Home Opinie 'Een hectische, gekke, vrolijke kerst gewenst!'

Nigel Williams

‘Een hectische, gekke, vrolijke kerst gewenst!’

Bomen worden versierd, de kerstman hangt hier en daar aan de gevels, de kerst-/wintermarkten doen goede zaken. Ja, ja… er is geen ontkomen aan, het is bijna Kerstmis en Nieuwjaar. Een vrolijke tijd, vol cadeau-angst. ’Wat doen we?’, ’wat eten we?’ en ‘wie nodigen we uit?’ Stress!

Kerstperiode invullen

Elk individu, elke familie heeft haar eigen manier om de kerstperiode in te vullen. Voor de ene is het een religieus feest, voor de ander een moment om stil te staan bij het einde van het jaar en de overgang naar het volgende. Sommigen vluchten weg op vakantie, anderen doen alsof ze niet thuis zijn.

Helse planning

Voor de meeste mensen is het vooral een familiefeest en ook een helse planning om – in deze ‘samengestelde gezinnen’-era – alle bezoeken aan elk van de twaalf grootouders en ‘plusmama’s en -papa’s’ op een paar dagen af te werken. Een heldhaftige vreettocht waar het spijsverteringsvermogen tot het uiterste wordt getest.

Pakjestijd

En dan zijn er de pakjes. Vanaf half november zijn mensen in weer en wind op zoek naar de juiste prul voor de juiste knul. Sommige families spreken budgetten af, trekken lotjes, en anderen doen dan weer opbod om de chicste cadeaus onder hun weelderige boom te leggen. In sommige families heerst er een heuse concurrentiestrijd over wie het beste feest ooit heeft georganiseerd. Dit alles wordt afgesloten met Nieuwjaar, het moment waarop we alle stress van de voorbije maand van ons afzuipen.

Nostalgische aantrekkingskracht

Geef toe, de winkelstraten met hun lichtjes, de kerstbomen, de markten met jenevers, glühwein en prullaria, ijspistes… Het heeft een romantische, nostalgische aantrekkingskracht. We wensen elkaar ‘vrede’ toe, een ‘gezond jaar’, we kijken samen naar Disneyfilms en laten tranen rollen bij de dood van Bambi’s mama. Geschenken worden uitgepakt, we doen alsof die het beste zijn wat ons overkomt, kinderen laten zien dat de kwaliteit van het speelgoed niet is wat het ooit geweest is, maar we genieten.

Emotionele periode

Zelf word ik emotioneel rond deze periode. Mijn moeder is gestorven op oudejaarsavond, mijn vader net voor kerst, één van mijn broers tussen de twee feestdagen in. Ik zeg altijd lachend dat als ik nieuwjaarsdag haal, dat ik dan ‘ok’ ben voor een jaar. Mijn familie zit ver weg in Brexit-land, maar ik heb nu hier zelf kinderen en kleinkinderen in België. Ik hou van deze periode omdat veel mensen, ondanks de drukte, vrolijk rondlopen. En toch, ik besef dat deze hectische, gekke, vrolijke feestdagen niet voor iedereen zijn. Zoals de alleenstaanden; de mensen die, ondanks alle weelde in onze maatschappij, het geld niet hebben om de kerst ‘onvergetelijk’ te maken voor hun kinderen, de mensen die gevlucht zijn van oorlog en miserie – vluchtelingen zoals Jozef en Maria dat eigenlijk waren.

Geniet van je kerst en je Nieuwjaar, geniet van je familie zonder te vergeten dat de grootste familie op aarde de mens zelf is. Schol!

MEER

Spelen om te leren exporteren

Met je bedrijf naar het buitenland trekken, is geen triviale zaak. Om ondernemers beter bekend te maken met de uitdagingen van exporteren, ontwikkelde de bank ING, samen met Flanders Investment & Trade en Credendo, een speciaal bordspel.

Nooit alleen met de stem van Julie Van den...

blokadvies MNMJulie Van den Steen – ‘die van Peter Van de Veire ’s morgens’ – mag dan al vier jaar ‘sidekicken’ op MNM, haar studiejaren liggen allesbehalve in een ver verleden. Net 26 geworden heeft ze altijd al geweten wat ze wou en in de nabije toekomst (lees: na het lezen van dit stuk) is ze ook jouw blokadviseur.

Employer brand van betrokkenheid

Bedrijfscultuur Elk bedrijf heeft een eigen employer brand, vaak zonder er zich bewust van te zijn. Het is eenvoudig: de bedrijfscultuur reflecteert de ambitie van het bedrijf, en de employer brand is daarvan de ‘vertaling’.

Het is weer pakjestijd!

Feestdagen Geen kerst zonder kerstboom. En geen kerstboom zonder cadeautjes! 3 bekende Vlamingen vertellen welk kerstcadeau hen steeds is bijgebleven en hoe het perfecte kerstgeschenk er voor hen uitziet.

Obesitas in België

ObesitasDe wereld wordt dikker. Letterlijk. Vandaag kampen 2,2 miljard mensen met overgewicht, dat is een derde van de totale bevolking. In België is de situatie nog schrijnender: hier is de helft van de bevolking te zwaar. Hoe is dat te verklaren en wat kunnen we eraan doen?

Jong geleerd is oud gedaan

Tessa BosmansSmaken en voorkeuren worden van jongs af aan gevormd. Breng je kind dus al op vroege leeftijd in contact met verschillende smaken, maar met voldoende aandacht voor de nodige voedingsstoffen.