Home Maatschappij Moderne Stad 'Opkomst van de levende stad'

Kees Jansen

‘Opkomst van de levende stad’

De opkomst van het Internet of Everything is geen toekomstbeeld en geen wensbeeld meer, maar een realiteit. Mensen en objecten staan steeds meer met elkaar in verbinding via sensoren, Big Data en snel mobiel internet. 

Voor of tegen?
Je kunt voor of tegen zijn, maar elke dag wordt er een nieuw record bereikt. Elke dag zijn er meer mensen en meer voorwerpen verbonden via het internet. Juist door die toename van sensoren in onze openbare ruimte, gekoppeld aan de snelle toename van slimme algoritmes (artificial intelligence), ontstaan steden met een ‘zenuwstelsel’ en een soort van rudimentaire intelligentie. Waar steden voorheen ‘dood’ waren, kun je zeggen dat ze nu beginnen te leven. Voor het eerst in de geschiedenis is het niet dat mensen op knoppen drukken, om stedelijke objecten zoals verkeerslichten, deuren en auto’s in beweging te brengen, maar de objecten bewegen steeds meer vanuit een eigen algoritme. Met alle gevolgen van dien: wegen, straatmeubilair en gebouwen reageren steeds intelligenter op ons.

 

Voor het slim vormgeven van deze slimme technologie zijn bedrijven de innoverende kracht.

 

Slim vormgeven
Het is voor ons de uitdaging om dit slim vorm te geven. Het is natuurlijk goed dat essentiële systemen hun werk goed doen: denk aan riolering, waterhuishouding, verkeerslichten… Maar er komen nu ook spannende nieuwe zaken bij als zelfrijdende auto’s, drones en grote 3D-printende robots voor gebouwen, bruggen en infrastructuur. Voor het slim vormgeven van deze slimme technologie zijn bedrijven de innoverende kracht. Zij hebben de kennis, kunde en het investerende vermogen, dus ontwerpen zij de algoritmen en geven ze nieuwe technologieën vorm. De overheid is daarin een kaderstellende partij. Zij is de enige die de spelregels kan en moet bepalen, zodat de levende stad ethisch wordt vormgegeven. Overheden zijn bij uitstek de partijen die belangenoverstijgend kunnen en moeten denken. Van gewone mensen kun je niet verwachten dat zij hier een directe rol in spelen: slimme innovatie moet echt van bedrijven komen, met heldere kaders vanuit de overheid.

Ontwikkelaar
Ik zie overheden steeds meer als ontwikkelaar van een besturingssysteem voor de samenleving. Zoals spelers als Apple en Google doen met hun iOS en Android. Via de app-stores bieden zij jonge start-ups en ontwikkelaars de kans om hun ideale app te maken, vaak voor specifieke wensen en voorkeuren. En als een app het zo goed doet en het blijkbaar bijdraagt aan de behoeften van veel gebruikers, dan nemen deze platformbouwers het op in hun besturingssysteem. Dit is wat mij betreft ook de verhouding tussen overheid en bedrijfsleven in het vormgeven van slimme steden, waarin alles met elkaar is verbonden.

Het is een spannende tijd, waarin we het begin van de levende stad mogen vormgeven. Laten we het vooral goed doen!

MEER

Verrassend groen

Verschillende tuinenGeen betere manier om heerlijk te ontspannen dan een uitje in het groen. Hieronder vind je zes minder bekende parken en tuinen die beslist jouw bezoek verdienen. Met dank aan de tuinarchitecten van LAND en Studio Basta.

Aan de vooravond van de vierde industriële revolutie

4e Industriële Revolutie Herinneren we ons allemaal de film Terminator 2 waarin Arnold Schwarzenegger als futuristische machine terug in de tijd gestuurd werd? Machines hadden onze wereld overgenomen. Wel, die film speelde zich af in 2029. Dat is over elf jaar…

‘Een passie vraagt de juiste opofferingen’

Seppe SmitsVanaf het moment dat ik op een board stond, wist ik: snowboarden is mijn passie. Het is niet zomaar een sport, tijdverdrijf of job voor mij. Maar iets dat ik adem en leef. Iets waar ik elke dag beter in wil worden. Met dank aan mijn motiverende achterban, die me elke dag steunt.

Kuifje: 90 jaar oud, eeuwig jong

Kuifje, een van de grootste iconen uit de Belgische stripgeschiedenis, blaast dit jaar 90 kaarsjes uit. Het geesteskind van de Belgische tekenaar Hergé weet tot op heden jong en oud te bekoren, en dat in meer dan 110 talen.

3 vragen aan UPTR

UPTR“Het tekort aan chauffeurs is de grootste uitdaging voor de komende 15 à 20 jaar. Meer dan 40 procent van de chauffeurs zijn bovendien ouder dan 50 jaar. We trekken te weinig jongeren aan om in de sector een goed evenwicht te kunnen bereiken. Dit terwijl het beroep van transportchauffeur boeiend is, een challenge biedt, en een goed loon opbrengt... Het is echt een exponentieel probleem.”

Kerstdiner zonder stress: Michaël Vrijmoed (deel 1)

Niets zo triest als kerstavond al stressend in je keuken doorbrengen terwijl je gasten zich amuseren. Met de tips en recepten van twee topchefs tover je een indrukwekkend menu op tafel en mis je toch niets van de kerstpret. Deel 1: Michaël Vrijmoed