Home Maatschappij Moderne Stad CNG/LNG: Goedkoper tanken en properder rijden

CNG/LNG: Goedkoper tanken en properder rijden

Almaar hogere brandstofprijzen en alternatieven (hybride en elektrische wagens) die nog peperduur zijn… Voor chauffeurs die hun brandstoffactuur willen inperken en tegelijk aan het milieu denken, lijken er weinig uitwegen te zijn. Of toch? Misschien is het tijd om over te schakelen op gas. Met CNG (Compressed Natural Gas) of LNG (Liquified Natural Gas) rijden auto’s, bestelwagens, trucks en bussen niet alleen véél goedkoper, maar ook stukken milieuvriendelijker.

Om maar meteen een misverstand uit de wereld te helpen: CNG en LNG zijn twee heel andere zaken dan het bekendere LPG. “CNG en LNG zijn puur gas, respectievelijk samengeperst en vloeibaar”, zegt Didier Hendrickx, Public Affairs Manager van gas.be. “LPG is een restproduct van aardolieproductie. Waar bijna alle LPG-wagens pas na levering met een LPG-installatie werden uitgerust, worden in België bijna 99 procent van de CNG-wagens af fabriek geleverd. Nog een voordeel: je mag met een CNG-auto ook in ondergrondse parkeergarages parkeren. Met LPG was dat niet zo.” 

Voor gebruik

CNG is vooral voor personen- en bestelwagens bestemd, al kunnen ook schoolbussen of bussen van het openbaar vervoer prima op deze brandstof rijden. Hybride modellen (CNG en elektrisch) bestaan ook al. LNG is, vanwege zijn hogere energiedensiteit, vooral geschikt voor trucks en langeafstandsbussen. Ook de maritieme sector maakt er tegenwoordig meer en meer gebruik van, voor bijvoorbeeld cruise- en containerschepen en rivierboten. 

Een hernieuwbare brandstof

“Het grote voordeel van LNG/CNG is dat het veel properder is dan benzine en diesel”, zegt Hendrickx. “De CO2-uitstoot ligt al 10 à 20 procent lager, maar de uitstoot van NOx (stikstofoxide) is zeker 80 procent lager en wat fijn stof betreft, zit je al aan ruim 90 procent. Bovendien kan CNG perfect geproduceerd worden uit afval en landbouwresidu’s. Ook in België zijn we daar mee gestart. Zo is het dus een hernieuwbare brandstof die zich perfect laat inschakelen in een circulaire economie en die de CO2-uitstoot met 80 à 100 procent doet dalen. Als de evoluties zich verderzetten zoals vandaag, kunnen we in de komende decennia de helft van het Europese gasverbruik op die manier dekken. Dat is goed voor 250 miljard kubieke meter. We zullen dan ook veel minder afhankelijk worden van ingevoerd gas. De thermische motor begraven is dus meer dan voorbarig.” 

Minder CO2

Met CNG en LNG, die geleidelijk hernieuwbaar zullen worden, beschikken particulieren en ondernemingen dus over een onmiddellijke oplossing om de luchtkwaliteit te verbeteren en om bij te dragen aan de CO2-reductie. Voor de overheid zijn deze brandstoffen belangrijk om de klimaatdoelstellingen van België te behalen.

CNG is een hernieuwbare brandstof die zich perfect laat inschakelen in een circulaire economie en die de CO2-uitstoot met 80 à 100 procent doet dalen.

Kostprijs

Een tweede grote voordeel van CNG/LNG is de veel lagere kostprijs dan van klassieke brandstoffen. Hendrickx: “De prijs van gas wordt uitgedrukt in euro per kilo. Voor CNG is dat nog geen euro per kilo. Dat is dus al 30 procent goedkoper dan een liter diesel. Bovendien bevat 1 kilo CNG evenveel energie als 1,3 liter diesel en zelfs 1,6 liter benzine. Het verbruik van de auto’s is ongeveer hetzelfde, dat betekent dus dat de kostprijs per kilometer van CNG zeker 40 procent lager ligt dan bij diesel. Bij benzine is het verschil nog groter: daar mag je uitgaan van een 50 procent lagere kost. De Belgische energieregulator CREG bevestigde dit onlangs in een studie.” 

Kopen buiten België

Momenteel zijn er in Europa ongeveer 70 verschillende voertuigmodellen af fabriek te koop die op CNG en LNG kunnen rijden. Al zijn er ook gespecialiseerde firma’s waar je een bestaande benzinewagen kunt laten ombouwen om op CNG te rijden. Koop je af fabriek? Een nadeel is dan wel dat sommige automerken (maar niet allemaal!) een meerprijs vragen voor hun modellen die CNG kunnen tanken. “Dat loopt op tot maximaal 2.500 euro”, weet Hendrickx. “Maar zelfs die investering verdien je heel snel terug door de lagere brandstofkost. Rijd je minstens 15.000 kilometers per jaar? Dan is CNG een zeer verstandige brandstofkeuze.” 

Waar zit CNG al?

Tot slot: waar kun je in België al CNG tanken? “Het aantal breidt stelselmatig uit”, zegt Hendrickx. “Momenteel zijn er in ons land 122 CNG-stations. Ongeveer 90 in Vlaanderen, een dertigtal in Wallonië en de rest in Brussel. Op korte termijn zullen er zeker veertig bijkomen. Deze zijn aangesloten op het bestaande aardgasnet, wat geen nieuwe dure investeringen eist. Wat LNG betreft, zitten we nu op 12 tankstations en 5 à 10 stations die binnenkort operationeel worden.”

MEER

‘Elke jongere moet EHBO krijgen op school’

Hilde CrevitsAls Vlaams minister van Onderwijs draagt Hilde Crevits (CD&V) een goede algemene zorg hoog in het vaandel, zeker sinds ze van dichtbij kennismaakte met het zorgsysteem. Niet enkel door de ziekte van haar zoon, maar ook als mantelzorger van haar ouders en schoonouders, met wie ze samenleeft in een kangoeroewoning.

De oogst hoogst in nood

Oogst Er is nu in België een officiële crisis in 3 landbouwsectoren: de appel- en perenteelt en de rundssector. Hoe komt dat en wat zijn mogelijke oplossingen?

Een huis? Dat is dan 1 euro, alstublieft!

Huis kopenEen huis kopen voor maar één euro in een charmant en zonovergoten Siciliaans dorpje? Het klinkt ongelooflijk, maar het is echt waar. En het is zelfs niet de eerste of enige manier om wel heel goedkoop aan een dak boven je hoofd te komen. Al zijn er natuurlijk ook wel wat voorwaarden aan verbonden.

Blockchain heeft grote impact op mens en bedrijf

blockchainontwikkelingenBlockchain: tovertechnologie in de nabije toekomst? Of vooralsnog een abstract verhaal dat nog niet helemaal landt? Onze experts delen hun kennis, inzichten én voorspellingen, elk vanuit hun eigen branche.  

Wat vrouwen willen

vrouwen Hoe kijken dames echt naar de man anno 2019? Fokus vertelt wat vrouwen verwachten van hun ideale man en spreekt Sofie Engelen, Karen François en Zoe Bizou.

Hoe we zullen wonen in de toekomst

Vandaag leeft 55 procent van de wereldbevolking in steden. In 2050 zal dat 68 procent zijn. COO Thomas Vandenbergh van BESIX STAY, Koen Somers van Priva en Bert Haerynck van Havana architects vertellen welke slimme technologie- en bouwmethodes aan de noden van de toekomstige stedeling tegemoetkomen.