Home Maatschappij Moderne Stad Groene revolutie

Groene revolutie

Groene energie en energie-efficiënt werken is voor iedereen een prioriteit. Dit tonen het Vlaams klimaat-en energiepact, burgerpanels, universitaire testprojecten en plannen binnen bedrijven goed aan. Enkele bedrijven spelen alvast een voortrekkersrol.

Heel wat Belgische bedrijven leverden al inspanningen om hun energieverbruik te verminderen en groener te maken. Zo slaagde bijvoorbeeld de coöperatieve groenten- en fruitveiling BelOrta erin om maar liefst 80 procent te besparen op de verlichting in een van haar loodsen en dit dankzij een omschakeling naar ledverlichting, het gebruik van lichtdimmers en bewegingsdetectie. Marc Cools, Technisch bedrijfsleider licht toe: “Die bewegingsdetectie is nuttig omdat we ook ’s nachts werken en we nu enkel de werkplekken verlichten, terwijl vroeger de hele loods baadde in het licht. De bedoeling is om ook de overige loodsen op die manier energiezuiniger te maken, want verlichting is voor ons een van onze grootste uitgavenposten. Gelukkig beschikken we al over 30.000 zonnepanelen op de daken van onze loodsen op de verschillende sites, zo ook op ons 4ha grote distributiecentrum.”

Een andere groene oplossing die hier toegepast wordt, is het hergebruik van de warmte die bij koeling vrijkomt. Cools vervolgt: “Bij onze nieuwe koelinstallaties recupereren we die vrijgekomen warmte als vloerverwarming in onze geconditioneerde loodsen. Voor onze oude installaties bestudeert een student van de KU Leuven Campus De Nayer momenteel de manier waarop die warmte in de grond kan opgeslagen worden, zodat onze loodsen en kantoren er daarna mee verwarmd kunnen worden.” Daarnaast denkt BelOrta er al 10 jaar aan om windmolens te plaatsen. Die leveren ook ‘s avonds elektriciteit en tijdens de nacht wanneer de koeling de meeste energie vraagt. In samenwerking met Encon en Energyville zijn ze sinds begin vorig jaar met hun site te Borgloon lid van het Vlaamse Lerende Energie-efficiënte Netwerken (VLEEN), samen met acht andere Limburgse bedrijven. Cools besluit: “We leren er van elkaar hoe energie te besparen en hoe we het nog beter kunnen doen. Ik noem het een beetje gluren bij de buren.”

Terwijl windmolenparken en zonnepanelen op onze daken al deel uitmaken van het Belgische landschap, zijn met zonnepanelen geplaveide autowegen en fietspaden door het hoge prijskaartje nog niet voor morgen. Intussen loopt er op de campus Groenenborger van de UA wel een interessant fietspad-project waarbij gebruikgemaakt wordt van nieuwe technologieën. Dr. Ing. Wim Van den bergh, Docent Infrastructuurwerken & Asfalttechnologie licht toe: “Voor de aanleg van het fietspad werd milieuvriendelijk asfalt gebruikt dat aan een lagere temperatuur geproduceerd wordt, wat al een energiewinst opleverde. Daarnaast wordt ook energie gewonnen uit het asfalt via de HEAL-techniek, die ervoor zorgt dat het wegdek minder onderhevig is aan scheur- en spoorvorming. Onder de toplaag van het asfalt wordt er namelijk een raster gelegd met daarin een buisjesnetwerk waardoor water stroomt dat in de zomer warmte opneemt en via een warmtewisselaar in de bodem wordt opgeslagen. In de winter wordt dan een deel van die warmte opgepompt om het fietspad sneeuw- en ijsvrij te houden, terwijl de rest kan dienen om nabijgelegen gebouwen te verwarmen.”

Een primeur voor België is dat er sensoren in het asfalt geplaatst werden waarmee de asfaltvervorming nauwkeurig opgevolgd wordt zodat eventuele herstellingen tijdig ingepland worden. Van den Bergh vervolgt: “Afgezien van de voordelen, is het prijskaartje voorlopig wel een struikelblok, een fietspad met buisjes is dubbel zo duur als een ‘normaal’ fietspad. Als steden zo’n fietspad of weg willen aanleggen, is het zaak dat dit gebeurt op basis van een weldoordachte planning waarbij de diverse stadsdiensten – riolering, gas… – goed op elkaar afgestemd zijn.”

Er blijven nog heel wat vragen. In hoeverre is groene energie haalbaar voor alle bedrijven, van wie is de gewonnen energie bij groene wegen en zou de wegbeheerder stad of gewest geïnteresseerd zijn om ook energieleverancier te worden? Op deze vragen krijgen we hopelijk de komende jaren antwoord.

tekst Birgit van de Wijer

MEER

Dichter bij dromen van innovatie

DigitaliseringDe zorg is een uiterst conservatieve sector: het ontbreekt aan visie, middelen en kader. Het gevolg is dat innovatie veel te langzaam of zelfs nooit tot bij de patiënten raakt. En dat betreuren we. Hoe vertel je iemand dat er een oplossing is, maar dat je er nog niet zeker van bent? Dat de financiering nog niet rond is of dat ze bij ons niet beschikbaar is?

Van storten naar recycleren

Johan SneyersNiet enkel de huishoudens recycleren en scheiden afval nu veel meer dan vroeger. Ook de industrie doet haar duit in het zakje. En dat is goed voor het milieu én de kassa.

Bio van vitaal belang

Ons huidige voedselsysteem staat op een tweesprong. De landbouw mag zijn productiviteit de afgelopen decennia dan wel sterk hebben opgevoerd, dat ging ten koste van onze natuurlijke leefomgeving en gezondheid.

Effectief protesteren doe je zo

Zowat iedere media – ook buitenlandse – hebben het al enkele weken over de jonge ‘bosbrossers’ die onze hoofdstad overspoelen. En als je je zelf niet middenin de klimaatmars bevond, kon je er in ieder geval (letterlijk) moeilijk omheen. Er werd dan ook een stevig record verbroken: 70.000 mensen maakten in Brussel deel uit van de grootste klimaatmars ooit in ons land. De boodschap is luid en duidelijk, maar dringt die ook door, of verdampt die met zowat de rest van de aarde?

De kracht van verandering begint bij de talenten van...

mensen Consultancybureau Hifluence, de new kid on the block in consulting, heeft als missie bedrijven te ondersteunen om deze omschakeling waar te maken.

3 vragen aan UPTR

UPTR“Het tekort aan chauffeurs is de grootste uitdaging voor de komende 15 à 20 jaar. Meer dan 40 procent van de chauffeurs zijn bovendien ouder dan 50 jaar. We trekken te weinig jongeren aan om in de sector een goed evenwicht te kunnen bereiken. Dit terwijl het beroep van transportchauffeur boeiend is, een challenge biedt, en een goed loon opbrengt... Het is echt een exponentieel probleem.”