slimme verpakkingen
Milieu

“Slimme verpakkingen zullen hand in hand gaan met duurzame alternatieven”



02.04.2022
door Daan Vanslembroeck

We kennen het allemaal: een kartonnen doos met tien koekjes, allemaal afzonderlijk verpakt in plastic en rond de doos nog een extra folie. Verpakkingen zijn verantwoordelijk voor een groot deel van onze afvalberg. Hoe kan dat beter?

Verpakkingen zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Ze beschermen producten, verminderen verspilling, vereenvoudigen transport, dienen als marketingtool en informeren consumenten. Maar de komende jaren zullen onze verpakkingen verder een metamorfose ondergaan. “We staan voor heel wat uitdagingen”, vertelt Ann Nachtergaele, Environmental Affairs & Energy Director bij Fevia, de federatie van onze voedingsindustrie. “Slimme verpakkingen voor voeding en dranken zullen zich steeds nadrukkelijker situeren in de circulaire economie. Bedrijven zullen verpakkingen op de markt brengen die men gemakkelijker kan recycleren of meer gerecycleerd materiaal bevatten.” 

Het wordt een zoektocht naar het evenwicht tussen een lagere milieu-impact enerzijds en de verschillende functies die verpakkingen vervullen voor voeding anderzijds. “De houdbaarheid van het product verlengen, voedselveiligheid handhaven en de kwaliteit van het product bewaren blijven prioritair. In die context zal er verder gekeken worden naar bio-gebaseerde verpakkingen”, zegt Nachtergaele.

Die bio-gebaseerde verpakkingen moeten het gebruik van plastic terugdringen en de switch naar duurzaamheid creëren. “In Vlaanderen wordt meer en meer ingezet op herbruikbaarheid. In Europa worden bepaalde verpakkingen voor eenmalig gebruik zelfs geschrapt”, legt Gwendoline Hoornaert, CEO van Biopack uit. “We werken samen met leveranciers en fabrikanten die zich bewust zijn van hun CO2-uitstoot en beschikken al over klimaatneutrale attesten.”

Juist door verpakkingen zullen we snel nieuwe businessmodellen zien komen.

– Ann Nachtergaele, Fevia


Unilever experimenteert met wasmiddel in een papieren fles, Nivea brengt een oprolbare en volledig recycleerbare fles voor verzorgingsproducten op de markt en ook in de voeding krijgen we kant-en-klare maaltijden die zichzelf opwarmen of via een sensor aangeven of het product nog consumeerbaar is of niet. “Innovatie komt er en zal heel wat teweegbrengen”, weet Nachtergaele.

“Slimme verpakkingen zullen hand in hand gaan met duurzame alternatieven. Alleen moeten we niet de illusie wekken dat plastic volledig zal verdwijnen, maar dat hoeft ook niet als men het goed kan recycleren. Vaak blijft plastic de beste oplossing. Maar plastic verpakkingen gaan wel evolueren naar meer eenvoudige verpakkingen, zodat men ze gemakkelijker kan inzamelen en recycleren. Bepaalde producenten gaan ook uitzoeken hoe ze meer herbruikbare verpakkingen kunnen gebruiken. Juist door verpakkingen zullen we snel nieuwe businessmodellen zien komen: systemen van refill in de winkels, nog meer producten in bulk en herbruikbare alternatieven met een pool-syteem.”

Gwendoline Hoornaert: “Wij worden getriggerd door onze klanten die standaard plastic verpakkingen willen omzetten naar groenere alternatieven. Zoals slimme verpakkingen voor taartpunten die volledig composteer- en recycleerbaar is. Of CPLA-bestek dat herbruikbaar én toch 100 procent bio-based is. Er bestaan ook al menuschalen met sealfolie die 100 procent composteerbaar is en koffiebekers die volledig van karton gemaakt zijn, zonder plastic coating.”

Verpakkingen en recyclage. Het blijft voor FEVIA een van de grootste uitdagingen. “Verpakkingen bestaan uit waardevol materiaal dat niet verloren mag gaan en dat we terug in de economie willen inzetten”, aldus Nachtergaele. “Daarvoor moeten we dus nog meer verpakkingen inzamelen. Want verpakkingen die verloren gaan blijven nefast. Via Fost Plus investeren we volop in innovatieve systemen om zoveel mogelijk materialen te kunnen inzamelen voor recyclage.”

“Door de wereldwijde schaarste aan grondstoffen van papier en karton en de hoge containerkosten, zien we dat meer en meer spelers zoeken naar Europese fabrikanten. We hopen dat de productie van alternatieve verpakkingen steeds dichter bij huis blijft. Dat wordt een grote uitdaging”, besluit Hoornaert. 

Vorig artikel
Volgend artikel