Home Maatschappij Moderne Stad Hoe slimme infrastructuur hand in hand gaat met slimme mobiliteit

Hoe slimme infrastructuur hand in hand gaat met slimme mobiliteit

De wereld beweegt continu en gedragsveranderingen vragen om concrete oplossingen. Slimme mobiliteit draagt bij aan een prettige, veilige en duurzame samenleving. Binnen Smart Cities én daarbuiten is technologie de verbindende factor die zorgt dat slimme infrastructuur en slimme mobiliteit samengaan.

Groen licht

Door stedelijke, regionale en nationale netwerksystemen met elkaar te verbinden, is een optimale ‘flow’ van verkeer en individuele reizigers mogelijk. Dynniq is een bedrijf dat wereldwijd geïntegreerde mobiliteitsoplossingen ter bevordering van de verkeersveiligheid en een duurzame samenleving biedt. Zijn commercieel directeur Haye Mensonides legt uit dat mobiliteit veel verder gaat dan dat: “Ook verlichting die werkt op sensoren of het oversteken voor ouderen veiliger maken door hen langer groen licht te geven, zijn voorbeelden waar we – samen met lokale autoriteiten en bedrijven – aan werken. Effectieve aansturing van technologie langs de weg is essentieel, zodat de weggebruiker een veilige en comfortabele reis heeft.” Nederland staat binnen Europa bekend als een ‘pilot-land’: er lopen allerlei proefprojecten op het gebied van het verbeteren van de doorstroming binnen de logistieke sector, waarbij ook het bedrijfseconomisch aspect van belang is. Dat het in steden soms wat lastiger is, komt vooral doordat daar de bestaande infrastructuur vaak niet uitgebreid kan worden, dus zal die aangepast moeten worden door de inzet van slimme technische oplossingen.

Autonome wagen op de weg.

 

Preciesheid van informatie is van groot belang voor de toepassing, afhankelijk van de toepassing Haye Mensonides, Dynniq

 

Technologie gericht inzetten

“Door Big Data te verzamelen, krijg je inzicht en op basis hiervan kun je besluiten nemen en keuzes maken”, vertelt Mirjam Rademaker, eigenaar van Sourceware, kennisexpert op het gebied van netwerkinfrastructuren. “De uitdaging zit vooral in het feit dat je met meerdere partijen werkt met diverse belangen. Het is belangrijk om in een groots geheel kleine stapjes te maken om vooruit te komen. Een visie op het grote geheel is cruciaal om te weten waar je heen wilt.” Haye vult aan: “Lokaal kun je vaak technologie heel gericht inzetten, daar anticiperen wij op. Maar er zijn ook cases waarbij het lokale belang niet voorop gesteld moet worden op het landelijk belang. Op die momenten is er een centrale overheid nodig om het grote geheel te blijven zien. In Nederland is er een uniek partnership opgezet tussen de overheid en marktpartijen: Talking Traffic. Binnen dit programma worden standaarden voor data-uitwisseling gehanteerd.  Dit zorgt er onder meer voor dat alle verkeerslichten kunnen communiceren met ieder automerk dat hiervoor een voorziening aan boord heeft. Intelligente VRI’s (iVRI’s) zijn de nieuwe generatie verkeersregelinstallaties en kunnen niet alleen informatie zenden (tijd tot rood, tijd tot groen) maar ook informatie ontvangen en op tijd ‘zien’ welk verkeer eraan komt en de besluitvorming daarop aanpassen.” 

Privacy

Er is een spanningsveld als we het hebben over smart cities, smart buildings of anything smart: privacy. Toch merkt Mirjam dat steeds meer mensen zich hebben aangepast aan de digitale wereld. “De mens blijft hierin de meest onvoorspelbare factor… Die bepaalt of functionaliteit van toegevoegde waarde is en wil daar zo lang mogelijk zélf een keuze in hebben.” Ook Haye bevestigt dit: “Niet alleen de technologie en de infrastructuur, maar vooral de gebruikers zijn de bepalende factoren.” Samen zijn ze het erover eens dat het ongelooflijk belangrijk blijft om telkens te toetsen: klopt dit nog met het doel en de beweging vanuit de markt? Hoe kunnen we slim en verantwoord gebruikmaken van de continu veranderende technologieën om het welbevinden van de mensen te verbeteren. Want dáár draait het uiteindelijk om…

MEER

De impact van de ‘gig economy’ op het...

In de gig economy (het flexibel inzetten van tijdelijke in plaats van fulltime werkkrachten, red.) is flexibiliteit de norm. De uitbesteding van routinejobs is ons welbekend. Maar de laatste 10 jaar vullen ondernemingen ook hun directie- en managementfuncties almaar flexibeler in. Wat zijn de aandachtspunten inzake strategie en organisatie van ondernemingen?

‘Recht en Robots. De glorieuze toekomst, of een onwennig...

Het juridisch apparaat kampt met een aantal problemen en structurele tekortkomingen. De taak, het businessmodel en de uitdagingen van de advocaat zijn de laatste decennia vrij onveranderd gebleven. Een status quo die op termijn onhoudbaar is, want de cliënt – of dat nu een onderneming of een particulier mag zijn – is mondiger, vereist steeds vaker sneller, kwalitatiever werk, terwijl het ‘uurtje-factuurtje’-model steeds minder gesmaakt wordt.

Kerstdiner zonder stress: Seppe Nobels (deel 2)

Niets zo triest als kerstavond al stressend in je keuken doorbrengen. Met de tips en recepten van Michaël Vrijmoed tover je een indrukwekkend menu op tafel.

Gezond eten is vooral een evenwichtsoefening

gezonde voedingVan de dokter tot onze ouders toen we klein waren. Van de fitnessinstructeur tot de voedingsproducent. Iedereen heeft het over gezond eten. Maar wat moeten we daar eigenlijk onder verstaan? We vroegen het drie experts die volop bezig zijn met gezonde voeding.

‘Een droom van een stad’

Nic BalthazarEen stad is als een huis. Met hoe meer je erin woont, hoe properder je het moet zien te houden. Nu al leeft meer dan de helft van de wereldbevolking in steden, en tegen 2050 zou dat bijna drie vierde zijn. Het lijkt duidelijk dat we de boel dan maar beter tijdig op orde krijgen.

Mens sana in corporate sano: Vijf tips...

Gezond BedrijfOngeveer een jaar geleden 2018 telde ons Belgenlandje zo’n 945.928 ondernemingen.Dat klinkt allemaal heel mooi. Maar uit een bevraging door het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen blijkt dat achter een gezonde onderneming niet altijd een gezonde ondernemer zit.