Home Maatschappij Moderne Stad Groene revolutie

Groene revolutie

Groene energie en energie-efficiënt werken is voor iedereen een prioriteit. Dit tonen het Vlaams klimaat-en energiepact, burgerpanels, universitaire testprojecten en plannen binnen bedrijven goed aan. Enkele bedrijven spelen alvast een voortrekkersrol.

Heel wat Belgische bedrijven leverden al inspanningen om hun energieverbruik te verminderen en groener te maken. Zo slaagde bijvoorbeeld de coöperatieve groenten- en fruitveiling BelOrta erin om maar liefst 80 procent te besparen op de verlichting in een van haar loodsen en dit dankzij een omschakeling naar ledverlichting, het gebruik van lichtdimmers en bewegingsdetectie. Marc Cools, Technisch bedrijfsleider licht toe: “Die bewegingsdetectie is nuttig omdat we ook ’s nachts werken en we nu enkel de werkplekken verlichten, terwijl vroeger de hele loods baadde in het licht. De bedoeling is om ook de overige loodsen op die manier energiezuiniger te maken, want verlichting is voor ons een van onze grootste uitgavenposten. Gelukkig beschikken we al over 30.000 zonnepanelen op de daken van onze loodsen op de verschillende sites, zo ook op ons 4ha grote distributiecentrum.”

Een andere groene oplossing die hier toegepast wordt, is het hergebruik van de warmte die bij koeling vrijkomt. Cools vervolgt: “Bij onze nieuwe koelinstallaties recupereren we die vrijgekomen warmte als vloerverwarming in onze geconditioneerde loodsen. Voor onze oude installaties bestudeert een student van de KU Leuven Campus De Nayer momenteel de manier waarop die warmte in de grond kan opgeslagen worden, zodat onze loodsen en kantoren er daarna mee verwarmd kunnen worden.” Daarnaast denkt BelOrta er al 10 jaar aan om windmolens te plaatsen. Die leveren ook ‘s avonds elektriciteit en tijdens de nacht wanneer de koeling de meeste energie vraagt. In samenwerking met Encon en Energyville zijn ze sinds begin vorig jaar met hun site te Borgloon lid van het Vlaamse Lerende Energie-efficiënte Netwerken (VLEEN), samen met acht andere Limburgse bedrijven. Cools besluit: “We leren er van elkaar hoe energie te besparen en hoe we het nog beter kunnen doen. Ik noem het een beetje gluren bij de buren.”

Terwijl windmolenparken en zonnepanelen op onze daken al deel uitmaken van het Belgische landschap, zijn met zonnepanelen geplaveide autowegen en fietspaden door het hoge prijskaartje nog niet voor morgen. Intussen loopt er op de campus Groenenborger van de UA wel een interessant fietspad-project waarbij gebruikgemaakt wordt van nieuwe technologieën. Dr. Ing. Wim Van den bergh, Docent Infrastructuurwerken & Asfalttechnologie licht toe: “Voor de aanleg van het fietspad werd milieuvriendelijk asfalt gebruikt dat aan een lagere temperatuur geproduceerd wordt, wat al een energiewinst opleverde. Daarnaast wordt ook energie gewonnen uit het asfalt via de HEAL-techniek, die ervoor zorgt dat het wegdek minder onderhevig is aan scheur- en spoorvorming. Onder de toplaag van het asfalt wordt er namelijk een raster gelegd met daarin een buisjesnetwerk waardoor water stroomt dat in de zomer warmte opneemt en via een warmtewisselaar in de bodem wordt opgeslagen. In de winter wordt dan een deel van die warmte opgepompt om het fietspad sneeuw- en ijsvrij te houden, terwijl de rest kan dienen om nabijgelegen gebouwen te verwarmen.”

Een primeur voor België is dat er sensoren in het asfalt geplaatst werden waarmee de asfaltvervorming nauwkeurig opgevolgd wordt zodat eventuele herstellingen tijdig ingepland worden. Van den Bergh vervolgt: “Afgezien van de voordelen, is het prijskaartje voorlopig wel een struikelblok, een fietspad met buisjes is dubbel zo duur als een ‘normaal’ fietspad. Als steden zo’n fietspad of weg willen aanleggen, is het zaak dat dit gebeurt op basis van een weldoordachte planning waarbij de diverse stadsdiensten – riolering, gas… – goed op elkaar afgestemd zijn.”

Er blijven nog heel wat vragen. In hoeverre is groene energie haalbaar voor alle bedrijven, van wie is de gewonnen energie bij groene wegen en zou de wegbeheerder stad of gewest geïnteresseerd zijn om ook energieleverancier te worden? Op deze vragen krijgen we hopelijk de komende jaren antwoord.

tekst Birgit van de Wijer

MEER

‘Berusting of samenwerking?’

Hans MaertensOp het eerste zicht lijkt 2019 vooral instabiliteit en onzekerheid te brengen. Die uitdagingen bieden echter ook kansen om onze samenleving naar een hoger niveau te tillen. Maar dan moeten we allen samenwerken om over de hogere lat te geraken.

De bouwstenen van kwaliteit

Veiligheid, duurzaamheid, hygiëne: deze termen (of processen) worden binnen de voedingsindustrie alleen maar belangrijker. Niet alleen omdat de consument er beter van wordt, maar ook omdat het in termen van marketing en branding bedrijven vooruit kan helpen.

Zorgen voor morgen

ZorgsectorWe willen allemaal graag een lekker lang leven leiden, maar zijn er tegelijk als de dood voor om zorg- of hulpbehoevend te worden. Gelukkig heeft de medische wereld, en meer bepaald de zorgsector, daar alle begrip voor en zien ‘zorg’, infrastructuur en omgeving er heel anders uit vandaag.

Water: het nieuwe goud?

Fossiele brandstoffen hebben niet langer de alleenheerschappij. Naast wind en zon is water een belangrijke piste die kan helpen om ook in de toekomst een gezonde, constante energiestroom te verzekeren. Water wordt wel eens het nieuwe goud genoemd, maar hoever staan we met die groene-energietechniek? En in hoeverre zal water fossiele brandstoffen kunnen vervangen?

Muziek voor goed doel én goed gevoel

Siska SchoetersMusic for life leerde Siska Schoeters dat Kerstmis écht de warmste periode van het jaar is. Dat we in een samenleving leven die wél goed kan zijn voor een ander. “Als je er ‘gewoon’ een plaat voor in ruil krijgt, kan er hemel en aarde worden verzet.”

De overnamemarkt in overdrive?

Matthias WautersDe Belgische overnamemarkt beleeft een hoogconjunctuur. De redenen daarvoor zijn niet nieuw. Ze komen wel allemaal samen. En die stemming blijft ongetwijfeld nog een tijdje duren. Al is een tijdelijke afkoeling – bijvoorbeeld bij een renteopstoot, geopolitieke spanningen of een harde Brexit – niet uitgesloten.