duurzaamheid
Milieu

Duurzaamheid moet het hart van elk businessmodel worden

04.04.2022
door Fokus Online

De wereld verandert snel. Consumenten eisen steeds meer dat producten en diensten ecologisch zijn en die aan duurzaamheid voldoen. Tegelijkertijd wordt er van alle mogelijke organisaties verwacht dat ze hun impact op het milieu drastisch beperken. En, waar mogelijk, een positieve impact creëren voor de mensen en de planeet. 

Er wordt vooral met argusogen gekeken naar de wereld van de verpakkingen, want daar valt heel wat te rapen wat betreft reductie van plastic en duurzaam en circulair produceren. “Duurzaamheid moet het hart van een businessmodel worden”, vertelt Philip Bautil namens DS Smith, wereldwijd leverancier van duurzame verpakkingsoplossingen, papierproducten en recyclingdiensten. “DS Smith implementeert een ‘Now and Next’-duurzaamheidsstrategie, welke zich niet alleen focust op de duurzaamheidsuitdagingen waar we momenteel mee te maken hebben, maar ook op die uitdagingen die een impact zullen hebben op toekomstige generaties.”

Bautil legt uit dat een visie op duurzaam produceren op verschillende niveaus moet worden bekeken: “De focus moet liggen op het sluiten van de cirkel en dat kan onder meer door het gebruik van een slim design, natuurlijke hulpbronnen te beschermen door zoveel mogelijk uit elke vezel te halen en afval en vervuiling terug te dringen. Je moet mensen ook de middelen te geven om de overstap naar een circulaire economie te kunnen maken.”

Om de duurzaamheid te creëren moet je ook kijken naar het netwerk. Wie zijn de klanten? Met wie werk ik samen? En hoe vertaalt zich dat in productie, verpakking en logistiek? “Alle schakels in een keten zijn belangrijk”, vertelt Bautil. Probeer samen te werken met klanten om circulaire verpakkingsoplossingen te ontwerpen waarmee je meer bereikt met minder grondstoffen. Probeer ook op korte en lange termijn te denken. Als we kijken naar het ‘nu’ dan is het noodzakelijk om tegen 2023 honderd procent herbruikbare of recycleerbare producten te maken.

Tegen 2025 is het de ambitie om het gebruik van vezels te optimaliseren voor individuele supply chains in honderd procent van onze nieuwe verpakkingsoplossingen. Tegen die tijd moeten we ook 1 miljard stuks probleemplastic uit de schappen van de supermarkt halen, 250.000 vrachtwagens van de weg krijgen en moeten we samenwerken met partners aan oplossingen voor ‘moeilijk recyclebare’ verpakkingen. Alles samen moet zorgen voor een compleet circulair plaatje.”

Het is onze ambitie om tegen 2030 maar liefst 250.000 vrachtwagenritten te elimineren.

Netto-Nul uitstoot tegen 2050

Uiteraard zijn er ook projecten die op langere termijn deze visie moeten bekrachtigen. “De sleutel ligt bij samenwerking”, stelt Bautil. “Werk samen met je partners aan de ontwikkeling van volledig circulaire strategieën, van ontwerp tot productie en levering tot recycling. Daarbij maak je verpakkingen met een positieve impact op onze veranderende wereld.”

2030 moet de deadline worden. “Het is goed dat we toewerken naar een jaar dat niet meer zo ver van vandaag ligt, maar toch tijd geeft aan de sector om goed na te denken om initiatieven uit te werken. Tegen 2030 streven we naar verpakkingen die we allemaal kunnen recycleren of hergebruiken, dat moet de ambitie zijn. Het wordt essentieel om probleemplastic te vervangen, koolstofemissie door klanten terug te dringen en verpakkingsafval van consumenten te elimineren. Alle grote spelers moeten nu echt actie ondernemen en de biodiversiteit verrijken overal waar wij actief zijn. Samen moeten we gaan voor een Netto-0-uitstoot in 2050. Een uitdaging, maar het moet.”

Vorig artikel
Volgend artikel