zonnepanelen
Milieu

Futureproof zonnepanelen komen 
met een aantrekkelijk rendement

03.06.2021
door Fokus Online

Zonne-energie is een onmisbare schakel binnen de energietransitie waar ons land – en de rest van de wereld – voor staat. Hoe meer zonnepanelen, hoe sneller we de ambities van de Green Deal kunnen waarmaken. 

Enorm veel ruimte

Niet alleen bij particulieren, maar zeker ook bij bedrijven is er nog enorm veel ruimte om bijkomende zonnepanelen te leggen. Met zonnepanelen produceer je niet alleen je eigen groene energie, maar behaal je ook een mooi rendement voor je investering. 

De grote zonnepanelen-boom bij particulieren is de laatste maanden stevig afgekoeld, omwille van de grote onzekerheid over terugdraaiende tellers, digitale meters en injectievergoedingen. “Het moet gezegd zijn: de markt voor professionele zoninstallaties is een stuk stabieler dan bij de particulieren”, zegt Jan Pollaris, CEO van zonnepanelenspecialist Insaver. “Het systeem van de groenestroomcertificaten bleef behouden en ook bijvoorbeeld injectietarieven zijn al jaren gangbaar. Sinds kort voorziet de overheid in een vaste investeringspremie, maar ook zonder subsidies behalen de meeste PV-installaties een zeer mooi financieel rendement.” 

Zeer interessante zaak

Insaver plaatst bij ongeveer zestig bedrijven per jaar zonnepanelen, van een paar honderd tot tienduizend zonnepanelen, wat overeenkomt met installaties van 100 kilowatt tot 4 megawatt. “Zestig per jaar is vrij veel, maar het verbaast me dat er niet nog meer bedrijfsleiders op springen”, zegt Pollaris. “Puur financieel is een investering in zonnepanelen, zeker in deze tijden van nulrente, een zeer interessante zaak. Een installatie verdien je terug op slechts zes tot acht jaar, afhankelijk van de complexiteit, de staat van het dak en de staat van de bestaande elektrische installatie.

Reken op een ROI van ongeveer 10 procent. Er is geen enkele bank ter wereld die dat rendement aanbiedt op je geld. Dat er niet nog meer bedrijven de stap zetten heeft volgens mij met onwetendheid te maken. Ik snap het wel, zonnepanelen zijn voor de meeste ondernemingen allicht niet hun corebusiness. Wij leggen dan ook graag uit waarom deze duurzame investering de moeite waard is.” 

Voor ondernemingen die de centen niet meteen hebben liggen, dokterde Insaver een eigen financieringssysteem uit. “Het komt erop neer dat je de installatie op tien jaar afbetaalt in plaats van dat je de elektriciteitsmaatschappij betaalt”, legt Pollaris uit. “Daarna heb je nog vijftien jaar gratis elektriciteit, want zo’n installatie gaat gemakkelijk vijfentwintig jaar mee. Indien nodig kunnen we dat zelfs combineren met een complete dakrenovatie.”

De markt voor professionele zoninstallaties is een stuk stabieler dan bij de particulieren.

Duurzaamheid

Naast de puur financiële opbrengst zijn er meer en meer klanten waar het zonnepanelenverhaal past in hun duurzaamheidsambities, een punt waar steeds meer bedrijven belang aan hechten in hun strategie voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dankzij zonnepanelen produceren bedrijven hun eigen groene energie en vermijden ze heel wat CO2-uitstoot. Groene energie opwekken en het vermijden van CO2-uitstoot is de enige weg vooruit in de strijd tegen de kliimaatverandering. Voor onszelf en voor de generaties na ons, legt Pollaris uit. “We ondersteunen bedrijven bovendien graag met hun externe communicatie of evenementen om hun inspanningen wereldkundig te maken. Of we organiseren groepsaankopen voor het personeel. Zo wordt het zelfs een schakel in de personeelsbinding van een onderneming.” 

Als we de komende jaren onze energiedoelstellingen willen halen, zullen we enkele stevige tandjes hoger mogen schakelen, stelt Pollaris. De laatste jaren is de markt voor particuliere installaties sterk gegroeid. Bedrijven hebben het potentieel om in de komende jaren een nog belangrijkere rol te spelen. “Eenvoudig gesteld kan één groot bedrijfsdak evenveel bijdragen aan het behalen van de energiedoelstellingen als 1000 woningen”, zegt hij. “Bovendien is het potentieel naar bedrijven toe, relatief gezien, minstens even groot.” 

Allereerst een audit

Wanneer bedrijven een installatie willen leggen, volgt er altijd eerst een audit. “Hoe hoog is het jaarlijks verbruik en wanneer wordt het meest verbruikt: dat zijn twee belangrijke vragen”, legt Pollaris uit. “Die cijfers zullen we afzetten tegen de grootte van de installatie om zo het beste rendement te verkrijgen. Opgewekte stroom die je zelf verbruikt brengt tenslotte zes tot tien keer meer op dan energie die je weer op het net injecteert. Natuurlijk moeten we ook rekening houden met zaken die in de toekomst gaan veranderen. Is het bedrijf van plan om naar elektrische bedrijfswagens over te schakelen? Of om het bedrijfspand vol ledlampen te hangen? Of heeft de productie nieuwe machines op het oog? Dergelijke zaken moeten we weten om de installatie futureproof te maken.” 

Naast de staat van het dak – dat stevig genoeg moet zijn om de panelen te kunnen dragen – is ook de staat van de bestaande elektriciteitsinstallatie belangrijk. “Zijn alle transformatoren nog in orde? Is er een eigen cabine? Zijn de verdeelborden nog deugdelijk? Meestal is dat wel zo, maar als dat niet zo is, zullen we dat zeker in orde maken. Dankzij de expertise van bedrijven zoals ATS en andere partners binnen de Luminus Groep, waar Insaver deel van uitmaakt, kan dat snel in orde worden gebracht”, aldus Pollaris. Als er over de installatie een akkoord wordt bereikt, is het aanstellen van een veiligheidscoördinator bij de werken het enige wat er nog moet gebeuren en het bedrijf kan gedurende jaren genieten van (quasi) gratis stroom. 

Vorig artikel
Volgend artikel