Home Maatschappij Moderne Stad CNG/LNG: Goedkoper tanken en properder rijden

CNG/LNG: Goedkoper tanken en properder rijden

Almaar hogere brandstofprijzen en alternatieven (hybride en elektrische wagens) die nog peperduur zijn… Voor chauffeurs die hun brandstoffactuur willen inperken en tegelijk aan het milieu denken, lijken er weinig uitwegen te zijn. Of toch? Misschien is het tijd om over te schakelen op gas. Met CNG (Compressed Natural Gas) of LNG (Liquified Natural Gas) rijden auto’s, bestelwagens, trucks en bussen niet alleen véél goedkoper, maar ook stukken milieuvriendelijker.

Om maar meteen een misverstand uit de wereld te helpen: CNG en LNG zijn twee heel andere zaken dan het bekendere LPG. “CNG en LNG zijn puur gas, respectievelijk samengeperst en vloeibaar”, zegt Didier Hendrickx, Public Affairs Manager van gas.be. “LPG is een restproduct van aardolieproductie. Waar bijna alle LPG-wagens pas na levering met een LPG-installatie werden uitgerust, worden in België bijna 99 procent van de CNG-wagens af fabriek geleverd. Nog een voordeel: je mag met een CNG-auto ook in ondergrondse parkeergarages parkeren. Met LPG was dat niet zo.” 

Voor gebruik

CNG is vooral voor personen- en bestelwagens bestemd, al kunnen ook schoolbussen of bussen van het openbaar vervoer prima op deze brandstof rijden. Hybride modellen (CNG en elektrisch) bestaan ook al. LNG is, vanwege zijn hogere energiedensiteit, vooral geschikt voor trucks en langeafstandsbussen. Ook de maritieme sector maakt er tegenwoordig meer en meer gebruik van, voor bijvoorbeeld cruise- en containerschepen en rivierboten. 

Een hernieuwbare brandstof

“Het grote voordeel van LNG/CNG is dat het veel properder is dan benzine en diesel”, zegt Hendrickx. “De CO2-uitstoot ligt al 10 à 20 procent lager, maar de uitstoot van NOx (stikstofoxide) is zeker 80 procent lager en wat fijn stof betreft, zit je al aan ruim 90 procent. Bovendien kan CNG perfect geproduceerd worden uit afval en landbouwresidu’s. Ook in België zijn we daar mee gestart. Zo is het dus een hernieuwbare brandstof die zich perfect laat inschakelen in een circulaire economie en die de CO2-uitstoot met 80 à 100 procent doet dalen. Als de evoluties zich verderzetten zoals vandaag, kunnen we in de komende decennia de helft van het Europese gasverbruik op die manier dekken. Dat is goed voor 250 miljard kubieke meter. We zullen dan ook veel minder afhankelijk worden van ingevoerd gas. De thermische motor begraven is dus meer dan voorbarig.” 

Minder CO2

Met CNG en LNG, die geleidelijk hernieuwbaar zullen worden, beschikken particulieren en ondernemingen dus over een onmiddellijke oplossing om de luchtkwaliteit te verbeteren en om bij te dragen aan de CO2-reductie. Voor de overheid zijn deze brandstoffen belangrijk om de klimaatdoelstellingen van België te behalen.

CNG is een hernieuwbare brandstof die zich perfect laat inschakelen in een circulaire economie en die de CO2-uitstoot met 80 à 100 procent doet dalen.

Kostprijs

Een tweede grote voordeel van CNG/LNG is de veel lagere kostprijs dan van klassieke brandstoffen. Hendrickx: “De prijs van gas wordt uitgedrukt in euro per kilo. Voor CNG is dat nog geen euro per kilo. Dat is dus al 30 procent goedkoper dan een liter diesel. Bovendien bevat 1 kilo CNG evenveel energie als 1,3 liter diesel en zelfs 1,6 liter benzine. Het verbruik van de auto’s is ongeveer hetzelfde, dat betekent dus dat de kostprijs per kilometer van CNG zeker 40 procent lager ligt dan bij diesel. Bij benzine is het verschil nog groter: daar mag je uitgaan van een 50 procent lagere kost. De Belgische energieregulator CREG bevestigde dit onlangs in een studie.” 

Kopen buiten België

Momenteel zijn er in Europa ongeveer 70 verschillende voertuigmodellen af fabriek te koop die op CNG en LNG kunnen rijden. Al zijn er ook gespecialiseerde firma’s waar je een bestaande benzinewagen kunt laten ombouwen om op CNG te rijden. Koop je af fabriek? Een nadeel is dan wel dat sommige automerken (maar niet allemaal!) een meerprijs vragen voor hun modellen die CNG kunnen tanken. “Dat loopt op tot maximaal 2.500 euro”, weet Hendrickx. “Maar zelfs die investering verdien je heel snel terug door de lagere brandstofkost. Rijd je minstens 15.000 kilometers per jaar? Dan is CNG een zeer verstandige brandstofkeuze.” 

Waar zit CNG al?

Tot slot: waar kun je in België al CNG tanken? “Het aantal breidt stelselmatig uit”, zegt Hendrickx. “Momenteel zijn er in ons land 122 CNG-stations. Ongeveer 90 in Vlaanderen, een dertigtal in Wallonië en de rest in Brussel. Op korte termijn zullen er zeker veertig bijkomen. Deze zijn aangesloten op het bestaande aardgasnet, wat geen nieuwe dure investeringen eist. Wat LNG betreft, zitten we nu op 12 tankstations en 5 à 10 stations die binnenkort operationeel worden.”

MEER

Wie zei het beter? Verbindende Communicatie als inspiratie voor...

CommunicatieMet een lief woord kom je ver. Met op je strepen staan ook. In een ideale wereld werken ze elkaar in de hand, en zou het een zekere ying en yangatmosfeer moeten opleveren. Voor de meesten is het helaas eerder een water- en vuursituatie, of zelfs een olie-op-het-vuurkwestie.

Innoveren met de Heilige Drievuldigheid

Expertpanel België is in Europa uitgegroeid tot een van de innovatieleiders op gebied van Onderzoek en Ontwikkeling. Maar hebben we ook het potentieel om tot de wereldtop te behoren? Kruisbestuiving tussen verschillende actoren als de overheid, kennisinstellingen en het middenveld zijn hiervoor essentieel.

Een kleine hap uit de wetenschap Drie toonaangevende hedendaagse...

WetenschapAristoteles, Albert Einstein, Marie Curie of Sir Isaac Newton: het zijn slechts enkele van de ronkende namen die je blijft tegenkomen in geschiedenisboeken. Ze hebben stuk voor stuk de noodzakelijke fundamenten gevormd van de huidige wetenschap, en waren een van de eersten in hun eigen veld van expertise die de juiste vragen stelden –en vooral de correcte antwoorden vonden.

Meewerken aan de uitdagingen van morgen

Leon DhaeneDe leasingsector ondergaat een ingrijpende transformatie om in te spelen op de komende veranderingen in de maatschappij. Een prioriteit voor Leaseurope is dan ook het anticiperen op en meebouwen aan de toekomst van de leasingsector.

Ik koop Belgisch

modeMet het oog op de creatieve sector heeft Flanders DC al verschillende campagnes opgezet. De campagne ‘Ik koop Belgisch’ is daar één van.

Zo mik je op toptalent

aanwerving Frederik De Blauwe van Fusion Executive geeft drie bakens die een kantoor kan verzetten om een aanwerving ‘future proof’ te maken.