innoveren
Moderne Stad

‘Innoveren om te overleven’

29.06.2022
door Victor Peeters

Handelszaken voelen zich genoodzaakt om steeds verder te innoveren zodat ze niet irrelevant worden. Wat is de impact van deze technische innovaties. En hoe zullen ze de retailsector in onze steden in de toekomst vormgeven?

Een winkelbezoek waarbij het aanraken van een touchscreen, contactloos betalen en het doorzoeken van een gepimpte Instagrampagina. Het is even normaal als het vragen van gepersonaliseerd advies aan een enthousiaste verkoper is vandaag de normaalste zaak van de wereld. Onze huidige shopervaring is al veel meer doordrongen van technologie dan we denken. “De grootste ingreep van de laatste tien jaar in de retail is de alomtegenwoordigheid van de selfscan”, zegt Stefan Van Rompaey, hoofdredacteur van RetailDetail. “Handelszaken gaan steeds voor het maximaliseren van hun efficiëntiegraad. Selfscans vergroten tegelijkertijd de kans op diefstal. Maar voor de meeste zaken weegt dit niet op tegen de mogelijkheid om de personeelskost en de wachtrijen zo beperkt mogelijk te houden.”

Stroomversnelling

Van wachtrijen naar scrollen en klikken. “De pandemie heeft een extra boost gegeven aan de webshops, click & collect en de aanwezigheid op social media”, zegt Ann Schryvers, Retail Real Estate Consultant. “Tijdens de lockdown moesten handelaars noodgedwongen op zoek naar alternatieven om in contact te blijven met de klant. Hierdoor is er in een korte periode een grote sprong vooruit gemaakt. Diensten zoals click & collect zouden anders veel trager op gang gekomen zijn.” Corona heeft gezorgd voor een nieuwe technologische standaard. Een zaak die niet beschikt over een online verlengstuk is vandaag zo goed als ondenkbaar. “Fysieke en online aanwezigheid moeten hand in hand gaan. Wanneer men het juist toepast, versterken de beide luiken elkaar net”, zegt Van Rompaey.

Het geijkte pad is niet steeds dat van een fysieke winkel en daarna een webshop, het kan ook in de andere richting. “Giganten zoals Coolblue en Amazon zijn online groot geworden en hebben pas daarna ingezet op flagshipstores. Op de plaatsen waar men een fysieke winkel opent, stijgt ook hun online omzet. Anderzijds is het voor nieuwe spelers financieel interessanter om hun eerste stappen online te zetten. Door Bol.com is het zelfs niet nodig om zelf een eigen website uit werken. Want je kunt via hun bekende platform producten aanbieden”, aldus Schryvers. Webshops en online marketplaces zijn in een moderne economie onmisbaar geworden. Dat geldt ook voor de handelszaken.

Selfscans vergroten de kans op diefstal, maar dit weegt niet op tegen de beperking van de wachtrijen en vooral van de personeelskost.

Sociaal contact

Hoewel de pandemie ons in een technologische stroomversnelling bracht, maakte ze ook duidelijk hoe erg we gesteld zijn op sociaal contact. “Klanten willen zowel verwelkomd worden met een glimlach als de mogelijkheid hebben om af en toe op de toog te komen kloppen. Merken die nergens in het straatbeeld vertegenwoordigd zijn roepen minder vertrouwen op”, zegt Van Rompaey. Sociaal contact en ondersteuning zijn duidelijk erg belangrijk in het creëren van langdurige klantenrelaties. In schril contrast hiermee staan de onbemande artificieel gestuurde winkels.

“Ik veronderstel dat in de toekomst steeds meer ingezet zal worden op artificial intelligence. Zo zal het bijvoorbeeld mogelijk zijn dat, wanneer we een winkel binnenstappen, die meteen weet waar we naar op zoek zijn door het automatisch raadplegen van onze aankoopgeschiedenis. Inderdaad, big brother is watching us”, zegt Schryvers. “Onbemande winkels zijn vooral interessant voor steden waar 24/7 leven is en op eenzelfde manier geld verdiend kan worden zonder vier shifts personeel te voorzien”, vult Van Rompaey aan.

Biep biep. Men scant de barcode en de poortjes naar de drukke stad openen. Vandaag lijkt dit type winkelbezoek heel vlot en modern. Maar hoe zullen we hier binnen tien jaar op terugkijken? Men doet vliegensvlug aan innoveren. En hoewel robotwinkelbedienden waarschijnlijk een gimmick zullen blijven, zullen artificial intelligence en onbemande winkels steeds meer het winkellandschap van morgen mee vormgeven.

Vorig artikel
Volgend artikel