonlijkheid. Pakjes met een persoonlijke touch doen het ten slotte altijd goed.

‘Vrijgevig zijn zonder verwachtingen maakt gelukkiger en komt ook beter over bij je klanten.’

Naast personalisatie, lijkt functionaliteit een sleutelwoord binnen de kerstgekte. Denk in de eerste plaats dus eens na of het iets is dat de ontvanger kan gebruiken. Zeg nee tegen de wegwerpmaatschappij en koop geen ‘prulletjes’, die dezelfde dag nog bij het vuilnis belanden. Een goede manier om wegwerpgeschenken te vermijden is het ‘geven’ in brede zin.

Duurzame kerstgeest

Als bedrijf kun je namelijk ook een donatie schenken in plaats van een kerstcadeau. Sommige initiatieven combineren cadeaus dan weer met het steunen van goede doelen. FEED is daar een mooi voorbeeld van. Wanneer je een FEED-draagtas schenkt aan je klant, wordt er een maaltijd geschonken aan een school in een kwetsbare omgeving. Glassybaby is een soortgelijke organisatie, die handgeblazen drinkglazen in verschillende designs verkoopt en daarbij een deel van de opbrengst doneert. Zij hebben al meer dan 10 miljoen dollar verzameld voor goede doelen die hoop geven en anderen helpen helen. Als dat geen kerstgevoel geeft…

Vorig artikel
Volgend artikel