duurzaamheid
Milieu

Waarom duurzaamheid vooral een kwestie van doen is

20.06.2022
door Fokus Online

Zowat elk bedrijf draagt duurzaamheid vandaag hoog in het vaandel. Maar het komt er vooral op aan die ambities effectief in de praktijk om te zetten. Omdat Europa 2050 heeft vooropgesteld als deadline om C02-neutraal te zijn, zijn vandaag geen woorden maar daden nodig. Voor bedrijven is er dan ook een belangrijke rol weggelegd. 

Wanneer we het over duurzame bedrijven hebben, wordt vaak in de eerste plaats gedacht aan (groene) energiebedrijven, fabrikanten van elektrische voertuigen of producenten van biologische producten. Vaak wordt echter vergeten dat een breed scala aan bedrijven zwaar inzet op duurzaamheid. Zo dragen ook minder evidente spelers zoals JTI – de internationale tabaksdivisie van Japan Tobacco die actief is in 120 landen – meer dan hun steentje bij. 

“Het is waar dat veel van de inspanningen van de tabaksindustrie op het gebied van duurzaamheid minder bekend zijn”, aldus Natalia Kulinich, Sustainability & Communications Manager Benelux. “Dat komt omdat er minder media-aandacht is voor de duurzaamheidsinspanningen van tabaksbedrijven dan voor die van andere bedrijven. De afwezigheid van media-aandacht voor onze inspanningen zien we als een opportuniteit om daadwerkelijk duurzame acties te ondernemen die een positieve impact op het milieu hebben, in plaats van alleen maar te laten zien wat we doen. Onze focus ligt voluit op het bijdragen aan een duurzame toekomst en het bereiken van onze missies rond duurzaamheid. Niet het krijgen van media-aandacht maar het effectief behalen van onze duurzame doelen zien wij als de meest waardevolle beloning. En wees er maar zeker van dat onze doelen ambitieus zijn. Zowel op vlak van (energie)efficiëntie, toeleveringsketen, mensenrechten als werknemers leggen we de lat heel hoog.”

Het is waar dat veel van de inspanningen van de tabaksindustrie op het gebied van duurzaamheid minder bekend zijn.

Inspanningen verderzetten

Al de inspanningen van JTI gaan evenwel niet volledig onopgemerkt voorbij, want JTI prijkt op de ‘Climate Change A List’ en de ‘Water Security A List’ van non-profitorganisatie CDP. “CDP is een non-profitorganisatie die een wereldwijd systeem voor de openbaarmaking van milieugegevens beheert”, legt Kulinich uit. “Zij geven bedrijven en steden een score van A tot D-, waarbij A de beste score is. Het doel hiervan is bedrijven te stimuleren leider te worden in transparantie en actie op milieugebied. Wereldwijd hebben meer dan 9.600 bedrijven verslag uitgebracht via het CDP. Slechts 200 daarvan komen voor op de A-lijst inzake klimaatverandering en slechts 180 op de A-lijst inzake waterzekerheid. Op beide lijsten staan betekent dus enorm veel voor ons en motiveert ons om onze inspanningen op milieugebied voort te zetten.”

“Duurzaamheid is nu eenmaal van cruciaal belang voor de langetermijnstrategie”, gaat Natalia Kulinich verder. “We moeten de juiste keuzes maken voor de levensduur van ons bedrijf, voor de maatschappij waarin we leven en voor de toekomst van onze planeet. Anderzijds maken duurzaamheidsinitiatieven integraal deel uit van de identiteit van de moderne werkgever. Daarbij worden engagement en verantwoordelijkheid van de onderneming en het individu vereist. In een notendop: focus op duurzaamheid is een must omdat het gaat over het juiste doen én – laten we eerlijk zijn – omdat het belangrijk is naar employer branding toe.”

Kan een organisatie anno 2022 nog zakendoen zonder rekening te houden met duurzaamheid, willen we ten slotte nog weten. “Nee, dat is absoluut onmogelijk”, klinkt het resoluut. “Duurzaamheid maakt zakendoen op lange termijn mogelijk. Als het zowel goed is voor het bedrijf als voor het milieu, is er geen reden om te aarzelen.”

Vorig artikel
Volgend artikel