Home Maatschappij Moderne Stad Hoe slimme infrastructuur hand in hand gaat met slimme mobiliteit

Hoe slimme infrastructuur hand in hand gaat met slimme mobiliteit

De wereld beweegt continu en gedragsveranderingen vragen om concrete oplossingen. Slimme mobiliteit draagt bij aan een prettige, veilige en duurzame samenleving. Binnen Smart Cities én daarbuiten is technologie de verbindende factor die zorgt dat slimme infrastructuur en slimme mobiliteit samengaan.

Groen licht

Door stedelijke, regionale en nationale netwerksystemen met elkaar te verbinden, is een optimale ‘flow’ van verkeer en individuele reizigers mogelijk. Dynniq is een bedrijf dat wereldwijd geïntegreerde mobiliteitsoplossingen ter bevordering van de verkeersveiligheid en een duurzame samenleving biedt. Zijn commercieel directeur Haye Mensonides legt uit dat mobiliteit veel verder gaat dan dat: “Ook verlichting die werkt op sensoren of het oversteken voor ouderen veiliger maken door hen langer groen licht te geven, zijn voorbeelden waar we – samen met lokale autoriteiten en bedrijven – aan werken. Effectieve aansturing van technologie langs de weg is essentieel, zodat de weggebruiker een veilige en comfortabele reis heeft.” Nederland staat binnen Europa bekend als een ‘pilot-land’: er lopen allerlei proefprojecten op het gebied van het verbeteren van de doorstroming binnen de logistieke sector, waarbij ook het bedrijfseconomisch aspect van belang is. Dat het in steden soms wat lastiger is, komt vooral doordat daar de bestaande infrastructuur vaak niet uitgebreid kan worden, dus zal die aangepast moeten worden door de inzet van slimme technische oplossingen.

Autonome wagen op de weg.

 

Preciesheid van informatie is van groot belang voor de toepassing, afhankelijk van de toepassing Haye Mensonides, Dynniq

 

Technologie gericht inzetten

“Door Big Data te verzamelen, krijg je inzicht en op basis hiervan kun je besluiten nemen en keuzes maken”, vertelt Mirjam Rademaker, eigenaar van Sourceware, kennisexpert op het gebied van netwerkinfrastructuren. “De uitdaging zit vooral in het feit dat je met meerdere partijen werkt met diverse belangen. Het is belangrijk om in een groots geheel kleine stapjes te maken om vooruit te komen. Een visie op het grote geheel is cruciaal om te weten waar je heen wilt.” Haye vult aan: “Lokaal kun je vaak technologie heel gericht inzetten, daar anticiperen wij op. Maar er zijn ook cases waarbij het lokale belang niet voorop gesteld moet worden op het landelijk belang. Op die momenten is er een centrale overheid nodig om het grote geheel te blijven zien. In Nederland is er een uniek partnership opgezet tussen de overheid en marktpartijen: Talking Traffic. Binnen dit programma worden standaarden voor data-uitwisseling gehanteerd.  Dit zorgt er onder meer voor dat alle verkeerslichten kunnen communiceren met ieder automerk dat hiervoor een voorziening aan boord heeft. Intelligente VRI’s (iVRI’s) zijn de nieuwe generatie verkeersregelinstallaties en kunnen niet alleen informatie zenden (tijd tot rood, tijd tot groen) maar ook informatie ontvangen en op tijd ‘zien’ welk verkeer eraan komt en de besluitvorming daarop aanpassen.” 

Privacy

Er is een spanningsveld als we het hebben over smart cities, smart buildings of anything smart: privacy. Toch merkt Mirjam dat steeds meer mensen zich hebben aangepast aan de digitale wereld. “De mens blijft hierin de meest onvoorspelbare factor… Die bepaalt of functionaliteit van toegevoegde waarde is en wil daar zo lang mogelijk zélf een keuze in hebben.” Ook Haye bevestigt dit: “Niet alleen de technologie en de infrastructuur, maar vooral de gebruikers zijn de bepalende factoren.” Samen zijn ze het erover eens dat het ongelooflijk belangrijk blijft om telkens te toetsen: klopt dit nog met het doel en de beweging vanuit de markt? Hoe kunnen we slim en verantwoord gebruikmaken van de continu veranderende technologieën om het welbevinden van de mensen te verbeteren. Want dáár draait het uiteindelijk om…

MEER

Advocaten moeten meer informatiseren en anticiperen

LegalElke onderneming wordt geconfronteerd met juridische problemen. Maar de drempel om een advocaat in te schakelen, ligt te hoog omdat de erelonen afschrikken. Het kan nochtans anders. “Wat gestandaardiseerd kan worden, moet geautomatiseerd worden. Zo wordt het vanzelf goedkoper.”

Aandacht voor een doordacht mobiliteitsbeleid

mobiliteitsbudget Zeggen dat mobiliteit een uitdaging is, is een open deur intrappen. Hoog tijd om niet meer uitsluitend de kaart van de (bedrijfs)wagen te trekken.

‘Recht en Robots. De glorieuze toekomst, of een onwennig...

Het juridisch apparaat kampt met een aantal problemen en structurele tekortkomingen. De taak, het businessmodel en de uitdagingen van de advocaat zijn de laatste decennia vrij onveranderd gebleven. Een status quo die op termijn onhoudbaar is, want de cliënt – of dat nu een onderneming of een particulier mag zijn – is mondiger, vereist steeds vaker sneller, kwalitatiever werk, terwijl het ‘uurtje-factuurtje’-model steeds minder gesmaakt wordt.

Maken kleren écht de man?

Bruno Van GilsMannen en mode: is dat nu eigenlijk een moeilijk huwelijk of net de perfecte match? Gaat de hedendaagse man liever kleding shoppen dan vroeger, of is zijn zin dan wel gebrek eraan van alle tijden? En welke rol spelen sociale media nu eigenlijk? Hoog tijd om de moderne man de kleren van het lijf te vragen!

Blijven ontdekken, blijven genieten

Marten Van RielVaak vragen mensen mij hoe het komt dat ik zo hard kan zwemmen, fietsen en lopen. Of hoe ik het ooit geschopt heb tot professioneel atleet. Natuurlijk is talent op het allerhoogste niveau een belangrijke factor, maar nog meer bepalend is misschien wel de passie voor de sport en de consistentie in de training.

Weer in je flow

Mindfull De winter is niet het enige seizoen waarin je een dipje kan hebben.Maak je geen zorgen, er zijn veel dingen die je kan doen om jezelf terug te vinden.