leasemaatschappij
Milieu

Van leasemaatschappij naar mobiliteitsprovider

03.06.2021
door Fokus Online

Onze auto’s zijn niet langer heilige koeien. Dat wil zeggen dat ook leasemaatschappijen zich flexibel moeten opstellen en (elektrische) fietsen, steps en het openbaar vervoer in hun aanbod moeten opnemen. Michiel Alferink, algemeen directeur van Athlon BeLux, legt uit. 

Nieuwe alternatieven

In het mobiliteitsvraagstuk speelt de auto zeker nog altijd een grote rol, maar de alternatieven komen de laatste jaren almaar sterk opzetten. “Een auto is dikwijls nog de gemakkelijkste oplossing, maar we zien bijvoorbeeld ook een enorme opkomst van fietsen, elektrische fietsen en speedpedelecs”, zegt Alferink. “Vaak is het ook een en-en-verhaal geworden. Een combinatie van auto en alternatieve vervoermiddelen of het openbaar vervoer, eventueel aangevuld met een deelauto.” 

Bedrijven proberen voor hun werknemers ook steeds meer een aanbod op maat uit te werken. De tijd dat er de facto twintig exemplaren van hetzelfde automodel werden besteld, ligt stilaan achter ons. Alferink: “Als je drie kinderen hebt, blijft de auto allicht de eerste keuze, maar een single die op vijf of tien minuten van de werkplek woont, kan daar ook perfect met de fiets geraken. Voor onze business brengt dat ook wel wat veranderingen met zich mee. Er komt meestal maar een beperkt aantal werknemers in aanmerking voor een leaseauto. Met de alternatieve vervoermiddelen wordt die groep veel groter.” 

Er komt meestal maar een beperkt aantal werknemers in aanmerking voor een leaseauto. Met de alternatieve vervoermiddelen wordt die groep veel groter.

- Michiel Alferink, algemeen directeur Athlon BeLux

Gemakkelijker mobiliteitsbudget

Niet alleen de leasemaatschappij is een belangrijke actor in dit verhaal, ook de overheid zelf kan een en ander nog stevig stimuleren, zegt Alferink. “Fiscale stimuli spelen natuurlijk een grote rol in de gedragsveranderingen, maar het gaat verder dan dat. Wij denken bijvoorbeeld dat het mobiliteitsbudget nog een stuk eenvoudiger gemaakt kan worden en breder kan worden uitgerold. Soms zit het hem ook in de kleine dingen: een eengemaakt ticketsysteem voor het volledige openbaar vervoer bijvoorbeeld, dat zou het leven van pendelaars heel wat gemakkelijker maken.” 

En er is meer dan enkel de hoeveelheid aangeboden vervoersmodi die verandert. Als we naar de auto’s zelf kijken, zien we ook een en ander evolueren. “Ook daar zet de vergroening zich volop door”, aldus de algemeen directeur. “De plugin-hybride en de elektrische auto maken nu al ongeveer een kwart van onze nieuwe inschrijvingen uit. Dat betekent dat het wagenpark dus stevig aan het vergroenen is.”

“Het mobiliteitsvraagstuk heeft duidelijk onze rol als leasemaatschappij veranderd. En dus zetten wij, naast de vergroening van de wagenparken, volop in op de modal shift naar alternatieve vervoersmodi. Die multimodaliteit en onze rol als mobiliteitsprovider zullen de komende jaren alleen maar toenemen”, besluit Alferink. “Ik hoop zelfs dat we over tien jaar niet meer weten dat we ooit uitsluitend een autoleasemaatschappij waren.” 

Vorig artikel
Volgend artikel