Home Opinie 'Een hectische, gekke, vrolijke kerst gewenst!'

Nigel Williams

‘Een hectische, gekke, vrolijke kerst gewenst!’

Bomen worden versierd, de kerstman hangt hier en daar aan de gevels, de kerst-/wintermarkten doen goede zaken. Ja, ja… er is geen ontkomen aan, het is bijna Kerstmis en Nieuwjaar. Een vrolijke tijd, vol cadeau-angst. ’Wat doen we?’, ’wat eten we?’ en ‘wie nodigen we uit?’ Stress!

Kerstperiode invullen

Elk individu, elke familie heeft haar eigen manier om de kerstperiode in te vullen. Voor de ene is het een religieus feest, voor de ander een moment om stil te staan bij het einde van het jaar en de overgang naar het volgende. Sommigen vluchten weg op vakantie, anderen doen alsof ze niet thuis zijn.

Helse planning

Voor de meeste mensen is het vooral een familiefeest en ook een helse planning om – in deze ‘samengestelde gezinnen’-era – alle bezoeken aan elk van de twaalf grootouders en ‘plusmama’s en -papa’s’ op een paar dagen af te werken. Een heldhaftige vreettocht waar het spijsverteringsvermogen tot het uiterste wordt getest.

Pakjestijd

En dan zijn er de pakjes. Vanaf half november zijn mensen in weer en wind op zoek naar de juiste prul voor de juiste knul. Sommige families spreken budgetten af, trekken lotjes, en anderen doen dan weer opbod om de chicste cadeaus onder hun weelderige boom te leggen. In sommige families heerst er een heuse concurrentiestrijd over wie het beste feest ooit heeft georganiseerd. Dit alles wordt afgesloten met Nieuwjaar, het moment waarop we alle stress van de voorbije maand van ons afzuipen.

Nostalgische aantrekkingskracht

Geef toe, de winkelstraten met hun lichtjes, de kerstbomen, de markten met jenevers, glühwein en prullaria, ijspistes… Het heeft een romantische, nostalgische aantrekkingskracht. We wensen elkaar ‘vrede’ toe, een ‘gezond jaar’, we kijken samen naar Disneyfilms en laten tranen rollen bij de dood van Bambi’s mama. Geschenken worden uitgepakt, we doen alsof die het beste zijn wat ons overkomt, kinderen laten zien dat de kwaliteit van het speelgoed niet is wat het ooit geweest is, maar we genieten.

Emotionele periode

Zelf word ik emotioneel rond deze periode. Mijn moeder is gestorven op oudejaarsavond, mijn vader net voor kerst, één van mijn broers tussen de twee feestdagen in. Ik zeg altijd lachend dat als ik nieuwjaarsdag haal, dat ik dan ‘ok’ ben voor een jaar. Mijn familie zit ver weg in Brexit-land, maar ik heb nu hier zelf kinderen en kleinkinderen in België. Ik hou van deze periode omdat veel mensen, ondanks de drukte, vrolijk rondlopen. En toch, ik besef dat deze hectische, gekke, vrolijke feestdagen niet voor iedereen zijn. Zoals de alleenstaanden; de mensen die, ondanks alle weelde in onze maatschappij, het geld niet hebben om de kerst ‘onvergetelijk’ te maken voor hun kinderen, de mensen die gevlucht zijn van oorlog en miserie – vluchtelingen zoals Jozef en Maria dat eigenlijk waren.

Geniet van je kerst en je Nieuwjaar, geniet van je familie zonder te vergeten dat de grootste familie op aarde de mens zelf is. Schol!

MEER

‘Bedrijven, mis de trein van Industrie 4.0 niet’

Dirk TorfsDe snelheid van innovatie is belangrijk voor de competitiviteit van onze Vlaamse bedrijven. Enkel zo maken we het verschil. De kennis die we daarvoor nodig hebben, kunnen we alleen maar vergaren als we samenwerken. Industrie, kennisinstellingen en overheid hebben elk een belangrijke rol te spelen om onze bedrijven te helpen accelereren en excelleren.

Ecodesigndenken en over grenzen heen kijken

Industrie “Het is perfect mogelijk om economie en duurzaamheid te combineren, maar het begint allemaal met de mindset dat het op een groene manier kan”, zegt Jan De Witte, CEO van Barco

Data kopen en data krijgen

Big DataWe staan aan de vooravond van de vierde industriële revolutie en die heeft ingrijpende gevolgen, voor het bedrijfsleven maar ook voor mens en maatschappij. “Al die connectiviteit is mooi, maar van wie zijn al die data en wie kan en mag ze gebruiken?”

Maken kleren écht de man?

Bruno Van GilsMannen en mode: is dat nu eigenlijk een moeilijk huwelijk of net de perfecte match? Gaat de hedendaagse man liever kleding shoppen dan vroeger, of is zijn zin dan wel gebrek eraan van alle tijden? En welke rol spelen sociale media nu eigenlijk? Hoog tijd om de moderne man de kleren van het lijf te vragen!

Steden in staat van vervoering

intermodaliteitDat de mobiliteitsuitdaging in steden en gemeentes levensgroot is, zal niemand aan twijfelen. Maar wat is het antwoord? Eén mogelijkheid is alvast intermodaliteit, waarbij verschillende transportmodi worden gecombineerd, zodat de auto minder alomtegenwoordig wordt.

Digitale transformatie nu écht onderdeel van het bedrijfsproces

Michiel van VlimmerenDat de ontwikkelingen binnen ICT-land razendsnel gaan is inmiddels een behoorlijk open deur. Maar welke uitdagingen zijn er concreet voor bedrijven? En hoe houd je focus in de wervelstorm die de digitale transformatie met zich meebrengt? “Gebruik je bedrijfs-KPI’s als uitgangspunt, houd het beheersbaar én bouw aan een gedegen fundament.” Aan het woord is Michiel van Vlimmeren, managing director in Nederland bij Hewlett Packard Enterprise (HPE), één van de grootste Amerikaanse technologiebedrijven.