intermodaal
Maatschappij

Efficiënt je kilometers afleggen

10.02.2020
door Fokus-online.be

Elk vervoersmiddel heeft zijn voordeel. Wat niet wil zeggen dat je die voordelen niet kunt samenbundelen. Intermodaal reizen heet dat dan.

Net daarop speelt het concept Mobility-as-a-Service (MaaS) in, dat steden, lokale overheden en transportbedrijven vooruithelpt. “Het is ondertussen een robuust model waar iedere speler zijn gading in gevonden heeft”, zegt Geert Vanbeveren. Hij is Head of International Sales for Intermodal Solutions. Die spelers zijn onder meer e-scooters, autodelen en natuurlijk ook het openbaar vervoer. Allen geïntegreerd op één platform dat je van de eerste tot de laatste kilometer begeleidt.

Modulair marktplatform

Hans De Ruysscher, Business Development Manager bij Siemens Mobility België, levert met Siemens Mobility de technologie voor dit geïntegreerd systeem met de Mobility Marketplace, een marktplatform met modulaire systemen. Individueel, efficiënt en milieubewust onderweg zijn wordt gemakkelijker en er kunnen bovendien verschillende apps gecreëerd worden. “Via die apps kun je automatisch vaststellen waar mensen op- of afstappen. De gebruiker krijgt bovendien niet alleen info, maar kan ook boeken.

‘De gebruiker krijgt niet alleen info, maar kan ook boeken.’

Beter voorspellen

Zo krijg je de beste prijs op het einde van de reis en hoef je zelfs niet te stempelen. Seamless ticketing. En het zijn vooral landelijke regio’s die daarvan kunnen profiteren. “Het is altijd een uitdaging voor de operatoren om te weten hoeveel reizigers er waar en wanneer zijn. Minder bussen betekent nog minder mensen. We kunnen de routes in kaart brengen en beter voorspellen.”

Modal/mental shift

“MaaS helpt bovendien een balans in stand te houden tussen reizigers en de belangen van een stad, zoals minder CO2 of verkeershinder door wegenwerken”, vult Vanbeveren aan. Intermodaal reizen maakt enorm veel mogelijk. Waar nu door een kleine treinvertraging mensen vaak een busconnectie missen, kan door een eenvoudig signaal aan de wachtende bus vermeden worden. Na de modale shift volgt ook de mentale shift. “Het risico is zeer laag, tickets kopen is zeer gemakkelijk en de reiziger hoeft zich niet af te vragen of ze bus nog gaan halen of de deelfiets nog ter plekke zullen zijn”, sluit De Ruysscher af.


MEER OVER…

Siemens Mobility is meer dan 160 jaar leider in transportoplossingen en blijft zijn portfolio continu innoveren in zijn kernactiviteiten, namelijk rollend spoormaterieel, spoorautomatisering en -elektrificatie, intelligente wegverkeerssystemen en aanverwante diensten. Met digitalisering stelt Siemens Mobility mobiliteitsoperatoren over de hele wereld in staat hun infrastructuur intelligenter te maken, de passagiersbeleving te verbeteren en beschikbaarheid te optimaliseren. Meer informatie is beschikbaar op: www.siemens.be/mobility. Contact: SiemensMobility.be@siemens.com

 

Vorig artikel
Volgend artikel